وزیر کشور با اشاره به عملکرد مطلوب مسئولان استان یزد در حوزه اقتصاد مقاومتی، گفت: مسئولان، گفتمان‎سازی اقتصاد مقاومتی را بیش از پیش جدی بگیرند.

رحمانی‌فضلی: گفتمان‎‎سازی اقتصاد مقاومتی جدی‎‎تر گرفته شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا ، عبدالرضا رحمانی فضلی در یازدهمین نشست ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی استان یزد که با حضور معاونان وزیر، نمایندۀ ولی فقیه و امام جمعۀ یزد، استاندار و معاونان استاندار، نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران و مسئولان استان یزد برگزار شد، باور را مهمترین مسئله در بحث اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار کرد: عدم باور به اقتصاد مقاومتی آفت اصلی اجرای این مقوله‌ی سازنده در کشور است.

وی با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در هشت سال دفاع مقدس و تحریم‎‎های ظالمانه استکبار جهانی، تصریح کرد: دستیابی به اهداف بزرگ مستلزم به ایمان و وحدت اقشار مختلف در جامعه اسلامی ایران است. توجه ویژه به بیانات و پیگیری‌های مستمر مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی، این مهم را به تکلیفی جدی برای مسئولان و دست‌اندرکاران نظام تبدیل کرده است.

وی اقتصاد مقاومتی را تکیه بر توانمندی‌های داخلی فارغ از ظرفیت‌های خارجی عنوان کرد و ادامه داد: نبود الگوی اقتصادی مناسب از ابتدای انقلاب تا کنون، از جمله عوامل تأثیرگذار در شرایط اقتصادی کنونی است.

این مقام مسئول ادامه داد: تمام علمای اقتصادی کشور بر این که مدل اقتصاد مقاومتی به عنوان مدلی که مبتنی بر ظرفیت‎‎های داخلی، موثر و مطلوب در راستای توسعه بیش از پیش اقتصادی کشور است، اتفاق نظر دارند. از نظر اعتقادی، دستور مقام معظم رهبری در راستای اجرا و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، حجت را بر مسئولان نظام تمام کرده است و از نظر استدلالی هم کشور ایران اسلامی مدعی پایه‎‎گذار انقلابی متفاوت در جهان است و در همین راستا باید بیش از پیش نسبت به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی اقدام کند.

وی با اشاره به وجود توطئه‎‎های شوم دشمنان علیه انقلاب اسلامی، تحقق اقتصاد مقاومتی را به منظور عامل قدرت اقتصادی نظام، ضروری دانست و با اشاره به ضرورت ایجاد رضایت‎‎مندی اقشار مختلف مردم به عنوان یکی از مهمترین مولفه‎‎های اجتماعی، خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی نقش مهمی در ایجاد این مهم در شرایط کنونی ایفا می‎‌کند. اقتصاد مقاومتی از نگاه امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تنها‎‎ترین راهکار برای توسعه کشور است.

وی تدوین برنامه‌های مختلف و تعریف طرح‌های مختلف را از دیگر ضرورت‎‎های تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: نبود برنامه‌های منسجم و کاربردی، مانعی جدی در راه رسیدن به دستاوردهای مختلف است. تدوین برنامه‎‎های اقتصاد مقاومتی به همراه افزایش بهره‌وری و ارتقای کیفیت تولیدات داخلی ضروری است.

رحمانی‌فضلی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی، گفت: اقتصاد مقاومتی باید مردم محور و باعث جوشش درونی مردم شود. اقتصاد مقاومتی باید به جریانی جاری و حائز اهمیت تبدیل شود و این مهمترین رسالت مسئولان و دست‌اندرکاران نظام در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است.

وی پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه‎های مختلف را نتیجه مشارکت عمومی مردم و احساس مسئولیت آن‌ها در عرصه‌های مختلف دانست و اظهار کرد: مردمی کردن فعالیت‎‎های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و صنعتی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی الزامی است.

وی ایجاد جوشش اقتصاد مقاومتی را از ضرورت‎‎های تحقق این مهم در کشور عنوان کرد و ادامه داد: مردم دارای توانایی‎‎های بزرگی هستند و به خوبی می‎‎توانند مشکلات خود را حل و فصل کنند.

وزیر کشور با بیان این‌که «بحث درون‌گرایی و برون‌زایی از جمله ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی است»، اظهار کرد: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری، ما به واردات کالاهای سرمایه‎‎ای و تکنولوژی‌های دانش بنیاد نیاز داریم.

وی حرکت در لبه تکنولوژی و تکنولوژی‎‎های دانش بنیان را ضروری دانست و اظهار کرد: آموزش از دیگر ضرورت‎‎های اقتصاد مقاومتی است که باید بیش از پیش از حوزه مدیران و دست‎‎اندرکاران نظام آغاز شود.

وی در ادامه نیز آموزش بهره‎وری، الگوی مصرف، تأمین مالی، آموزش توسعه، خلاقیت را در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی مهم خواند و تاکید کرد: هر کدام از استان‎‎ها باید در این باره کارگروه آموزش را راه‌اندازی کنند.

رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنانش شرایط کنونی کشور را خاص دانست و با اشاره به نبود امنیت و ثبات در کشورهای منطقه، گفت: در حال حاضر ایران از جمله کشورهای امن، با ثبات و دارای شرایط بسیار مطلوب در حوزه سرمایه‎‎گذاری است.

وی با تاکید بر ضرورت ارتقای بهره‌وری، اظهار کرد: خوشبختانه شرایط کنونی استان یزد در این حوزه قابل قبول است ولی مطلوب نیست و باید گفتمان‎‎سازی اقتصاد مقاومتی جدی‎‎تر گرفته شود.

وی با اشاره به ضرورت ارائه الگوی اقتصاد مقاومتی در حوزه مسکن، آن را از جمله رسالت‎‎های نخبگان علمی و اجرایی استان دانست و گفت: مسئولان در حقیقت حاکمان استان هستند و مسئولیت اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی تمام مردم را به عهده دارند.

وزیر کشور در پایان سخنان خود تبعیت از مقام معظم رهبری را یکی از مهمترین رسالت‎‎های مسئولان و آحاد مردم جامعه عنوان و خاطرنشان کرد: امنیت، انسجام، همدلی، وحدت و اقتدار از نتایج وجود رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.