قدس آنلاین/ میلاد شکری: دلایل زیادی برای سرد شدن روابط بین همسران وجود دارد که در صورت عدم بی توجهی به آن به طلاق عاطفی ختم می‌شود. طلاق عاطفی خسارات روحی و روانی مضاعفی را به خانواده و به تبع آن بر فرزندانش وارد می‌کند

ضربه عشق‌های خیابانی و شبکه‌های مجازی بر زیربنای خانواده

خط قرمز-میلاد شکری: دلایل زیادی برای سرد شدن روابط بین همسران وجود دارد که در صورت عدم بی توجهی به آن به طلاق عاطفی ختم می‌شود. طلاق عاطفی خسارات روحی و روانی مضاعفی را به خانواده و به تبع آن بر فرزندانش وارد می‌کند اما مهمترین دلایل و راهکارهایی که به طلاق عاطفی وسرد شدن رابطه زن و شوهر و تبعات آتی آن بر سایر افراد خانواده از جمله بزهکاری فرزندان منجر می‌شود در گفت‌وگوی پیش رو با فرشته استیری مدیر مسؤول مرکز سلامت روان فرشته و مدرس مهارت‌های زندگی؛ کارشناس همسر داری و فرزند پروری دلایلی که منجر به طلاق عاطفی می‌شود مورد بررسی قرار گرفته است.

***درونیات خود را از همسر پنهان نکنید

مخفی نگه داشتن درونیات خود از همسر و عدم پرداختن به ترسها و نیازهای روحی، عاطفی و حتی مادی موجب سردی روابط زن و شوهر و در نهایت طلاق عاطفی می‌شود .هنگامی که همسر از نیازهای شما آگاهی ندارد اقدام موثری برای برطرف شدن آنها  انجام نمی دهد بنابراین همسران به تدریج از هم دور می‌شوند از این رو توصیه می‌شود زوجین در شبانه روز یا در ایام هفته زمانی را برای صحبت کردن و ایجاد رابطه گرم تر و بازگو کردن نیازها با یکدیگر فراهم نمایند.

***انتقاد همیشه خوب نیست

 دومین علتی که به طلاق عاطفی همسران ختم می‌شود انتقادهای دایمی و بیان نقاط ضعف همسر به عنوان سرکوفت به اوست مسلما همسرانی که به جای محبت کردن در پی برجسته کردن نقاط ضعف یکدیگر هستند از هم سرد شده بنحوی که طرف مقابل نیز در کمترزمانی به انتقادهای همسر خود واکنش نشان داده و حالت تدافعی به خود می‌گیرد و در قبال این انتقادات ضد حمله ای را علیه همسرش آغاز می‌کند. بدیهی است در چنین صورتی دور تسلسل انتقاد از یکدیگر فضای صمیمی خانواده را به چالش کشیده و موجب نادیده گرفتن محاسن و نقاط مثبت همسر می‌شود بنابراین توصیه می‌شود به جای تاکید بر نقاط ضعف یکدیگر انتظارات خود را به صورت شفاف بیان نماییم در چنین صورتی قلب طرف مقابل نرم شده و احترام و محبت بیشتری در فضای خانواده به وجود می‌آید.

*** شفاف با همسر خود صحبت کنید

گاهی اوقات از کلماتی استفاده می‌کنیم که به زعم ما منفی نیست اما از نظر همسر منفی و غیر قابل تحمل است و از آن گفته سوء برداشت شده و به درگیری لفظی بین زوجین می‌انجامد .همیشه صافی ذهنی همسران مثل همدیگر نیست ممکن است با بیان جمله ای به زعم من مثبت؛ برداشتی منفی منجر به ایجاد چالشی جدید در زندگی مشترک شود بنابراین در صورت چنین برداشت هایی همسران باید نظر خود را به صورت شفاف به طرف مقابل تفهیم کرده و با وضوح بیشتری خواسته خود را مطرح نمایند.

***به خاطر محبت به فرزند همسر را محروم عاطفی نکنید

صاحب فرزند شدن هم می‌تواند منجر به سردی روابط می‌شود . برخی اوقات مادران بنا به غریزه و حس مادری با تولد نوزاد همه محبت خود را نثار فرزند کرده در حالی که نسبت به شوهر خود بی توجهی می‌کنند . متاسفانه در مراکز روانشناسی با مسایلی از این دست مواجه هستیم که زنان به دلیل محبت مادری از اظهار محبت به همسران غفلت کرده و بعد از اندک زمانی متوجه خیانت همسر می‌شوند در چنین وضعیتی شاهد تنش در خانواده، افزایش طلاق و بالا رفتن آمار آسیبهای اجتماعی خواهیم بود.

