مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی تولید شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با بیان اینکه دو طرح ابتکاری از سوی این شرکت باعث شد تا خاموشی برق ناشی از کمبود تولید در کشور رخ ندهد، گفت:‌اگر منابع مالی کافی در کشور باشد نیروگاه‌هایی داریم که تکنولوژی آنها برای ۶۰ سال قبل است و باید کنار گذاشته شوند.

۲ طرح ابتکاری مانع از خاموشی ناشی از کمبود تولید برق شد/نیروگاههایی که تکنولوژی آنها به ۶۰ سال قبل بازمی گردد باید کنار بروند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، غلامرضا مهرداد با بیان اینکه نیاز مصرف برق در شبکه سراسری در فصول مختلف متفاوت است، گفت: در فصل تابستان مصارف سرمایشی یک سوم کل مصارف را تشکیل می‌دهد و به همین جهت بیشترین مصرف در این فصل از ناحیه مصارف سرمایشی است.

وی افزود: نیاز مصرف برق در طول شبانه‌روز نیز متغیر است به طوری که در فصل تابستان در فاصله ساعت 13 تا 17 که گرم‌ترین ساعات روز است نیاز مصرف به حداکثر خود می رسد به طوری که در سال جاری بیشترین نیاز مصرف به میزان 52 هزار و 693 مگاوات در مورخ 30 تیر امسال به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2 هزار و 500 مگاوات افزایش نشان می‌دهد.

مهرداد با بیان اینکه علی‌رغم اینکه نیاز مصرف در فصل‌های کم‌مصرف حدود 70 درصد مصرف تابستان است اما گفت: سرمایه‌ گذاری برای ایجاد نیروگاه‌های جدید بایستی برای پاسخگویی به حداکثر نیاز مصرف در گرم‌ترین روزهای تابستان صورت گیرد. بنابراین برای پاسخگویی به رشد مصرف در سال جاری و سال‌های گذشته دو اقدام برای این موضوع صورت گرفت که این اقدامات شامل افزایش ظرفیت عملی شبکه سراسری با احداث نیروگاه‌های جدید و دومین برنامه اجرای برنامه تعمیرات استاندارد نیروگاه‌ها بوده است.

مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی تولید شرکت مادر تخصصی برق حرارتی ادامه داد: اجرای برنامه تعمیرات استاندارد نیروگاه‌ها که امری حیاتی در حفظ آمادگی تولید واحدهای موجود است از بعد از پیک تابستان هر سال تا قبل از شروع افزایش مصرف تابستان سال بعد با تدوین یک برنامه دقیق مطابق با استاندارد صورت می‌گیرد که در سال جاری با توجه به محدودیت منابع مالی برای احداث نیروگاه‌های جدید سعی شد برنامه تعمیرات به طور کامل صورت گیرد.

مهرداد ادامه داد: افزایش ظرفیت تولید عملی تابستان از پیک تابستان سال گذشته تا پیک تابستان امسال به میزان هزار و 200 مگاوات نیروگاه حرارتی و 900 مگاوات نیروگاه برق آبی افزایش یافته است.

*2 طرح ابتکاری IGV و MEDIA مانع از خاموشی ناشی از کمبود تولید شد/افزایش 620 مگاوات به ظرفیت تولید

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه جمع افزایش تولید برق نیروگاه‌های حرارتی و برق‌آبی نشان می‌دهد که تولید برق از مصرف، 400 مگاوات کمتر است، گفت: شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در اقدامی ابتکاری دو طرح ارتقای تجهیزات در بخش‌های توربین (IGV) و اجرای سیستم کاهش دمای هوای توربین گازی (MEDIA) موفق شد 620 مگاوات به ظرفیت تولید واحدهای موجود با هزینه اندک و زمان بسیار کوتاه اضافه کند.

وی ادامه داد: پس اگر این دو طرح ابتکاری نبود تولید برق کمتر از مصرف می‌شد و الان خاموشی ناشی از کمبود تولید برق را تجربه می‌کردیم.

* تکنولوژی آنها مربوط به 60 سال قبل است باید کنار گذاشته شوند

وی ادامه داد: برق قابلیت ذخیره ندارد اما به هر حال نیروگاه‌هایی در حال حاضر در مدار تولید هستند که تکنولوژی آنها به 60 سال قبل بازمی‌گردد.

وی افزود:‌پس اگر منابع مالی کافی در کشور باشد باید پذیرفت که نیروگاه‌هایی که تکنولوژی آنها مربوط به 60 سال قبل است باید کنار گذاشته شوند و نیروگاه‌های جدید جایگزین آنها شوند.

وی به طرح IGV (ارتقای تجهیزات در بخش‌های توربین) اشاره کرد و گفت: یکی از روش‌های معمول افزایش توان و راندمان توربین‌های نیروگاهی به ویژه توربین‌های گازی ارتقای تجهیزات در بخش‌ های توربین، کمپرسور و سیستم کنترل می‌باشد، بنابراین انعکاس نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده جهت ارتقای کمپرسور واحدهای گازی V94.2 و نتایج به دست آمده از بهره‌برداری این واحدها به واحد توربین‌سازی شرکت طوبی منجر به ارائه پیشنهادی تحت عنوان IGV توسط این شرکت شد.

وی ادامه داد: در این طرح با اصلاح زاویه ورودی پره‌های راهنمای کمپرسور و افزایش حجم هوای ورودی در شرایط دمای بالای محیط که با پیک مصرف شبکه سراسری برق نیز همزمان است سه تا پنج مگاوات به ظرفیت خروجی واحد گازی V94.2 اضافه می‌شود.

مهرداد اضافه کرد: در مجموع با اجرای طرح مزبور در 87 واحد تا به حال 375 مگاوات که بیش از قدرت عملی تابستانه سه واحد V94.2 است به قابلیت تابستان امسال اضافه شده است.

وی ادامه داد: از 28 واحد دولتی تاکنون این طرح در تمامی واحدها اجرا شده است و 4 واحد نیروگاه ماهشهر که در شرف بهره‌برداری می باشند در نیمه دوم سال اجرا خواهد شد.

مهرداد به دومین طرح ابتکاری شرکت مادر تخصصی برق حرارتی اشاره کرد و گفت: اجرای سیستم کاهش دمای هوای توربین گازی (MEDIA) قابلیت تولید نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی تا حد قابل توجهی متأثر از دمای هوای محیط است تقریبا به ازای هر 10 درجه افزایش دمای محیط 6 درصد قابلیت تولید نامی این واحدها کاهش می‌یابد.

وی افزود: با توجه به اینکه اوج نیاز مصرف به چهت مصارف سرمایشی در ساعات گرم فصل تابستان محقق می‌شود قابلیت تولید این نوع واحدها در شرایط نیاز مصرف به حداقل خود کاهش می‌یابد و به طور مثال در دمای 40 درجه سانتیگراد حدود 15 درصد از قابلیت تولید این واحدها کاسته می شود.

وی افزود: با اجرای این طرح در 18 واحد نیروگاهی 260 مگاوات افزایش ظرفیت در تابستان سال جاری نسبت به تابستان سال گذشته محقق شده است.

به گفته وی در این روش با احداث تجهیزات در ورودی کمپرسور، توربین گاز و پاشش آب ورودی سطوح مدیای مسیر عبور هوا دمای هوای ورودی به میزان قابل توجهی کاهش یافته و موجب افزایش قابلیت تولید حدود 10 درصد قدرت نامی واحد می شود و هر چه دمای محیط بالاتر باشد تأثیر این سیستم بیشتر است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.