قدس ‌آنلاین/ مهدی شهر آبادی: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور طی سه سال هفت بار به خوزستان سفر کرده و مشکلات تالاب هورالعظیم و گرد غبار در این استان از دستور کارهای همیشگی او بوده است.

  «هورالعظیم» عظمت خود را باز می یابد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور طی سه سال هفت بار به خوزستان سفر کرده و مشکلات تالاب هورالعظیم و گرد غبار در این استان از دستور کارهای همیشگی او بوده است.

معصومه ابتکار طی سفر اخیرش به خوزستان به خبرنگار تابناک گفته بود: شناسایی کانون های داخلی ریزگردها که یکی از عوامل آن تالاب هورالعظیم بود، گام مؤثری در جهت احیای این تالاب مهم به شمار می رود و با آّبگیری آن، روزهای گرد وغبار در خوزستان کاهش می یابد.

وی ابراز امیدواری کرده بود که با آبگیری حوضچه های تالاب هورالعظیم، یکی از مهمترین کانون های داخلی ریزگردها  از بین برود.

 

* نخستین اقدام برای احیای تالاب

به گفته مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان نخستین اقدام برای احیای تالاب، ساخت یک دایک مرزی توسط سازمان آب و برق به موازات مرز از شمال تا جنوب در اوایل دهه80 بود که هورالعظیم را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرد.

لاهیجان زاده گفت: از مزایای این دایک هدر نرفتن آب تأمین  شده برای تالاب بود زیرا  شیب جریان آب به سمت عراق و و در نهایت به دریا ختم می شد ولی از معایب آن  تقسیم اکوسیستمی به اهمیت و ابعاد هورالعظیم به دو بخش بود که منجر به آسیب تنوع زیستی، راکد ماندن آب و از دست رفتن تازگی آب می شد.

این در حالی بود که در اواخر سال 89 وزارت نفت  فعالیت های برداشت نفت در بخش ایرانی تالاب را آغاز کرد و در آن زمان  متعهد شد در حالت آبدار تالاب فعالیت کند؛ ولی در عمل  با این بهانه که به واسطه تحریم ها کار به چینی ها سپرده شده و چینی ها دریچه را بسته اند  به این تعهد عمل نکرد و بخش عظیمی از تالاب که به حوضچه های 3،4، و 5 معروفند، خشک شد.

لاهیجان زاده با اشاره به شکایت قضایی سازمان حفاظت محیط زیست علیه  شرکت نفت، افزود: خوشبختانه با پیگیری های صورت گرفته و تغییر دولت، رویکرد جدید وزارت نفت برای احیای مجدد تالاب و اعلام آمادگی برای استخراج نفت در شرایط آبدار منجر به تغییراتی شده و دریچه ها دوباره بازگشایی شد.

وی خاطرنشان کرد: تفاهم نامه ای بین اداره محیط زیست اهواز و سازمان آب و برق مبنی بر تأمین حقابه هورالعظیم منعقد و از دی ماه  سال 93 ورود آب به حوضچه های 3 و 4 آغاز شد.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: یکی از کارهای مؤثر وزارت نفت احداث 39 زیرگذر بزرگ در زیر جاده هاست که منجر به ارتباط آبی بخش های گوناگون تالاب شده است. تا پایان امسال حوضچه های 3 و 4 تالاب آبگیری خواهند شد و برنامه ریزی مناسبی برای آبدار شدن  حوضچه 5 پیش بینی شده  که با تأمین بودجه، این حوضچه نیز به زیر آب خواهد رفت.

حالا با بهبود وضعیت تالاب هورالعظیم،  که مهمترین و بزرگترین تالاب های ایران است و موجب افزایش میزان رطوبت  در استان خوزستان می شود؛ می توان امیدوار شد بر زندگی و معیشت ساکنان منطقه اثرات مثبت بگذارد و سبب از بین رفتن یکی از کانون های اصلی داخلی ریزگردهای خوزستان شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.