۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۳
کد خبر: 413221

هیئت دفاع از «محمد مرسی» نخستین رئیس جمهور منتخب مصر اعتراض خود به حکم صادره علیه وی در پرونده جاسوسی به قطر را به دادگاه فرجام خواهی این کشور ارائه کرد.

محمد مرسی به حکم خود اعتراض کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، هیئت دفاع از محمد مرسی اعتراضی را به حکم صادره علیه متهمان پرونده جاسوسی برای قطر اعم از اعدام و حبس به دادگاه فرجام خواهی ارائه کرد.

عبدالمنعم عبدالمقصود رئیس هیئت دفاع از مرسی و متهمان پرونده مذکور در این باره گفت که اعتراضی نسبت به صدور حکم دادگاه علیه 7 متهم حاضر در جلسه دادگاه (از مجموع 11 متهم این پرونده) ارائه شده است و در همین رابطه اسماعیل ابوبرکه عضو هیئت دفاع از مرسی نیز گفت که مهم ترین دلایل اعتراض به این حکم این است که تناقضاتی در این پرونده وجود دارد و خطا در اجرای قانون مشاهده می شود بنابر این ضروری است که متهمان بار دیگر در دادگاه جدیدی محاکمه شوند.

در تاریخ 18 جولای گذشته دادگاه جنایی قاهره که در آکادمی پلیس قاهره تشکیل جلسه داد، طی حکم اولیه 6 متهم پرونده جاسوسی برای قطر را به اعدام و مرسی را به حبس ابد محکوم نمود.

بر اساس این گزارش، تحقیقات دیوان عالی امنیت دولت در این پرونده نشان می دهد که محمد مرسی و تعدادی از متهمان گزارشات صادره از دستگاه های اطلاعات عمومی و جنگی، نیروهای مسلح، نیروهای امنیت ملی در وزارت کشور و سازمان نظارت اداری را به سرقت برده اند که در میان آنها اسناد کاملا محرمانه نیز دیده می شود که مربوط به ارتش، مکان های استقرار نیروهای ارتش و سیاست های کلی دولت است.

این متهمان قصد داشتند این گزارشات و اسناد را به دستگاه اطلاعات قطر و شبکه ماهواره ای الجزیره متعلق به این کشور تحویل داده و به مصر و امنیت ملی آن لطمه بزنند.

این متهمان عبارتند از: محمد مرسى عیسى العیاط ( رئیس جمهور اسبق- زندانی) - أحمد محمد محمد عبد العاطى (زندانی - مدیر دفتر رئیس جمهور اسبق – داروساز) - أمین عبد الحمید أمین الصیرفى (زندانی – منشی سابق نهاد ریاست جمهوری) - أحمد على عبده عفیفى (زندانی- تهیه کننده فیلم های مستند) - خالد حمدى عبد الوهاب أحمد رضوان (زندانی- مدیر تولید شبکه مصر 25) - محمد عادل حامد کیلانى (زندانی – مهماندار هواپیما در شرکت هواپیمایی مصر) - أحمد إسماعیل ثابت إسماعیل (زندانی – آموزشیار دانشگاه علوم و فنآوری مصر) - کریمه أمین عبد الحمید أمین الصیرفى (دانشجو) - أسماء محمد الخطیب (فراری – گزارشگر شبکه خبری رصد) - علاء عمر محمد سبلان (فراری – تبعه اردنی – تهیه کننده برنامه های شبکه الجزیره قطر) - إبراهیم محمد هلال (فراری - رئیس بخش اخبار شبکه الجزیره قطر.

این در حالی است که دادگاه جنایی قاهره سال گذشته میلادی «محمد مرسی» را در پرونده معروف به «فرار از زندان» به اعدام و در پرونده «جاسوسی» به حبس ابد محکوم کرد.

این دادگاه همچنین محمد بدیع رهبر اخوان المسلمین و تعداد دیگری از رهبران اخوان المسلمین از جمله رشاد البیومی، سعد الکتاتنی محی‌السید احمد و عصام العریان را در جریان پرونده فرار از زندان به اعدام با چوبه دار محکوم نمود.

بر اساس این گزارش دادگاه جنایی قاهره در پرونده جاسوسی نیز علی البلتاجی، خیرت الشاطر جانشین اول رهبر اخوان المسلمین و احمد عبدالعاطی را به اعدام با چوبه دار محکوم کرد.

در همین رابطه محمد مرسی، محمد بدیع رهبر اخوان المسلمین و سعد الکتاتنی و عصام العریان و تعدادی دیگر از رهبران اخوان المسلمین در پرونده جاسوسی به حبس ابد محکوم شدند.

اموال مرسی و رهبران اخوان المسلمین مصادره می شود

یک منبع آگاه قضایی گفت که کمیته ضبط اموال اخوان المسلمین تصمیم گرفته است که اموال محمد مرسی و بیش از 200 نفر از رهبران و اعضای این جماعت را ضبط و مصادره نماید.

این منبع افزود که این تصمیم کمیته به دلیل صدور حکم قضایی در رابطه با گروه های تروریستی صادر شده است و اموال مرسی نیز به دلیل قرار گرفتن نام وی در فهرست گروه های تروریستی ضبط و مصادره خواهد شد.

علاوه بر مرسی، اموال محمد بدیع رهبر اخوان المسلمین، خیرت الشاطر معاون وی، مهدی عاکف رهبر سابق اخوان المسلمین، عصام العریان، محمد البلتاجی، سعد الحسینی و محمود عزت نیز مصادره خواهد شد.

مرسی در تاریخ 3 جولای 2013 بنا به حکم ارتش مصر از ریاست جمهوری عزل شد و از آن زمان تا کنون در زندان بسر می برد.
وی در 5 پرونده تحت محاکمه قرار دارد که عبارت است از:

1- وادی نطرون که مرسی در این پرونده طی حکم اولیه به اعدام محکوم شده است
2- جاسوسی بزرگ؛ مرسی در این پرونده طی حکم اولیه به 25 سال حبس محکوم شده است
3- حوادث الاتحادیه؛ مرسی طی حکم اولیه به 20 سال محکوم شد
4- جاسوسی برای قطر؛ جلسه قرائت حکم این پرونده روز 18 ماه جاری میلادی تعیین شده است
5- اهانت به دستگاه قضایی که محاکمه مرسی در این پرونده همچنان ادامه دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.