قدس آنلاین- بیرجند: مسئول نمایندگی شهرستان خوسف از آغاز فصل اول مرمت اتاقهای ضلع جنوب غربی خانه تاجور شهرستان خوسف خبرداد.

خانه  تاریخی تاجور شهرستان خوسف مرمت شد

به گزارش قدس آنلاین از بیرجند،علی صالحی افزود : کار مرمت خانه تاجور آغاز شده است این خانه که در بافت تاریخی خوسف قرار گرفته چندین بار تاکنون مورد مرمت قرار گرفته است که شامل بهسازی ایوانها و مرمت اتاقها و اندود کاهگل پشت بام و نماهای داخلی و بیرون است.

وی بیان کرد: همچنین طرح احیای این خانه تاریخی برای استفاده به عنوان پایگاه میراث فرهنگی شهرستان از جمله اقدامات انجام شده بر روی این بنا بوده که در این دوره از مرمت٬ کار گچ‌کاری و کف‌سازی اتاقهای ضلع جنوب غربی بنا با اعتباری  بالغ بر 40 میلیون ریال در حال اجرا است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خوسف گفت: خانه تاجور خوسف یکی از بناهای ماندگار و تاریخی شهر خوسف و در بافت تاریخی آن نیز است که ورودیهای این خانه در دو ضلع عمود برهم واقع شده است که یکی پس از یک راهرو به حیاط مرکزی آن می‌رسد و دیگری وارد یک هشتی شده و سپس به حیاط می‌رسد.

صالحی اظهار داشت: در قسمت میانی این بنا حیاط مرکزی قرار گرفته که اتاقها و ایوانهای دو طرف حیاط در اطراف قرار گرفته‌اند.

وی افزود: تقریباً اکثر قسمتهای این منزل در حال حاضر سالم و قابل استفاده است و تزئینات آن شامل تیغه‌های نمایی کارشده بر روی آن و گچکاریهای سقف ایوان اصلی آن است.

وی با بیان اینکه پنجره‌های مشبک و استفاده از مدول و آوردن آن در نما از دیگر مشخصه‌های این بنا است گفت: خانه تاجور شهرستان خوسف که قدمتش به دوره قاجار می‌رسد در فهرست آثار تاریخی به شماره 5131 ثبت شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.