***اختلاف‌های قدیمی را نبش قبر نکنید

حل نکردن اختلافات در زمان مناسب محل چالشهای بعدی و اضافه شدن مشکلات جدید است تا جایی که رابطه عاطفی همسران کاملا تخریب می‌شود .مسلما هنگامی که همسران اختلاف ها و کینه‌های قدیمی خود را در زمان مناسب برطرف نکنند با تعارض‌های مختلفی رو به رو می‌شوند که موجب زنده شدن تعارضات قبلی و متراکم شدن آنها در ذهن و روح می‌شود از این رو برای پیشگیری ازطلاق عاطفی و افزایش آسیب‌های درون خانوادگی و اجتماعی توصیه می‌شود قبل از هر چیزی از انباشته شدن ناراحتی ها و انفجار آن بر سر هر مسأله کوچکی خودداری شود.

*** آگاهانه ازدواج کنید

از بین رفتن جاذبه‌های زن و شوهربعد از ازدواج نیزیکی از مسایل مهم در ایجاد طلاق عاطفی است. عشق‌های خیابانی و اصرار به ازدواج با فردی که کمترین آگاهی و شناخت از او را دارند از جمله مسایلی است که بعد از زندگی مشترک منجر به سردی روابط زن و شوهر می‌شود. در چنین ازدواج‌هایی بعد از مدت محدودی جاذبه‌های طرفین به پایان رسیده و سردی جایگزین عشق داغ قبلی می‌شود بنابراین شناخت از روحیات شریک آینده زندگی یکی از مهمترین موارد در کاهش طلاق عاطفی و آسیبهای بعد از ازدواج است.

***ارتقاء تحصیلی و شغلی مانع ابراز محبت می‌شود

تمایل به افزایش سطح سواد و ارتقاء موقعیت شغلی موجب می‌شود زن یا مرد وقت بیشتری را به ادامه تحصیل یا شغل خود اختصاص دهد از این رو سختی‌های ادامه تحصیل و موفقیت کاری موجب کاهش رسیدگی به سایر اعضای خانواده و در نهایت سرد شدن ارتباط عاطفی بین زن و شوهر می‌شود.

درباره احساسات و عواطف با همسر صادق باشید از نظر عاطفی و احساسی با همسر سخاوتمندانه برخورد کنید همچنین به همسر تعهد روحی و قلبی داشته باشید. معمولا همسران سعی می‌کنند ظاهر خود را جذاب کنند در صورتی که یادشان می‌رود جذابیت فکری و رفتاری از مهم ترین مسایلی است که باید در زندگی مورد توجه قرار گیرد.متاسفانه انتخاب‌های غیر اصولی همسران که امروزه در محافل مختلف وغیر سنتی اعم از دانشگاه، کوچه و خیابان انجام می‌شود از ابتدا بسیار پر شور و حرارت است اما بعد از ورود به زندگی به زودی نسبت به هم سرد شده و با فرو کش کردن عشق‌های زود گذر روابط زن و شوهر به تیرگی کشیده می‌شود.

*** شبکه‌های اجتماعی زندگی مشترک را تسخیر کرده اند

متأسفانه یکی از مسایل مهمی که مورد بی توجهی و غفلت آموزش و پرورش کشور قرار گرفته آموزش مهارت‌های زندگی به دانش آموزان است از این رو جوانان در ابتدای راه زندگی مشترک فاقد مهارت‌های لازم برای تداوم زندگی و برقراری روابط عاطفی هستند . عدم مسؤولیت پذیری فردی در خانواده یکی از معضلاتی است که پس از ازدواج تبعات مختلفی برزندگی مشترک وارد می‌کند بنحوی که زوجین نسبت به هم احساس مسؤولیت نکرده و بی تفاوت از کنار هم عبور می‌کنند. متأسفانه رسانه‌های اجتماعی بر شدت بی‌توجهی زوجین به یکدیگر افزوده است زمانی زنان از روزنامه خواندن؛ گوش دادن به رادیو و دیدن اخبار از شوهرشان شکایت می‌کردند اما امروزه با ورود گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی زن و مرد با استفاده از این رسانه ها و ابزارهای مدرنیته نسبت به هم بی تفاوت شده اند بنحوی که حتی موبایل وارد اتاق خواب زوجین شده و به جدایی آنها دامن زده است.

***مشکلات اقتصادی عامل طلاق عاطفی است

متأسفانه یکی از مهمترین دلایلی که به طلاق عاطفی و سردی روابط زوجین می‌انجامد تبعات ناشی از تورم، گرانی و بیکاری است . مسایلی از قبیل چشم و هم چشمی‌ها نیز بر این مسأله افزوده است. هنگامی که مرد خانواده قادر به تأمین نیازهای همسر و فرزندانش نیست بعد از مدت محدودی مسایل روحی و روانی ناشی از عدم تأمین خانواده گرمی روابط زوجین را تحت تأثیر قرار داده و موجب خستگی؛ عصیان و طغیان اعضای خانواده می‌شود که در نهایت به طلاق عاطفی و سایر آسیب‌های اجتماعی منجر خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.