۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 409583

قدس آنلاین - گیلان - نرجس غلامپور : کشت برنج پس از برداشت نخست در شالیزارهای گیلان دوباره آغاز شده است.

آغاز کشت دوباره برنج درشالیزارهای  گیلان

فصل کشت برنج از فروردین ماه با آماده‌سازی شالیزارها آغاز می‌شود و کشاورزان از ابتدای اردیبهشت ماه با گرم شدن نسبی هوا وارد مزارع می‌شوند.

کشت برنج به طور متوسط مدت 75 روز طول می‌کشد و شالیکاران برای برداشت محصول وارد شالیزارها می‌شوند و اکنون در بعضی از نقاط گیلان برداشت برنج به اتمام رسیده است.

در گذشته شالیزارهای گیلان پس از کشت نخست رها شده و کشاورزان تا سال آینده دیگر وارد شالیزارها نمی‌شدند اما در سال‌های اخیر کشت دوباره برنج توسط کارشناسان ترویجی سازمان جهاد کشاورزی گیلان در روستاها پیگیری می‌شود و شالیکاران از این روش استقبال کردند.

*نشای دوباره برنج در روستای «اژدهاکیا» رشت

یکی از روستائیان روستای «اژدهاکیا» در دهستان زیباکنار اظهار کرد: نشای برنج در یک‌هکتار از شالیزارهای روستای مذکور آغاز شده است.

رمضانعلی یحیی‌ئیان، برنج کشت دوم را از رقم «هاشمی» عنوان کرد و افزود: امسال برای نخستین بار شالیزار خود را برای کشت دوباره برنج اختصاص داده و آبان‌ماه فصل برداشت کشت دوم است.

*کشت دوم برنج عامل جلوگیری مهاجرت روستائیان به شهرها

دهیار روستای «اژدهاکیا» نیز با بیان اینکه کشت دوم برنج برای نخستین بار در این روستا در حال انجام است، تصریح کرد: کشت دوم برنج در درآمدزایی روستائیان تاثیرگذار است و موجب جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها می‌شود.

غضنفر ابراهیمی، خواستار مساعدت مسؤولان برای توسعه کشت دوم برنج در شالیزارهای گیلان شد و بیان کرد: کشت دوم محصول برنج با استقبال شالیکاران مواجه شده است.

*تولید سالانه یک‌میلیون و 100 هزار تن شلتوک در گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز به وجود 238 هزار هکتار شالیزار در این استان اشاره کرد و گفت: سالانه بیش از یک‌میلیون و 100 هزار تن شلتوک برنج در گیلان تولید می‌شود.

علیرضا شعبان‌نژاد به تولید 40 درصد از برنج تولیدی کشور در گیلان اشاره کرد و افزود: سالانه بیش از 700 هزار تن برنج سفید در استان تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شالیکاران گیلانی نیاز غذایی 20 میلیون نفر از ایرانی‌ها را تولید می‌کنند، بیان کرد: کشت دوم از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی برای درآمدزایی بیشتر شالیکاران و ماندگاری روستائیان در روستاها است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان به حضور ناظران جهاد در مراکز دهستان‌ها اشاره کرد و یادآور شد: فعالیت‌های ترویجی در راستای ارتقای بهره‌وری تولید محصول برنج از جمله فعالیت‌های ناظران جهاد در روستاها است.

 شعبان‌نژاد با بیان اینکه زندگی بیش از 300 هزار خانوار گیلانی به محصول برنج گره خورده است، خاطرنشان کرد: کشت دوم محصولات کشاورزی به‌ویژه محصول برنج توسط ناظران جهاد استان در حال گسترش است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.