قدس آنلاین/ مهناز خجسته نیا: پرسش و پاسخ درخصوص «الیت» و مسایل حاشیه ساز آن، جلسه مطبوعاتی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر مشهد را که برای ارایه گزارش عملکرد یک ساله تشکیل شده بود، خبرساز کرد.

نارضایتی گسترده شهروندان را از «الیت» می‌پذیرم

سیدجلال فیاضی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما، میزان بالای نارضایتی شهروندان از عملکرد «الیت» را تأیید، اما باز هم از ارایه آمار و اطلاعاتی شفاف درخصوص درآمد الیت خودداری کرد.

وی فقط به این جمله بسنده کرد که تردیدی وجود ندارد «الیت» برای شهرداری مشهد درآمد زاست و هرگز زیان ده نیست.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه پیگیری‌ها درخصوص مسایل «الیت» از طریق شورای اسلامی شهر مشهد در حال انجام است، گفت: چون بتازگی 118 معبر جدید به شرکت الیت واگذار شده، بنابراین نمی توانم درآمد شفافی از میزان درآمد آن اعلام کنم.

فیاضی با تأکید بر ضرورت بازنگری نرخ‌های تعیین شده برای پارک حاشیه‌ای معابر با درجه بندی به صورت A  و B افزود: نرخ‌های تعیین شده برای برخی از این معابر هرگز توجیه ندارد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه هدف الیت را مدیریت پارک حاشیه ای اعلام کرد و اظهار داشت: متأسفانه جای خالی اعتماد شهروندان، شهرداری مشهد را در تحقق این هدف با مشکل روبه‌رو کرده است.

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به راه‌اندازی سامانه‌ای برای اطلاع رسانی شهروندان از چگونگی کسر شارژ گفت: در قالب این سامانه هر روز میزان کسر شارژ الیت به صورت پیامک ارسال می‌شود.

وی ارسال پیامک کسر شارژ در ساعات پایانی شب را ایراد این سامانه اعلام کرد و اظهارداشت: یک مهلت دو ماهه برای آنلاین بودن این سامانه داده شده که چند روز آینده به پایان می‌رسد.

وی افزود: در صورت آنلاین بودن باید به محض خروج خودرو از پارک حاشیه‌ای میزان محاسبه شده به صورت پیامک ارسال شود تا هر یک از شهروندان از میزان کسر شارژ یا رایگان بودن آن به دلیل توقف زیر نیم ساعت آگاه شوند.

فیاضی، عضویت در این سامانه را مشروط به پرداخت هزینه اعلام کرد و گفت: هزینه عضویت این سامانه مانند هزینه پیامک کارت‌های بانکی به صورت سالانه، اما مبلغ آن کمتر است.

به گفته وی هر شهروند برای عضویت در این سامانه سالانه 6 هزار تومان باید پرداخت کند.

*همراهی پلیس با پارکبان

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه و در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما مبنی بر مسایل مطرح شده در خصوص قرارداد شرکت الیت با پلیس برای همراهی ماموران راهور با پارکبانان الیت و صدور برگه‌های جریمه نیز گفت: این تفاهم در راستای قانون پارک حاشیه ای انجام شده است.

فیاضی با رد اینکه همراهی و همقدمی پلیس با پارکبانان تخلف نیست، افزود: اما توصیه بر خودداری از این همراهی است.

وی درخصوص هزینه پرداخت شده از سوی شهرداری برای انعقاد این تفاهم اظهار داشت: در قالب این تفاهم مأموران راهور در ساعات غیراداری و به صورت اضافه کاری با الیت همکاری خواهند کرد.

به گفته وی، به مأموران راهور متقاضی همکاری، براساس نرخ ساعتی اضافه کاری با پلیس از سوی شهرداری دستمزد پرداخت می‌شود.

*بازنگری ایستگاه‌های دوچرخه

حاشیه‌های پر انتقاد از ایستگاه‌های دوچرخه سواری مشهد نیز دومین سوژه خبرساز این جلسه بود.

