۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
کد خبر: 412689

قدس آنلاین: امام رضا علیه السلام بر این مسئله تاکید می کند و می فرماید: آنگاه که مهدی علیه السلام قیام کند زمین به نور او روشن می گردد و او ترازوی عدالت را میان مردم قرار می دهد. نکته دیگری که می توان در این رابطه به آن اشاره کرد ویژگی منحصر به فرد منجی و موعود اسلام است.

آینده مهدوی در بیانات رضوی

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام علی حیدری، مدیر آموزش مرکز تخصصی مهدویت در رابطه با مباحث مهدوی در آموزه ها و اندیشه امام رضاعلیه السلام تصریح کرد: آموزه های رضوی درباره مهدویت که در قالب روایات متعددی در تاریخ ضبط شده، دستمایه ارزنده و آموزنده ای نه تنها برای شیعیان بلکه برای همه مسلمانان و حتی فراتر از آن برای همه انسان های حقیقت طلب است. در چشم انداز اندیشه رضوی پس از رسول خاتم صل الله علیه وآله، زنجیره حجت های الهی در ساختار نظام امامت نمود یافت که خدای متعال با ارزانی داشتن آن، نعمت خویش را بر امت اسلامی به اتمام رساند.

 

وی افزود: از نگاه امام رضا علیه السلام چند نکته در این باره حایز اهمیت است. نخست اینکه در اندیشه رضوی، گستره تاریخ به جهت حضور دایمی حجت الهی در جهت ربوبیت الهی است. چنانکه حضرت در روایتی می فرمایند: «اگر زمین به اندازه یک چشم برهم زدن از حجت خدا خالی شود اهلش را فرو خواهد برد» یعنی اصولا حیات امکان پذیر نخواهد بود.

 

حجت الاسلام حیدری خاطرنشان کرد: طبق این فرمایش امام علیه السلام، نتیجه می گیریم که اصولا فلسفه و هدف آفرینش حجت های الهی هستند که در زمان حاضر وجود نازنین حضرت بقیه الاعظم علیه السلام می باشد. مطلب دوم در نگاه امام رضا علیه السلام این است که مهدویت و انتظار پیوند دوسویه با هم دارند.

 

مدیر آموزش مرکز تخصصی مهدویت گفت: حضرت رضا علیه السلام در تبیین مفهوم انتظار اهتمام ویژه ای دارند. در میراث غنی روایی شیعه با احادیث زیبایی از امام رضا علیه السلام مواجه می شویم که حضرت جایگاه انتظار را جایگاه شهادت در کنار رسول گرامی اسلام در جنگ بدر عنوان می کنند و می فرمایند: «آیا کسی از شما خوش ندارد که در خانه خود بماند و نفقه خانواده اش را بپردازد اما چشم به راه امر ما باشد؛ پس اگر در چنین حالتی از دنیا برود مانند کسی است که همراه رسول خدا صل الله علیه وآله در جنگ بدر به شهادت رسیده باشد و اگر مرگ به سراغ او بیاید (در چنین شرایطی) مانند کسی است که همراه قائم ما و در خیمه او باشد و از دنیا برود.»

 

وی سپس در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: مسئله دیگر جهان شمولی اندیشه مهدویت از نگاه امام رضا علیه السلام است. آموزه مهدویت از نگاه ایشان به یک قوم یا گروه یا کشور یا نژاد و یا زبان خاصی منحصر نمی شود و تامین کننده رستگاری و شادکامی برای همه جهانیان است. روایات رضوی گویای جهان شمول بودن آموزه مهدویت است.

 

در حالی که در سایر نظریه ها چنین چیزی دیده نمی شود و تنها طبقه یا گروه خاصی مورد توجه قرار می گیرد. به عنوان مثال «مارکس»، فقط طبقه کارگر، «هگل» فقط نژاد برتر آلمانی، «یهود» قوم برگزیده بنی اسراییل و «فوکویاما» تنها جهان غرب را حایز اهمیت می دانند. اما از نظر امام رضا علیه السلام در روایتی از ایشان می خوانیم که منادی در روز ظهور حضرت حجت، «همه اهل زمین» را مورد خطاب قرار می دهد به عبارت دیگر حضرت مهدی علیه السلام کسی است که ندا دهنده از آسمان همه اهل زمین را به سوی او دعوت می کند. در این روایت ما با قید «جمیع اهل الارض» مواجه می شویم که به معنای همه اهل زمین است.

 

کارشناس مهدوی تاکید کرد: مطلب دیگر این است که عدالت مهمترین مشخصه حکومت مهدوی و رکن اساسی آن در اندیشه رضوی به شمار می رود؛ به گونه ای که امام رضا علیه السلام در شرح دادگری حضرت حجت می فرماید: «امام مهدی علیه السلام زمین را از عدل و داد آکنده می کند چنانکه از ظلم و ستم مالامال شده است»

 

حجت الاسلام حیدری ادامه داد: بر اساس این روایت از امام رضا علیه السلام، قیام حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه در سطح کلان رخ می دهد و نجات بخشی او جمعی است. مهمترین برنامه آن حضرت در اندیشه رضوی برپایی عدالت در جهان است. پس رسالت موعود شیعی، اجتماعی است نه فردی.

 

مدیر آموزش مرکز تخصصی مهدویت افزود: امام رضا علیه السلام بر این مسئله تاکید می کند و می فرماید: آنگاه که مهدی علیه السلام قیام کند زمین به نور او روشن می گردد و او ترازوی عدالت را میان مردم قرار می دهد. نکته دیگری که می توان در این رابطه به آن اشاره کرد ویژگی منحصر به فرد منجی و موعود اسلام است.

 

وی در این باره خاطرنشان کرد: اسلام به معنای شیعی، تنها مکتب و مذهبی است که منجی و موعود آن زنده و عینی است و مانند دیگر مکاتب و ادیان موعود به آینده نامعلوم واگذار نشده است. به عنوان مثال «سوشیانت» منجی آیین زرتشت و «مهدی» در میان اهل سنت قرار است که در آخرالزمان متولد شوند یا مسیحا در کتاب عهد نجات بخش پایان تاریخ در آخرالزمان خواهد بود اما در هیچ یک از این آیین ها منجی وجود عینی ندارد بلکه منجی ملت ها و مکاتب دیگر غیر از اسلام مفهوم ذهنی و ایده آلی بیش نیست که قرار است پایان بخش نزاع ها و کشمکش ها در آخرالزمان باشد .

 

حجت الاسلام حیدری افزود: اما از نگاه اسلام و اندیشه رضوی، منجی و موعود شخصی و متعین است یعنی زنده است و ما با او زندگی می کنیم و با او نفس می کشیم و او کسی نیست جز فرزند امام حسن عسگری علیه السلام. از این رو امام رضا علیه السلام نسبت به تبارشناسی و ابهام زدایی از نسب حضرت مهدی علیه السلام اهتمام ویژه ای دارد و او را چهارمین فرزند بعد از خود می داند و تاکید می کند که او فرزند امام حسن عسگری علیه السلام است. ویژگی منحصر به فرد منجی در تشیع در این جمله خلاصه می شود که امام در بین مردم حضور دارد و مسئله غیبت و مهدویت در امامیه از هم تفکیک ناپذیر است.

شبستان

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.