میان وزارت جهاد کشاورزی، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و سازمان‌های تخصصی ملل متحد (یونیدو) تفاهمنامه مشترکی به امضا رسید که هدف از امضای این تفاهمنامه توسعه و افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی بویژه زنبور عسل است.

 ایران و یونیدو تفاهمنامه افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی امضا کردند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، حسن رکنی امروز در نشست ملی هماهنگی و آغاز اجرای پرژوه‌ای توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار با حضور وزرای جهاد کشاورزی و کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: در بخش طیور کشور 20 هزار واحد فعال داریم که با وجود آنکه تعدادی از آنها دانش فنی دارند اما بسیاری از آنها نیاز به افزایش دانش بهره‌وری و بهره‌گیری از دانش‌های روز دنیا دارند.

وی افزود: در بخشهایی مانند پرورش بوقلمون، کبک و بلدرچین که ما در ابتدای راه هستیم می‌توانیم با همکاری و تفاهمنامه‌ای که با وزارت کار و سازمان یونیدو داریم از ابتدای امر تولیدات خود را براساس دانش‌های فنی روز دنیا به کار بریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در پرورش زنبور عسل فقط تولید عسل و ژل‌رویال مدنظر ما نیست و ما اعتقاد داریم که 90 درصد ارزش افزوده بخش زنبور عسل در بخش غیر از خود محصولات رایج وجود دارد و باید اذعان داشت که گرده‌افشانی زنبور عسل در افزایش عملکرد محصولات باغی بسیار تاثیرگذار است. 

رکنی افزود: یک میلیون و 600 هزار تن عسل در دنیا تولید می‌شود که 4 درصد آن در ایران است و ما دارای سرانه تولید یک کیلوگرمی هستیم. 

وی تاکید کرد: برای روان شدن صادرات در بخشهای مختلف از جمله زنبور عسل از کارشناسان خارجی یونیدو بهره می‌گیریم که امروز توافقی سه جانبه میان وزارت جهاد کشاورزی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بین‌المللی یونیدو به امضا می‌رسد. 

گفتنی است که در پایان این نشست حجتی وزیر جهاد کشاورزی و علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تفاهمنامه‌ای با حضور نماینده سازمان یونیدو برای توسعه همکاری و افزایش بهره‌وری و عملکرد در بخش کشاورزی ایران از جمله زنبور عسل منعقد کردند. 

به گزارش تسنیم، با وجود اینکه ایران چهارمین دارنده کلونی عسل در دنیا است اما میزان بهره‌وری، تولیدات این بخش پایین است و ما در رتبه هفتمین تولیدکننده عسل در دنیا قرار داریم. یکی از مشکلاتی اساسی که پیش‌روی صادرات و توسعه بازارهای صادراتی عسل وجود دارد نبود برندهای معتبر در سطح جهانی است که براساس توافقات انجام شده امید می‌رود که بتوانیم بازارهای جدیدی ایجاد کنیم.

سازمان یونیدو وابسته به سازمان ملل بوده که مقر آن در وین قرار دارد. هدف اصلی این سازمان ارتقاء و توسعه صنعتی کشورهای در حال توسعه اعلام شده است. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.