به گزارش خبرنگار ما، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر مشهد با اعلام صریح از نارضایتی خودش نسبت به عملکرد ایستگاه‌های دوچرخه سواری گفت: از این سامانه به هیچ وجه رضایت ندارم.

وی با بیان اینکه قرارداد این طرح باید بازنگری و اصلاح شود، افزود: متأسفانه ایستگاه‌های دوچرخه سواری در مشهد به پایه بیلبورد‌های تبلیغاتی تبدیل شده است.

به گفته وی، براین اساس درآمد پیمانکار این طرح نیز به جای دوچرخه به تبلیغات وابسته شده است.

وی با بیان اینکه ایستگاه‌های دوچرخه سواری اصفهان در اختیار خود شهرداری است، اظهار داشت: شهرداری مشهد نیز باید در این خصوص تجدید نظر کند.

وی با اشاره به اینکه مردم تحمل این همه تبلیغات بصری و بیلبورد‌های بزرگ شهری را ندارند، گفت: تبدیل تبلغات سواره محور به تبلیغات پیاده محور ضرورتی است که باید جدی گرفته شود.

وی از رسانه‌ها برای انعکاس زشتی‌های ایستگاه‌های دوچرخه سواری مشهد کمک طلبید و افزود:  به عنوان مثال تقاضا دارم عکس ایستگاه‌های چهارراه دروازه طلایی و تقاطع کلاهدوز را منتشر کنید تا دیده شود که با نصب ایستگاه کج، هدف فقط دید تابلوهای تبلیغاتی بوده است.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد حذف بلیبوردها از ایستگاه‌های دوچرخه سواری، پرهیز از افزایش سازه‌های جدید شهری به بهانه تبلیغات، نظارت جدی متولیان و ایمن سازی ترافیکی را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: این ایستگاه‌ها در حالی راه اندازی شده که از جمعیت میلیونی مردان مشهد فقط 17 هزار نفر برای سامانه دوچرخه سواری نام‌نویسی کرده اند.

وی به استقبال اندک شهروندان از سامانه دوچرخه سواری نیز اذعان کرد و گفت: دلیل این امر هم جانمایی نامناسب ایستگاه‌ها فقط با نگاه تبلیغاتی، غیرفعال بودن ایستگاه‌ها و مسیر ناایمن است.   

* خبرهای یک خطی

- رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی سرانجام طرح شماری از اعضای شورا درخصوص ضرورت تغییر معاون حمل و نقل شهرداری مشهد گفت: تغییر مدیران شهرداری در اختیار شهردار مشهد است و اعضای شورای اسلامی فقط می‌توانند نظر دهند.

 

وی ادامه داد: معتقدیم مدیریت قوی تر با توانمندی بالاتر باید برای این معاونت انتخاب شود، ولی تصمیم با شهردار است.

- فیاضی برای تبرئه شهرداری مشهد از مباحث آلودگی هوا گفت: در حال حاضر 100 درصد سوخت اتوبوس‌های شهری از گازوئیل بدون گوگرد است.

- وی با بیان اینکه شهرداری مشهد قول داده در سال جاری 500 دستگاه اتوبوس جدید برای ثابت نگه داشتن عمر 10 ساله اتوبوس‌های شهری خریداری کند، افزود: با وجود گذشت پنج ماه از سال هنوز هیچ اتوبوس جدیدی وارد مشهد نشده است.

- به گفته او از دو هزار و 222 کیلومتر خطوط اتوبوسرانی تنها 16 کیلومتر ویژه است که این رقم باید تا پایان سال به 100 کیلومتر برسد.

- وی درخصوص کمک دولت به حمل و نقل شهرداری مشهد نیز گفت: طی پنج سال اخیر هیچ یک از دولت‌ها یک ریال یارانه بلیت و خرید اتوبوس پرداخت نکرده‌اند و کمک دولت به پرداخت 50 درصد اصل و سود اوراق مشارکت خط 2 قطار شهری خلاصه شده است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.