قدس آنلاین/ مهدیه قمری: همزمان با دهه کرامت، مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی به برگزاری نشست تخصصی تجزیه و تحلیل اثر مشهور استاد فرشچیان را با عنوان «ضامن آهو» برگزار کرد که با استقبال خوبی از سوی هنرمندان و علاقه‌مندان به نگارگری در مشهد روبه رو شد.

مشهد یکی از قطب‌های نگارگری ایران است

 در این نشست تخصصی که در نگارخانه رضوان برگزار شد، دو تن از استادان بنام نگارگری که هر دو از شاگردان خوب استاد فرشچیان می‌باشند، به تجزیه و تحلیل اثر مشهور «ضامن آهو» وی پرداختند.

 حمایت آستان قدس از برگزاری کلاس‌های آموزشی نگارگری

با ورود به سالن نگارخانه رضوان، شمار زیادی از علاقه‌مندان و هنرمندان نگارگری مشهد دیده می‌شوند که منتظر شروع برنامه هستند. پیش از آنکه برنامه شروع شود، سراغی از یکی از استادان بنام نگارگری می‌گیرم که از تهران برای تحلیل و تفسیر اثر استاد فرشچیان به این برنامه دعوت شده است. بهمن شریفی در گفت و گو با خبرنگار ما به حمایت قابل توجه آستان قدس رضوی از برگزاری  کلاس‌های آموزشی نگارگری بویژه تجزیه و تحلیل آثار استادان بزرگ این رشته ابراز خرسندی می‌کند و می‌گوید: این امر می‌تواند روشنگری هنرمندان را به دنبال داشته باشد و سبب پیشرفت آن‌ها در هنر نگارگری شود، بنابراین فعالیتی منحصر به فرد محسوب می‌شود که در نقاط دیگر کشور حتی تهران نیز کمتر اتفاق می‌افتد یا اصلا اجرایی نمی شود.

او برگزاری چنین نشست‌هایی را توسط آستان قدس رضوی همراه با تحقیق و نواوری برمی‌شمارد و اظهار دارد: حضور استادان بنام از شهرهای گوناگون در چنین نشست‌های سبب می‌شود تا هنرمندان و علاقمندان به نگارگری بتوانند از زوایای مختلف به بررسی آثار بپردازند.

این هنرمند نگارگری اضافه می‌کند: تا جایی که آثار هنرمندان نگارگری مشهد را دیده‌ام، معتقدم که آن‌ها در مثنی سازی و گل و مرغ بسیار خوب عمل می‌کنند که این امر سبب شده تا مشهد به عنوان یکی از قطب‌های نگارگری کشور مطرح شود.

برگزاری پنجمین دوسالانه تذهیب‌های قرآنی در ماه‌های آینده

کم کم جلسه شروع می‌شود و هر لحظه به شمار علاقه‌مندان و هنرمندان عرصه نگارگری افزوده می‌گردد. در این نشست، دو استاد بنام نگارگری به تحلیل و تفسیر لایه‌های درونی اثر «ضامن آهو» پرداختند. پس از پایان مرحله نخست این نشست، رضا مهدوی که یکی از استادان این جلسه و شاگرد استاد فرشچیان است، در گفت و گو با خبرنگار ما آثار استاد فرشچیان را در وجه عمومی و خاص طبقه بندی و بیان می‌کند: برگزاری چنین نشست‌هایی برای اهل فن و متخصصان سبب می‌شود تا آن‌ها افزون بر ظاهر آثار نگارگری، زوایای مختلف آن را موشکافی کنند.

او که 30 سال تجربه فعالیت در عرصه نگارگری را دارد، ادامه می‌دهد: حدود 20 سال در مشهد نگارگری تدریس می‌کنم و زمانی که تازه تدریس در این عرصه را آغاز کردم، شمار نگارگرای مشهد به شمار انگشتان دست هم نمی رسید.

مهدوی، برگزاری چنین نشست‌هایی  را همراه با  برگزاری پنجمین دوسالانه تذهیب‌های قرانی در ماه‌های آینده را حمایتی قابل توجه از سوی مؤسسه آفرینش‌های آستان قدس می‌شمارد و اظهار می‌دارد: به نظرم هنر نگارگری در مشهد هنری پویاست و این شهر به یکی از قطب‌های نگارگری در ایران تبدیل شده که البته این امر جزئی از پیش‌بینی استاد فرشچیان برای مشهد بود.

او که در چهار دوره گذشته برگزاری دوسالانه تذهیب‌های قرآنی در کنار سایر هنرمندان شهرهای ایران در مشهد عضو هیأت انتخاب آثار بود، تاکید می‌کند: پیشنهاد ما برای برگزاری امسال این دوسالانه اضافه شدن بخشی با عنوان نگارگری اسلامی بود تا به هنرمندان شرکت کننده این فرصت داده شود که در قالب این هنر ایرانی -اسلامی هم فعالیت کنند.

 لزوم تبدیل مشهد به یکی از قطب‌های نگارگری ایران

در ادامه، مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، هدف از برگزاری این نشست را آمادگی هنرمندان نگارگری در پنجمین دوره دوسالانه تذهیب‌های قرآنی برمی شمارد و می‌افزاید: با توجه به اینکه این مؤسسه به عنوان مرکز تخصصی آموزش‌های هنرهای ایرانی اسلامی فعال بوده، بنابراین اقدام به برگزاری این نشست کرده است.

علی ثابت نیا برگزاری چنین نشست‌هایی را ادامه دار می‌داند و اضافه می‌کند: ورک شاپ‌های نگارگری از مهرامسال شروع می‌شود و تا آذر همزمان با اختتامیه دوسالانه تذهیب‌های قرآنی و نگارگری ادامه می‌یابد تا مشهد که به دلیل برگزاری این دوسالانه در سال‌های گذشته به قطب تذهیب‌های قرآنی تبدیل شده، اینک به قطب نگارگری هم تبدیل شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.