قدس آنلاین:پیشکسوت نقالی و پرده خوانی با اشاره به نقش این هنر در انتقال مفاهیم ارزشی و دینی، گفت: پرده خوانی و نقالی به مرور به فراموشی می رود در حالیکه در گذشته استقبال مردم خیلی بیشتر بود.

پرده خوانی با حضور مخاطبان زنده است

به گزارش قدس آنلاین از بجنورد، مرشد حسین مداح نیا، در حاشیه برگزاری یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی در بجنورد، با اشاره به نقش این هنر در انتقال مفاهیم ارزشی و دینی، گفت: امروز با توجه به تکنولوژی های جدید و گسترش نمایش های صحنه ای، جوانان از این هنر فاصله گرفته اند.

وی افزود: در حالیکه در گذشته به این صورت نبود و مردم هنگام اجرای پرده گوسفند قربانی می کردند و حضور پرشوری داشتند.

وی با تاکید بر حفظ هنر نقالی و پرده خوانی برای نسل های آینده، گفت: جوانان امروز رغبت چندانی ندارند، در صورتیکه هنر پرده خوانی تنها با مخاطبان زنده است و در غیر اینصورت، این هنر نیز به تاریخ می پیوندد و نسل های بعدی اطلاعی درباره آن پیدا نمی کنند.

این هنرمند پیشکسوت با بیان اینکه در همین گذشته های نه چندان دور، حدود ٤٨٠ پرده خوان داشتیم که به شهرهای مختلف برای پرده خوانی می رفتند، عنوان کرد: اما اکنون یک نفر هم نیست و دلایل آن می تواند مختلف باشد.

مداح نیا  که از سروده های خود و از منابع کتب قدیمی و تاریخی برای اجراهای خود استفاده می کند، تصریح کرد: به زبان های عربی، هندی، کردی، لری و... مختلفی پرده خوانی می کنم.

وی با اشاره به اینکه ٨٧ پرده برای اجرا دارم، گفت: به اقتضای درخواست مخاطبان، هر یک از این پرده ها که در قالب قصیده، روضه، پندیات، اشعار و نوحه است، اجرا می شود.

وی با بیان اینکه ٨٧ سال سن دارم و ٣٠٠ سال نسل در نسل به کار پرده خوانی مشغول هستیم، اظهار داشت: از ٧ سالگی در این حرفه مشغول فعالیت هستم.

انتهای خبر/.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.