عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: اقتدار جمهوری اسلامی ایران در مسائل مختلف امروز باعث شده است که جهان رویکرد جدیدی را نسبت به ایران داشته باشد و در جهت رابطه با کشورمان از هر موقعیتی استفاده کند.

قدرت آمریکا افول کرده است/ هیچ خطری جمهوری اسلامی را تهدید نمی‌کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از میزان، با توجه به گسترش روابط میان ایران و روسیه در طی سالهای اخیر و به خصوص برگزاری نشست سه جانبه روسای جمهور ایران، آذربایجان و روسیه در باکو و اخباری که پیرامون ساخت نیروگاه‌های اتمی جدید میان ایران و روسیه منتشر شده است، بنا را بر این قرار دادیم تا مصاحبه تفصیلی را پیرامون این موضوع با ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی انجام دهیم.

علی اصغری//

متن این مصاحبه به شرح زیر است:

میزان: دلایل رویکرد جدید کشورهای جهان از جمله روسیه به جمهوری اسلامی ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
حسن‌بیگی: همان گونه که شاهد هستیم شرایط بین‌المللی پیرامون جمهوری اسلامی ایران درحال تغییر است به گونه‌ای که برخلاف برخی از تحلیل‌ها که بسیار ناپخته‌اند شرایط کشورها هم در شرق و هم در غرب نسبت به گذشته تغییر پیدا کرده و میزان دایره تعاملات کشورهای جهان با یکدیگر افزایش پیدا کرده است.
با توجه به رویکرد جدیدی که در روند تعاملات جهانی شکل گرفته شاهدیم که در این عرصه شرایط آمریکایی‌ها روز به روز وخیم‌تر می‌شود به گونه‌ای که آنها موقعیت گذشته را ندارند از این رو در این عرصه میزان تعاملات کشورها به گونه‌ای رشد پیدا کرده است که برخی از آنها از جمله جمهوری اسلامی ایران توانسته‌اند در راستای ارتباط با کشورهای جهان رویکرد موفقی را به خود اختصاص دهند.

***رویکرد جهانی نسبت به ایران تغییر پیدا کرده است

اقتدار جمهوری اسلامی ایران در مسائل مختلف امروز باعث شده است که جهان رویکرد جدیدی را نسبت به ایران داشته باشد و در جهت رابطه با کشورمان از هر موقعیتی استفاده کند.
میزان: با توجه به توافق ایران و کشورهای غربی در برجام تلاش آمریکایی‌ها پیرامون کاهش قدرت ایران را در عرصه جهانی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
حسن‌بیگی: در موضوع برجام آمریکایی‌ها همه تلاششان را به کار بستند که علی‌رغم تعهدی که داده بودند موضوع هسته‌ای ایران را به عقب بیاندازند و به نوعی ایران را با برجام تحت کنترل قرار دهند روندی که با اتخاذ سیاست‌های درست از سوی کشورمان و فرمایشات مقام معظم رهبری مثمرثمر واقع نشد.
موضوع برجام حاوی چند نکته مهم برای جمهوری اسلامی ایران بود به گونه‌‎ای تقریباَ تمامی کشورهای جهان به این نتیجه رسیده‌اند که ایران با برجام و حتی بدون آن در مقطع فعلی در شرایط بسیار مناسبی در سطح منطقه و بین‌المللی قرار دارد.

