قدس ‌آنلاین- بیرجند: آستانه مبارکه بی بی زینب خاتون (س) مشهور به مزار کاهی در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان بیرجند در خراسان جنوبی و در بخش مود شهرستان سربیشه، در منطقه ای سر سبز و خوش آب و هوا واقع شده است.

آستانه مبارکه بی بی زینب خاتون (س) سربیشه زیارتگاه عاشقان ودلداگان ائمه اطهار(ع)

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از بیرجند بر اساس شواهد بانو بی بی زینب خاتون(س) بر جای مانده، دختر امام موسی کاظم (ع) است که درگذر از روستای کاهین، دار فانی را وداع گفته و بر سر تپه ای مدفون شد.

از آنجایی که این آستانه مبارکه در ارتفاعات روستای کاهین قرار دارد، منطقه ای ییلاقی با زمستانی سرد و تابستانی بسیار مطبوع و خوش آب و هوا دارد و از فضای سبز بسیار زیبا و آبی شیرین و گوارا برخوردار است که این امر موجب جذب زائران و مسافران بسیاری از نقاط مختلف استان و کشور به این منطقه شده است به گونه ای که سالانه حدود 150 هزار زائر و مشتاق به زیارت خاندان اهل بیت (ع) برای زیارت به این مکان مشرف می شوند.

به خاطر وجود آب گوارا و مهمانسراهایی که در محوطه این مزار و در باغهای سر سبز این روستا وجود دارد، مردمی که به این منطقه می آیند، به طور موقت در این منطقه سکنی گزیده و به زیارت و سیاحت می پردازند.

امکانات و تسهیلات تفریحی و رفاهی، گردشگری و امکان حمل و نقل مناسب به این روستا و همچنین موقعیت خوب مکانی باعث شده که همواره از اقصی نقاط استان مورد استقبال قرار بگیرد.مردم بسیاری همواره برای نذورات خود به بارگاه مقدس این بانو مشرف می شوند.

عقیده و اعتقاد مردم به این بارگاه مقدس به حدی است که برای تمامی امور از جمله شفا یافتن بیماران و بیماریهای لاعلاج و از این دست و نیز مشکلات مالی در این بقعه نذر و نیاز می کنند و حاجات خود را از این طریق از درگاه خداوند می طلبند، در صحن این بقعه محل خاصی برای نذورات خاص مردم وجود دارد.

به این ترتیب که غرفه هایی در نظر گرفته شده برای خواباندن گوسفند های نظری، این نذر در این منطقه به این صورت مرسوم است که هر که حاجتی دارد، گوسفندی را جهت قربانی نمودن به این مکان آورده و در یکی از این غرفه ها بر روی زمین میخوابانند و عقیده بر این است که چنانچه حیوان بر روی زمین بماند و بر نخیزد آن گوسفند به عنوان نذر پذیرفته شده است.

عده زیادی همواره برای برپایی نماز حاجت و و توسل به آستان پروردگار در این مزار متبرکه حضور می یابند و امید راسخی به برآورده شدن حاجات خود دارند.

برخی از زائران به خاطر شهرت فراوانی که این مزار در اطراف و اکناف دارد حتی از استانهای مجاور مانند سیستان و بلوچستان نیز به آن مراجعه می نمایند.

نذورات نقدی مردم در آستانه مبارکه بی بی زینب خاتون(س) تا 30 میلیون تومان رسیده است که همه ساله طی مراسم غبار روبی این مبالغ پس از جمع آوری و شمارش جهت استفاده در امور ساخت و ساز و پردازش بنای بقعه مورد استفاده قرار می گیرد.

نذورات غیر نقدی شامل طلا و یا زمین هایی که مردم جهت فروش به تولیت بقعه واگذار می کنند، می باشد و نیز برخی موارد شامل هدیه گوسفند در ایام محرم برای اطعام عمومی مردم و یا انجام خدمات برخی از کارگران ساختمانی که به جای نذورات خوداوقاتی را به کار در مزار و مکان زیارتگاه درجهت ساخت و ساز اختصاص می دهند.

گزارش از حمید قربانی- بیرجند

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.