برخی منابع سیاسی عالی رتبه در تل آویو از تحرکات دیپلماتیک نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای تحکیم روابط خود با کشورهای عربی خبر دادند.

تحرکات دیپلماتیک نتانیاهو برای تحکیم روابط با کشورهای عربی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، کابینه راستگرای رژیم صهیونیستی به نخست وزیری بنیامین نتانیاهو تحرکات دیپلماتیک برای یافتن منافع مشترک راهبردی با کشورهای عربی، آفریقایی و اروپایی را آغاز کرده است.
این نشریه نوشت که در پرتو نگرانی کشورهای به اصطلاح میانه رو عربی، از نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه و وجود درگیری ها در سوریه، عراق و یمن، اسرائیل مذاکرات سری با کشورهای عربی در خصوص مسائل امنیتی را آغاز کرده است.
بر اساس این گزارش، دوری گولد مدیر کل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی مدعی شد که کشورهای عربی از این منظر خاورمیانه را همانند این رژیم می بینند همچنانکه تل آویو تجربیات خود در خصوص مبارزه با تروریسم را در اختیار کشورهای اروپایی به ویژه پس از حملات داعش در اروپا قرار می دهد و از سوی دیگر نیز در تلاش برای عادی سازی روابط خود با برخی کشورهای منطقه است.
گولد که از نزدیکان به نتانیاهو، اظهار داشت: اساس همکاری اسرائیل با برخی کشورهای از جمله مصر و اردن که معاهده صلح با تل آویو امضا کرده اند، بر اصل تلاش برای دور کردن تهدید تروریست های متحد داعش استوار است.
بر پایه این گزارش، اسرائیل کاملا به این مسئله واقف است و به همین دلیل به مصر اجازه داد تا نیروهای خود را در سینا مستقر کند با وجود اینکه بر اساس توافقات موجود بین دو کشور به خصوص الحاقیه امنیتی مربوط به توافق صلح بین دو طرف معروف به کمپ دیوید، استقرار نیروهای مصری در سینا ممنوع است.
گولد در ادامه تصریح کرد که بدون همکاری اسرائیل با کشورهای عربی در مسائل امنیتی از جمله تهدیدات داعش و گروه های تروریستی، هرج و مرج در منطقه گسترش می یافت.
بر پایه این گزارش، گولد که مدت طولانی به عنوان مشاور نتانیاهو فعالیت کرده است، از چهره های شناخته شده در زمینه بازسازی روابط دیپلماتیک به شمار می آید در حالیکه اسرائیل نیز با انتقاداتی از سوی متحدان کلاسیک خود در آمریکا و قاره پیر به دلیل تعامل با منازعه فلسطینی و استمرار شهرک سازی های در کرانه باختری مواجه است.
این روزنامه در ادامه به نقل از برخی منابع عالی رتبه اسرائیلی نوشت که برخی کشورهای حوزه خلیج فارس در تلاش هستند تا به دلیل ترس از خشم مردمی، تماس های محرمانه با طرف اسرائیلی برقرار کنند.
به نوشته این روزنامه، گولد اخیرا با انور عشقی سرلشگر بازنشسته سعودی دیدار کرد و پیش از وی نیز سامح شکری وزیر خارجه مصر به سرزمین اشغالی سفر کرد که این سفر  وی در 9 سال گذشته بی سابقه بود با این حال اگر چه صهیونیست ها سعی دارند از ایران و تهدیدات داعش به عنوان وسیله ای برای نزدیکی به کشورهای عربی استفاده کنند اما مسئولان صهیونیست همچنان نسبت به حل قضیه فلسطین تردید دارند همچنانکه اغلب مقامات صهیونیست از جمله گولد با طرح سازش فرانسه مخالف هستند زیرا از دیدگاه آنها این طرح مذاکرات را پیچیده تر می سازد.
فرانسه اخیرا از طرح ابتکاری برای برگزاری کنفرانس بین المللی احیای روند سازش بین تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی خبر داد و اعلام کرد که در صورت شکست این مذاکرات، پاریس احتمالا دولت فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.
در همین رابطه جنبش حماس در بیانیه ای که در سایت این جنبش قرار گرفت، تاکید کرد که طرح سازش فرانسه برای ملت فلسطین و منافع ملی آن زیان آور است و در واقع تلاشی برای احیای مذاکرات شکست خورده با رژیم اشغالگر و دور زدن انتفاضه قهرمانانه در کرانه باختری و قدس اشغالی است.
این جنبش دلیل مخالفت خود را خطرات این طرح به خصوص حذف حق فلسطینیان در قدس و بازگشت آوارگان فلسطینی برشمرد.
مذاکرات سازش میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطینی در آوریل 2014 به علت اختلاف درباره ادامه فعالیت های شهرک سازی این رژیم در کرانه باختری اشغالی و بخش شرقی بیت المقدس اشغالی، شکست خورد.
مذاکرات سه جانبه صلح بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی با محوریت آمریکا در چندین دور برگزار شد اما ادامه شهرک سازیهای غیر قانونی صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی و همچنین خلف وعده مقام های این رژیم در آزاد کردن شماری از فلسطینیان در بند باعث شد که مذاکرات صلح بار دیگر با شکست روبرو شود.
آمریکا در حالی محوریت مذاکرات صلح بین فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی را برعهده گرفت که تا کنون 43 قطعنامه شورای امنیت در محکومیت اقدامات این رژیم اشغالگر علیه مردم مظلوم فلسطین را وتو کرده و در بسیاری از نشست بین المللی دیگر با اعمال نفوذ مانع از احقاق حقوق فلسطینی ها شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.