***ایران امروز در بهترین شرایط ممکن قرار دارد

اقتدار ملی جمهوری اسلامی ایران تا به امروز به خوبی پاسخ گستاخی‌های آمریکایی را و عدم پایبندی آنها به تعهداتشان در برجام را داد و دقیقا برای آنها مشخص کرد که تحریم‌ها نمی‌تواند ایران را به زانو دربیاورد.
اقتدار ملی که امروز در ایران شاهد آن هستیم توسط مؤلفه‌هایی همچون وجود مقام معظم رهبری، ملت ایران، بنیه دفاعی جمهوری  اسلامی ایران مخصوصا در بحث موشکی و حضور ایران در عرصه منطقه و جهانی شکل گرفته و توانسته کشورمان را در بهترین شرایط ممکن قرار دهد از این رو تلاش آمریکایی‌ها در ایجاد مانع برای رسیدن ایران به اهدافش راه به جایی نخواهد برد.
میزان: جایگاه امروز ایران در منطقه و جهان را به عنوان یک کشور مسلمان چگونه ارزیابی می کنید و چرا کشورهای جهان از جمله روسیه تمایل دارند که با ایران همکاری داشته باشند؟ 
حسن‌بیگی: ایران امروز به عنوان یکی از تأثیرگذارترین کشورهای مسلمان جهان و قطب مذهب تشیع در جهان اسلام جایگاه ارزشمندی دارد و به پشتوانه ولایت فقیه پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است به گونه‌ای که دنیا می‌داند که دیگر هیچ خطری جمهوری اسلامی ایران را با داشتن ولایت فقیه تهدید نمی‌کند و ایران به یک نقطه ثبات تبدیل شده است.
امروز همه حرکت‌ها در ایران بر اساس حرکت عقلایی انجام می‌شود زیرا مردم و مسئولین با درایت و هوشیاری و صلابتی که با رهبری مقام معظم رهبری فراهم شده است در کشور و جهان وارد عمل می‌شوند روندی که سبب منزوی شدن آمریکا شده و جمهوری اسلامی ایران را در سطح بین‌المللی و منطقه از جایگاه بالایی برخوردار کرده است به همین دلیل بسیاری از کشورهای جهان از جمله روسیه امروز خواهان برقراری رابطه مستمر با ایران هستند.
میزان: تحلیل شما از رویکرد برخی از کارشناسان داخلی پیرامون اینکه ما نباید قدرت آمریکا را نادیده بگیریم چیست؟
حسن‌بیگی: متاسفانه برخی از کارشناسان ما در داخل کشور در مقطعی تصور می‌کردند که آمریکا جایگاه بالایی دارد و کدخدای منطقه محسوب می‌شود اما آنها باید بدانند که برجام ثابت کرد که آمریکایی‌ها با توجه به عدم اجرای تعهداتشان در این توافق ضعیف‌تر از آن هستند که بخواهند برای جمهوری اسلامی ایران تصمیم بگیرند و نظر خود را به ما تحمیل کند.
امروز حتی فرزند ناخلف و غیرمشروع آمریکا یعنی اسرائیل در منطقه و جهان جایگاهی ندارد و علی‌رغم تبلیغات توخالی که تأکید دارند اسرائیل ارتش چهارم دنیاست باید بگوییم این گونه مطالب کذب است زیرا عملکرد رژیم غاصب صهیونیستی در جنگهای سی و سه روزه به خوبی نشان داد که اسرائیل ارتش ذلیلی است و نمی‌تواند در مقابل حزب الله دوام بیاورد از این روحرفی برای گفتن پیرامون جمهوری اسلامی ایران و مسلمانان نیز ندارد.

***شرایط امروز منطقه به نفع ایران است

روندی که امروز در منطقه و جهان ایجاد شده دست به دست هم داده است تا شرایط را به گونه‌ای رقم زند که کشورهای بسیاری خواهان برقراری رابطه با ایران به صورت جدی باشند.
امروز شاهدیم که بسیاری از کشورهای جهان به این اشراف دست پیدا کرده‌اند که تنها در کنار ایران می‌توانند خود را مطرح می‌کنند از این رو تمام تلاش خود را برای برقراری روابط با ایران انجام می‌دهند.
میزان: به نظر شما حضور مستشاری ایران در منطقه و بخصوص جنگ علیه داعش در سوریه و عراق در میزان افزایش درخواست کشورهای جهان برای برقراری رابطه با ایران چقدر تأثیر گذاربوده است؟
حسن‌بیگی:  حضور ایران در جنگ سوریه نشان داد آنچه که باعث شده است تا به امروز پیروزی‌های مکرری در سوریه و عراق علیه داعش رقم بخورد تنها متکی به جنگ هوایی نبوده است بلکه با حضور مستشاری ایران به همراه برخی از کشورها از جمله افغانستان و روسیه ارتش سوریه توانسته است به قدرتی دست پیدا کند که بر داعش فائق بیاید.
روسیه با همکاری مستمر با ایران در راستای حل مشکلات سوریه و حمایت از این کشور به صورت عملی گام جدیدی را در عرصه بین‌الملل برداشته است که بدون شک در افزایش ارتباطات فعلی میان ایران و روسیه تأثیرگذار است.
البته باید به این نکته نیز توجه کنیم که در طی چند وقت اخیر سیاست‌های ترکیه نیز در برخورد با داعش قابل تقدیر بوده به گونه‌ای که زمانی که اردوغان دست از حمایت از داعش برداشت به خوبی شاهد بودیم که در عرض یک ماه دولت سوریه در جبهه‌های مختلف داعش را شکست داد که این موضوع نوید خوبی برای مردم سوریه محسوب می‌شود.

