استاد حوزه ودانشگاه با اشاره به استراتژی امام سجاد(ع) درمبارزه و انجام تکلیف، از آن حضرت به عنوان شاهکار برون رفت از بن بست یاد کرد وتربیت نیرو، تبلیغ دین، معرفی راه ارتباط با خدا و گریه سئوال انگیز را بخشی از اقدامات آن امام برشمرد

امام سجاد(ع)، شاهکار برون رفت از بن بست

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی ماندگاری در پنجمین همایش علمی، آموزشی و فرهنگی «سفیران ولایت» در مجتمع یاوران مهدی به دوران زندگی و امامت علی بن الحسین(علیه السلام) اشاره کرد و اظهار داشت: شرایط امام سجاد(علیه السلام)، شرایط واقعا عجیبی بود و بن بستی که در دوران سیدالساجدین وجود داشت شاید در زمان کمتر امامی وجود داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه دشمن برای منحرف کردن ذهن ها از شاهکار امام سجاد(علیه السلام)، به آن حضرت نسبت بیمار می دهد، افزود: امام زین العابدین(علیه السلام) با 35 سال امامت در بین ائمه اطهار(علیهم السلام) بیشترین فرصت امامت را دارا بوده اند و اگر آن امام همام را در گریه، دعا و بیماری خلاصه کنیم، حقیقت آن حضرت مغفول می ماند.

 

حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری ادامه داد: در زمان امام سجاد(علیه السلام)، چهار واقعه مهم(واقعه عاشورا، واقعه حرّه، نهضت توابین و قیام مختار) اتفاق افتاد که هر کدام از آنها به تنهایی کفایت می کند که انسان را به بن بست بکشاند؛ با وجود این واقعه ها، سیدالساجدین پنج اقدام انجام داد که هرکدام از آنها اعجاز هستند و متاسفانه کمتر درباره آنها صحبت شده است.

 

وی با اشاره به دیدار با مقام معظم رهبری(حفظه الله) و تاکیدات معظم له در رابطه با اینکه « مردم را با زندگی امام سجاد(علیه السلام) بیشتر آشنا کنید»، تصریح کرد: امروز با وجود الگویی همچون امام زین العابدین(علیه السلام)، کسی حق ندارد که بگوید به آخر خط رسیده ام.

 

این استاد حوزه و دانشگاه از یارگیری و تربیت نیرو به عنوان نخستین اقدام امام سجاد(علیه السلام) نام برد و گفت: آن حضرت در سخت ترین شرایط، با خرید غلام و راه اندازی کانون تربیت خصوصی در منزل اقدام به یارگیری و تربیت نیرو برای تبلیغ دین نمود و ما در نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز با تبعیت از این امام همام نباید تحت هیچ شرایطی از یارگیری غفلت کنیم.

 

وی تبلیغ دین از طریق اعزام افراد تربیت شده به شهرها و کشورهای مختلف را از دیگر اقدامات امام سجاد(علیه السلام) برشمرد و عنوان کرد: نشان دادن راه و روش رابطه با خدا، دین و هستی به مردم با بهره گیری از قالب دعا، سومین کار آن حضرت می باشد که صحیفه سجادیه شاهکار این بخش است.

 

حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری افزود: سیدالساجدین، همه مسائل مورد نیاز بشر در زمینه های مختلف تربیتی، فرهنگی، اجتماعی، سبک زندگی، سیاسی، اجتماعی و ... را در ساده ترین عناوین و با بالاترین معارف در قالب دعا بیان کرده است به گونه ای که یکهزار موضوع کلی در صحیفه سجادیه مطلب وجود دارد.

 

وی، امر به معروف و نهی از منکر را از دیگر اقدامات علی بن الحسین(علیه السلام) معرفی و بیان کرد: آن حضرت به خاطر خفقان آن دوران، به صورت مکتوب اقدام به امر به معروف و نهی از منکر می کرد که نامه های آن حضرت در این زمینه درس بزرگی است که باید مورد توجه فعالان فرهنگی قرار گیرد.

 

ماندگاری از روایتگری، روضه خوانی و گریه سئوال انگیز به عنوان پنجمین اقدام امام سجاد(علیه السلام) یاد کرد و گفت: روایتگری و گریه سئوال انگیز آن حضرت، پایه های کاخ یزیدیان را به لرزه انداخت و امروز کانون های فرهنگی هنری مساجد باید با استفاده از ابزار هنری در راستای ترویج اندیشه و معارف اسلام ناب محمدی تلاش کنند.

 

گفتنی است؛ پنجمین همایش علمی، آموزشی و فرهنگی «سفیران ولایت» از سلسله برنامه های جانبی ششمین کنگره بین المللی امام سجاد(علیه السلام) با حضور 400 جوان نخبه عضو کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان از عصر امروز در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) جمکران آغاز و تا ظهر جمعه ادامه دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.