قدس آنلاین- بیرجند: انجیر میوه‌ای است مبارک چرا که نامش در قرآن آمده و حتی به آن قسم خورده شده و کلام الهی خود صحه‌ای بر ارزش غذایی و دارویی انجیر است. این میوه به فرموده حضرت رسول (ص) میوه‌ای از بهشت است. به دلیل اینکه میوه‌ای است بدون هسته که بواسیر را قطع می‌کند و برای نقرس مفید و سودمند است.

پیش بینی برداشت۴۸۵ تن انجیر درخراسان جنوبی/ کاهش برداشت گیاه آویشن به دلیل خشکسالی منطقه

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از بیرجند، سقراط پدر علم طب همیشه انجیر را برای بیماران به خصوص بیمارانی که تشنگی و تب داشتند تجویز می‌کرد. انجیر درختی از تیره توت است.

حضرت علی(ع) می فرمایند خوردن انجیر بر شما لازم است. زیرا که برای قولنج سودمند است و همچنین امام رضا(ع) می فرمایند انجیر رطوبت بدن را از بین می برد و استخوان را محکم کرده و مو را بر بدن می رویاند و درد را از بین می برد و با وجود انجیر نیازی به دارو نیست.

درخت انجیر دارای میوه خوش طعم، مقوی، انرژی زا و فربه کننده است که به صورت تازه و خشک مصرف می شود. انجیر دارای مقدار متنابهی آهن، کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم، منیزیم، منگنز، کلر، گوگرد، مس، روی و ویتامین های A وB وC است که دانش پزشکی امروزه این میوه با ارزش را برای همه ضروری دانسته است چرا که تامین سلامتی آن به اثبات رسیده است.

انجیر دارای مقدار زیادی از دیاستازهای مختلف نیز است که می تواند هاضمه را به وضع خوبی تحریک کند و در تنظیم سیستم بدن موثر واقع شود. وجود فسفر فراوان در انجیر می تواند در پرورش هوش و حافظه برای همه افراد به خصوص کودکان موثر واقع شود.

 خوردن انجیر تازه اختلالات گوارشی را برطرف نموده و معده و روده را تقویت می‌کند این میوه مقوی و مغذی می تواند در بیماران عصبی به عنوان بهترین غذا محسوب شود و همچنین انجیر به علت سرشار بودن از پتاسیم تامین کننده سلامتی کودکان ضعیف کم خون و بی اشتها است.

جوشانده انجیر خشک عفونت‌های لثه و گلو را درمان می‌کند و همچنین انجیر سوخته دندان‌ها را سفید می کند. لثه را محکم و جرم دندان را می زداید و همچنین شیرابه انجیر درد دندان ناشی از پوسیدگی را التیام می بخشد.

انجیر بوی بد دهان را برطرف می کند و اگر انجیر را در شیر بجوشانند غرغره آن برای تورم لثه ها و دندان سودمند است. انجیر با رنگ بنفش خاصیت دارویی بیشتری دارد.

خوردن یک ماه مداوم انجیر به عنوان صبحانه فواید زیادی را عاید شما خواهد کرد. همچنین انجیر پخته مرهمی است برای سوختگی‌ها، دمل‌ها مخصوصا دمل دندان است. مصری های قدیم انجیر را به عنوان معالجه برای درمان آنژین مصرف می کردند.

 این میوه برای بیماری‌های سینه و ریه توصیه می شود که هر چه قدر تازه تر باشد خواص درمانی آن بیشتر است. قرار دادن برگ تازه ی انجیر بر روی زخم ها موجب تسریع در بهبودی آنها می شود. اگر از زگیل و میخچه رنج می برید از شیرابه سفید رنگ انجیر نارس استفاده کنید که سبب از بین رفتن آنها می شود.

همچنین مالش خیسانده برگ خشک انجیر در سرکه پوسته پوسته شدن دست را درمان می کند و مالش سر با خیساندن برگ انجیر از ریزش مو جلوگیری می کند.

جوشانده انجیر خشک کلیه التهابات دستگاه تنفس را برطرف می سازد و از سرماخوردگی های مکرر جلوگیری می کند. اگر انجیل و عسل را به طور مساوی با هم مخلوط کنید در درمان زخم معده بسیار مفید است.

 انجیر بدن را نیرومند و صورت را با طراوت و عضلات را به نشاط می آورد و اگر به هنگام شام خورده شود حرکات امعا را منظم و بدن را به نشاط می آورد. خوشبختانه همه کس می توانند از این میوه بهشتی استفاده کنند. حتی بیماران مبتلا به دیابت. انجیر در انبساط تن در معالجه کبد و تصفیه خون مفید، در مورد سل و سرطان هم بسیار سودمند است.

 در قدیم از شیره انجیر برای تهیه پنیر استفاده می شده. انجیر میوه ای است که تمام خواص قندهای طبیعی را دارا می باشد و می توان برای کودکان از شیره انجیر استفاده کرد. بعضی از مرباهای آماده و بهداشتی از شیره انجیر تهیه می شود. خاصیت ملین بودن انجیر مربوط به دانه های این میوه بهشتی است که در صورت تمایل می توان آنها را خارج کرد. تاثیر این دانه ها در رفع تب قابل توجه است.

پیش بینی برداشت۴۸۵ تن انجیر درخراسان جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی  درگفت وگو با قدس آنلاین گفت:در حال حاضر ۳۲۱ هکتار از باغات استان زیر کشت محصول انجیر قرار دارد که پیش‌بینی می‌شود امسال ۴۸۵ تن انجیر از باغات خراسان جنوبی برداشت شود.

