گروه تروریستی جیش الفتح که بیش از یک سال قبل با سروصدا و تبلیغات زیادی تشکیل شد و در صدد برآمد تصویری از کارآمدترین ائتلاف نظامی علیه ارتش سوریه را از خود عرضه کند، اکنون در آستانه فروپاشی است.

عرض اندام جیش الفتح در حلب به درهای بسته خورد / تلاش ترکیه در حلب

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، گروه تروریستی جیش الفتح که بیش از یک سال قبل با سروصدا و تبلیغات زیادی تشکیل شد و تلاش کرد تصویری از مهمترین و کارآمدترین ائتلاف نظامی علیه ارتش سوریه را از خود عرضه کند، اکنون در آستانه فروپاشی است و در حلب به دام افتاده است.

هسته‌های اولیه جیش الفتح

جیش الفتح چهارم فروردین 94 (24 مارس 2015) با مشارکت هفت گروه مسلح اعلام موجودیت کرد و سرکردگان آن مدعی شدند تحت فرماندهی نظامی یکپارچه و از طریق اتاق عملیات مشترک عمل می‌کنند.

جبهه تروریستی النصره شاخه شبکه تروریستی القاعده در سوریه مهمترین گروه تشکیل دهنده جیش الفتح در کنار گروه‌های موسوم به  احرار الشام، جند الاقصى، جیش السنة، فیلق الشام، لواء الحق و اجناد الشام به شمار می‌آمدند.

این گروه تروریستی در اصل همزمان با نبردهای ادلب تشکیل شد تا با اتحاد گروههای بزرگ و فعالیت زیر چتر حمایت نامحدود منطقه‌ای ارتش سوریه را شکست دهد.

خط پایان قدرت‌نمایی جیش الفتح در حلب

این گروه تروریستی امیدوار بود با استفاده از تجربه یک سال و اندی قبل در ادلب بتواند همان تجربه را در حلب به اجرا بگذارد اما ایستادگی نیروهای ارتش سوریه و متحدانشان و توانایی آنان در جلوگیری از تحقق هدف نخست تروریست‌ها یا همان شکستن محاصره مواضع خود در بخش‌های شرقی حلب آنان را در دستیابی به اهدافشان ناکام گذاشت، در نتیجه مراحل بعدی عملیات آنان مبنی بر ورود سریع به حلب نیز با شکست روبه‌رو شد و به این ترتیب زیربنای جیش الفتح متزلزل شد و تصویری که از خود به‌عنوان یک گروه قوی ترسیم کرده بود، از بین رفت.

این در حالی است که یکی از اهداف فرعی جیش الفتح از نبرد حلب یکه‌تازی در این نبردها و بیرون راندن سایر گروههای تروریستی از صحنه بود که در این صورت به‌ضرر آمریکا و بازوهای نظامی آن تمام می‌شد همان‌طور که سال گذشته در جریان نبردهای ادلب رخ داد و پیشروی جیش الفتح موجب شد واشنگتن متحدان خود را در آنجا از دست داده و روند امور به‌سود مثلث قطر ــ عربستان ــ ترکیه پیش برود.

تلاش ترکیه برای تغییر در ترکیب گروه‌های مسلح در سوریه

در این میان به نظر می‌رسد ترکیه در شرایط کنونی سخت نیازمند ایجاد تغییرات در ترکیب گروه‌های مسلح در سوریه است به‌ویژه پس از اینکه کُردها شهر منبج را تحت کنترل در آورده‌اند و برخی اخبار از پیشروی آنان به‌سمت نوار مرزی و رسیدن به اعزاز حکایت دارد حال آنکه خطر این روند برای آنکارا فراتر از خط قرمز است.

از سوی دیگر مشکل ترکیه این است که گروه‌های مسلح که در نوار مرزی مشترک با سوریه فعالیت دارند هم با آنکارا و هم با واشنگتن ارتباط دارند از همین رو ترکیه به رویکردهای این گروه‌ها و میزان جدیت آنان در سد کردن راه پیشروی کُردها اعتماد ندارد در نتیجه به نظر می‌رسد که در این شرایط جیش الفتح تنها گزینه مورد اعتماد ترکیه است اما با شکست این گروه در الراموسه و سرگرم شدن به مقابله حملات پی‌درپی نیروهای ارتش به مواضع خود، بازاریابی ترکیه برای آن نیز ناکام ماند.

نکته قابل توجه اینکه در این میان فقط شکست نظامی نیست که زیرساخت‌ها و بنیاد جیش الفتح را در معرض تهدید قرار داده است بلکه اختلافات عقیدتی و سیاسی نیز در این خصوص نقش زیادی داشته است و موجب تضعیف روابط گروههای مختلف آن شده است تا جایی که این گروه تا سرحد از هم پاشیدگی پیش رفته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.