۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 412980

رقیه توسلی

آب، لبه پرتگاه ایستاده است...

 از این خبر دلهره آورتر که آب بی تعارف در حال تمام شدن است و به دلیل گرمایش زمین با چالش آب شیرین مواجه شده ایم.

پرفسور کردوانی (پدر علم کویرشناسی ایران) می گوید: "دیگر نباید فقط به مردم بگویند صرفه جویی کنید. باید مردم را آگاه کنند که آب نیست و بخواهند همکاری کنند تا آب قطع نشود. ما برای همه چیز به این ماده احتیاج داریم و هر فرد باید به صرفه جویی کمک کند. چرا نمی فهمید دیگر آب نیست!!؟ "

به حقیقت، دوران آن حرف که آب - یک منبع بی نهایت است - گذشته و حالا برای نجات این مایع بی بو و بی رنگ و بی طعم، باید حسابی هوای منابع زیرزمینی و سطحی را داشته باشیم و برای جلوگیری از وخامت احوال آب، مثلاً بدانیم با مصرف یک لیوان کمتر، 17 میلیون لیتر ذخیره می شود.

و برای اینکه مصرف کننده استانداردی هم باشیم باید از طرز فکرمان نسبت به آب شروع کنیم. فلاش بک بزنیم به زمانی که می رویم سراغ لباسشویی هایمان، دوش گرفتن ها، اتومبیل شویی ها ، ظرف شستن ها و مسواک زدن هایمان.

با توجه مصرف کنیم. یعنی: شیر آب را بی دلیل باز نگذاریم، با فرهنگ سازی به کودک مان آنها را از حیاتی بودن این مایع آگاه کنیم، شیرآلات را مرتب کنترل کرده و وسواس نباشیم. لوله ها  را عایق بندی کنیم، زمان استحمام مان را کاهش دهیم و از شیرهای کم فشار استفاده کنیم.

به مصرف آشپزخانه، حمام و حیاط حواس مان باشد. به اینکه تقریباً بیش از یک میلیارد انسان در 45 کشور با کمبود آب مواجه اند و 301 شهر ایران در فارس، اصفهان، یزد، کرمان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی دارند هر روز با تنش آبی دست و پنجه نرم می کنند.

حواسمان به بحران آب باشد که بی هوا ما را نبلعد و به این هشدار که ذخیره مخازن مان انبوه نیست و همه چکه های آب غنیمت اند.

بدانیم ذخائر آب شیرین جهان هرسال کاهش می یابد و تا 25 سال دیگر نیمی از جمعیت دنیا با مشکل کمبود این ماده مرکب مواجه خواهند شد.

و به خاطر افزایش دمای کره زمین که دارد توازن آب مصرفی و آب موردنیاز را دگرگون می کند، هرگونه اتلاف قابل توجه، شکستگی لوله ها و هدررفت آب را با شماره 122، پل ارتباطی آبفا درمیان بگذاریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.