***قدرت آمریکا افول کرده است

حمله نادرست عربستان به یمن و عملکرد ضعیف کشورهای عربی در ائتلافی که پیرامون رخدادهای یمن تشکیل شده بود بار دیگر قاطعیت و صلابت جمهوری اسلامی ایران را در منطقه افزایش داد و سبب شد تا در این مسیر کشورهایی همچون روسیه ایران را همراهی کند روندی که آمریکایی‌ها را متضرر خواهد کرد و بدون شک با شعارهای گوناگونی که از سوی ترامپ به عنوان یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مطرح می‌شود به ناکجاآباد ختم خواهد شد و سرنوشت بدی را برای آمریکایی‌ها و به ضرر آنها رقم خواهد زد.
بدون شک هرچقدر قدرت آمریکا در منطقه و جهان متزلزل شود ایران در تعامل با کشورهای جهان بخصوص کشورهای قدرتمندی همچون روسیه دست بازتری خواهد داشت.
میزان: معتقدید چه رویکردی سبب شد تا برخی از دولتمردان نظر خود را نسبت به همکاری با آمریکا تغییر دهند؟
حسن‌بیگی: متاسفانه برخی از دولتمردان ما همواره علاقمند بودند که با کدخدای جهان یعنی آمریکا ارتباط برقرار کنند و از طریق برقراری ارتباط با کشورهای اروپایی وارد عمل می‌شدند اما امروز به دلیل اینکه خود هم‌پیمانان آمریکا یا همان کشورهای اروپایی امنیت در کشورشان کاهش پیدا کرده و شاهد حرکت‌های تروریستی بسیاری بوده‌اند در رابطه شان با آمریکا تجدید نظر کرده و به سمت کشورهای دیگر از جمله روسیه سوق پیدا کرده اند که در این مسیر جمهوری اسلامی ایران با توجه به نقاط قوتی که داشته است نیز به سمت روسیه متمایل شده است.
درحال حاضر به گونه‌ای جایگاه آمریکا در منطقه و جهان تضعیف شده است که بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران داخلی و خارجی معتقدند که دولت نباید منتظر کدخدا یعنی آمریکا باشد و بر این باورند که ما باید با همه کشورها جز کشورهایی که منفعت ما را زیر سوال می‌برند ارتباط عملی داشته باشیم که در این وادی بدون شک روسیه از جمله کشورهایی محسوب می‌شود که نباید قدرت آن را نادیده گرفت.
میزان: با توجه به افزایش دامنه تعاملات ایران و روسیه پیرامون همکاری دو کشور دربحث ساخت نیروگاه‌های اتمی چه ارزیابی دارید. آیا این موضوع به ضرر و یا منفعت ایران است؟
حسن‌بیگی: امروز تعاملات ایران و روسیه در موارد متعدد و در قالب توافق‌نامه‌های بسیار شکل گرفته است که بحث ساخت نیروگاه که در گذشته نیز مطرح بوده مجدداَ مطرح شده و ما به این نتیجه رسیده‌ایم که با روسیه در ساخت نیروگاه‌های اتمی وارد همکاری شویم که البته هنوز چند مورد در راستای برقراری این تعامل باقی مانده است.
در برقراری روابط اقتصادی میان ایران و روسیه بنده معتقدم که روسها برخلاف گذشته می‌دانند که کارشناسان ایران به آنها ا حتیاجی ندارند و خودشان می‌توانند نیروگاه بسازند.
در شرایط فعلی تنها مقدار کمی مشکلات اقتصادی در ایران در راستای ساخت نیروگاه‌های اتمی جدید وجود دارد که خوشبختانه با مشارکت روسها دراین پروژه با توجه به مزایای اقتصادی که وجود دارد این مشکل نیز رفع شده است. 

***ایران و روسیه در ساخت نیروگاه اتمی به توافق قطعی رسیده‌اند

تابه این لحظه ایران و روسیه در راستای ساخت 8 نیروگاه اتمی درایران به توافق رسیده‌اند و قرار شده است تا روس‌ها سرمایه‌گذاری لازم را در این راستا انجام دهند و ایران مبالغ لازم را به صورت وام به روس‌ها پرداخت کند.
در ساخت این هشت نیروگاه اتمی هردو کشور دخیل هستند به گونه‌ای که از کارشناسان ایرانی و روسی در ساخت نیروگاه استفاده خواهد شد.
در حال حاضر تمامی اقدامات پیرامون ساخت این نیروگاه‌ها بین ایران و روسیه به امضا رسیده به گونه‌ای که توافق نامه اولیه بسته شده و اقدامات لازم نیز درحال شکل‌گیری است.
جمهوری اسلامی ایران در ساخت این هشت نیروگاه با رایزنی و مذاکره‌ای که با روسها انجام داده است درصدد است که در بخش اجرایی از متخصصین خود استفاده کند از این رو این حرکت در سایه تعامل ایران و روسیه اقدامی مثمرثمری در جهان و منطقه محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.