هاشم ولی‌پور‌مطلق افزود: : برداشت این محصول از نیمه مردادماه آغاز و تا اوایل مهر ماه در خراسان جنوبی ادامه دارد که دو نوع انجیر زرد و سیاه تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته 319 هکتار از اراضی خراسان جنوبی زیر کشت انجیر قرار گرفت  اظهار داشت: در این مدت 446 تن انجیر از سطح باغات استان برداشت شد.

وی تصریح کرد: امسال نیز پیش‌بینی می‌شود 458 تن انجیر از سطح باغات استان برداشت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه 56 هکتار از اراضی شهرستان خوسف زیر کشت محصول انجیر قرار دارد گفت: بیشترین سطح برداشت انجیر خراسان جنوبی مربوط به شهرستان خوسف است.

آویش گیاهی دارویی گرانبها ومعجزه گردردهای مختلف

آویشن یکی از گرانبهاترین گیاهان دارویی است، چرا که مواد گوناگون و فوق العاده مؤثری در آن وجود دارد که در درمان بیماری‌های مختلف اعجاز می‌کند.آویشن درختچه‌ای کوتاه و پر شاخه است.

آویشن گیاهی است که به طور طبیعی در شرایط مزرعه‌ای در نواحی نیمه خشک تا معتدل گرم در دماهای بالا و تشعشع شدید آفتاب رشد می‌کند.

افرادی که به آکنه مبتلا هستند مواد دارویی بسیاری را برای درمان این عارضه پوستی امتحان می‌کنند که اغلب نتیجه خوبی نمی‌گیرند. اما آویشن به‌ دلیل دارا بودن خواص ضد باکتریایی ممکن است در آینده به عنوان عنصر مقابله‌ کننده با آکنه مورد استفاده قرار گیرد.

پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان جنوبی  گفت: شاخه‌های علفی آویشن پوشیده از برگ‌هایی در قسمت فوقانی ساقه است و گل‌های سفید ریز آن به طور چتری و منفرد می‌رویند.

محسن پویان افزود: آویشن گیاهی است که در تقویت معده و اعصاب و افزایش هوش و حافظه مفید است.

وی با بیان اینکه ساقه‌های آویشن پوشیده از کرک و برگ‌های کوچک زیادی است، ادامه داد: برگ‌های آن کوچک، لوزی شکل، نوک تیز و به صورت متقابل، بر روی ساقه قرار دارند که این برگ‌ها به رنگ خاکستری روشن و با بوی بسیار نافذ است و دارای دم برگ‌های کوچکی نیز است.

وی یادآور شد: قسمت مورد استفاده‌ گیاه، گل و به ویژه برگ‌های آن بوده و این گیاه، به طور محدود و برای تهیه‌ی داروها، در ایران کشت می‌شود.

پژوهشگر گیاهان دارویی با بیان اینکه مصرف خوراکی آویشن دارای اثر خلط آور و ضد سرفه‌ خوبی است، گفت: به همین دلیل محصولات زیاد به ویژه به صورت شربت از آن تهیه می‌شود.

آویشن خواص ضد میکروبی و ضدانگلی وضد قارچی

پزشک و محقق طب اسلامی گفت: در طب سنتی از این گیاه به عنوان ضداسپاسم، رفع تنگی نفس و سرفه و بدگوارشی ودرمان سیاه سرفه، برونشیت، عفونت ریه، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و برای درمان نفخ و گرفتگی‌های عضلانی استفاده می‌شود.

مریم نواب زاده افزود: همچنین آویشن خواص ضد میکروبی و ضدانگلی وضد قارچی دارد و این به خاطر وجود ماده‌ای به نام تیمول است که اگر در خوردن آن زیاده روی شود، فرد دچار مسمومیت خواهد شد.آویشن دارای طبعی گرم و خشک و ضد سرفه است.

وی بیان کرد: آویشن در التهاب حنجره و لوزه‌ها و برای درمان آفت به صورت غرغره کردن استفاده می‌شود.

 

کاهش برداشت گیاه آویشن به دلیل خشکسالی منطقه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۳۰ گونه گیاهی در استان وجود دارد، گفت: پیش‌ بینی می‌شود امسال بیش از ۴۰ تن آویشن در خراسان جنوبی برداشت شود که این میزان نسبت به سال گذشته به دلیل خسکسالی و کمی بازار فروش، کاهش داشته است.

هاشم ولی‌پور مطلق با بیان اینکه زمان برداشت آویشن مردادماه تا اواخر شهریور ماه اظهار داشت:امسال تنها 3 درصد هکتار به صورت آزمایشی از این محصول دارویی کاشت شده که نتایج آن در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه آویشن یک گیاه خودرو است و در مناطق مختلف خراسان جنوبی رشد می‌کند، اظهار داشت: علاوه بر کشت آزمایشی، آویشن به صورت کوهی در خراسان جنوبی برداشت می‌شود و امسال به دلیل خشکسالی و کمبود بازار فروش در خراسان جنوبی آویشن کمتری نسبت به سال گذشته در استان برداشت می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه استان دارای تنوع گیاهان دارویی زیادی است، گفت: در خراسان جنوبی نزدیک به 30 گونه گیاهی وجود دارد که بیشترین اراضی گیاهان دارویی در شهرستانهای طبس و بشرویه قرار دارد.

وی اظهار داشت: گیاهان دارویی استان خراسان جنوبی به استانهای همجوار خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان و همچنین به استان تهران صادر می‌شود.

 گفتنی است در خراسان جنوبی گیاهان دارویی مانند آویشن، خاکشیر، زیره سبز، زیره سیاه، نعناع، رازیانه، آلئه ورا، کلپوره، به لیمو، مریم گلی و نعناع فلفی کشت و برداشت می‌شود.

گزارش از حمید قربانی- بیرجند

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.