۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 410072

قدس آنلاین: مشکلات پیش رو در این حوزه کم نیست، همیشه دو سر طیف وجود دارند که افراطی بوده و آسیب رسانند از سویی افرادی وجود دارند که به کلی طب مدرن را قبول نداشته و همه چیز را به روش‌های سنتی تقلیل می‌دهند.

مشکلات طب سنتی از زبان وزیر بهداشت

به گزارش قدس آنلاین، سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به وضعیت طب سنتی و اسلامی در کشور اظهار کرد: در این رابطه طی دهه‌های گذشته کوتاهی شده و هنوز ما گرفتار این کوتاهی هستیم چرا که سرمایه ارزشمندی را در اختیار داشتیم که از آن چشم پوشیدیم.

وی افزود: این در حالی‌ست که از منظر اسلامی نیز آموزه‌های پیامبر(ص) و ائمه(ع) در ارتقای بهداشت عمومی و کاهش بار بیماری‌ها بسیار راه‌گشا است؛ از سوی دیگر مردم به این طب باور و اعتقاد دارند و باید آن را ترویج کنیم، همچنین این طب از نظر اقتصادی ارزان و در دسترس عموم قرار دارد که برای استفاده از خدمات آن نیاز نیست هزینه‌ای صرف شود.

وزیر بهداشت با اشاره به مشکلات پیش روی طب سنتی و اسلامی عنوان کرد: مشکلات پیش رو در این حوزه کم نیست، همیشه دو سر طیف وجود دارند که افراطی بوده و آسیب رسانند از سویی افرادی وجود دارند که به کلی طب مدرن را قبول نداشته و همه چیز را به روش‌های سنتی تقلیل می‌دهند، سر دیگر طیف نیز وجود افرادی است که به هیچ عنوان طب سنتی و اسلامی را قبول ندارند.

وی در ادامه به وضعیت افرادی‌ اشاره کرد که در دانشگاه به صورت علمی به طب سنتی می‌پردارند و افزود: این افراد می‌خواهند در این ظرف همه بوعلی سینا شوند در حالیکه این ممکن نیست اگر با همین آهنگ پیش‌ برویم چندین قرن طول می‌کشد تا پاسخ‌گوی نیاز مردم باشیم.

هاشمی تأکید کرد: یکی از تلاش‌های ما در حوزه طب سنتی و اسلامی باید به اجماع رساندن این طیف‌های گوناگون برای ارائه خدمت به مردم باشد.

وی با اشاره به تشکیل شورای عالی و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت اظهار کرد: شورای عالی برنامه‌ریزی باید تصمیمات در حوزه طب سنتی و اسلامی را به عرصه عمل برساند، مجلس نیز در این حوزه باید کمک کرده تا بتوان سازمان یا نهادی از دل وزارت بهداشت برای این طب وجود داشته باشد و بتوان از حرف، پرهیز و به عمل پرداخت.

وزیر بهداشت با اذعان به اینکه نیازی به ساختاری واقعی برای طب سنتی در کشور وجود دارد، عنوان کرد: اگر چه ما طب سنتی و اسلامی داریم اما ساختارمند نیست، عطاری‌ها که بخشی از طب سنتی ما بوده و در خدمت سلامت مردم هستند باید سامان داده‌ شوند چرا که سامان نداشته و برخی از آنها دارای کج‌رفتاری‌هایی هستند که به مردم آسیب می‌رسانند.

وی با بیان این‌که باید طب سنتی در دسترس عموم باشد، عنوان کرد: افراد علاقمند به فعالیت در حوزه طب سنتی و اسلامی باید مقداری از موضع خود پایین آیند نباید فارغ التحصیلی در این رشته‌ها خیلی گران تمام شود، قرار نیست همه پزشک شوند یا اینکه همه یک دوره تخصصی طی کرده تا کار پیدا کنند؛ باید این باور از بین برود.

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: در کشور در رابطه با توسعه طب سنتی و اسلامی زیاد صحبت می‌شود اما عمل به چشم نمی‌خورد باید از جایی آغاز کنیم که مردم به آن نیاز دارند، من در عطاری بزرگ شده‌ و اعتقاد و باور مردم به طب سنتی را دیده‌ام و و باور دارم مردم به وسیله این طب می‌توانند سلامت خود را حفظ کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.