قدس آنلاین/ مهناز خجسته نیا: تصویب اقدام‌های اولویت دار شهرداری مشهد در راستای تحقق سیاست سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» یکصد و سی و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد را به خود اختصاص داد.

مقابله با فساد اداری و کاهش هزینه‌های عمرانی در شهرداری مشهد

به گزارش خبرنگار ما، در جلسه علنی روز گذشته مأموریت‌های شهرداری مشهد، فعالیت‌های ویژه اقتصاد مقاومتی و پیشنهادات خاص اعضا برای سال 95 در حوزه‌های حمل و نقل، فرهنگی، شهرسازی، خدمات شهری، فنی و عمران و برنامه و بودجه به تصویب رسید.

برپایه این خبر، بیش از 80 بند برای این اقدام‌ها تعیین شده بود که بهره برداری کامل از عرصه میدان شهدا، کاهش هزینه‌های عمرانی، حل مسأله ترافیک هسته مرکزی، طراحی 4 محور منتهی به حرم مطهر رضوی، مقابله ساختارمند با فساد اداری و بهره گیری از رویکرد هوشمند سازی شهری از جمله این ماموریت‌های شهرداری در سال اقتصاد مقاومتی است.

* تشکیل قرارگاه عملیاتی اقتصاد مقاومتی در شهرداری

تشکیل قرارگاه عملیاتی اقتصاد مقاومتی در شهرداری مشهد نیز از مصوبات جلسه علنی روز گذشته بود.

در قالب این مصوبه، شهرداری مشهد موظف شد ظرف دو هفته نسبت به تشکیل قرارگاه عملیاتی اقتصاد مقاومتی اقدام کند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در این خصوص با تأکید بر پرهیز از هزینه‌های غیرضروری در شهرداری افزود: برای مطابقت اقدامات شهرداری با شاخص‌های اقتصاد مقاومتی باید مرکزی متمرکز به منظور نظارت بر اقدام‌های بخش‌های مختلف شهرداری راه‌اندازی شود.

به گفته سرویها شهرداری مشهد باید به جهت مقابله با فساد اداری شکایات مربوط به این بخش را به میزان 50 درصد کاهش دهد.

همچنین در این جلسه شهرداری مشهد مکلف شد حداقل 50 بسته فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی به ارزش 5 هزار میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی به منظور توسعه زیرساخت‌های شهری و ایجاد بسترهای لازم برای واگذاری 20 درصد از این پروژه‌ها به بخش خصوصی در سال جاری تهیه کند.

* الزام شهرداری به راه‌اندازی 10 بازار جدید

راه‌اندازی 10 بازار جدید برای فروش تولیدات داخلی در قالب شب بازار یا روز بازار، افزایش سرانه فضای سبز با صرفه جویی در امکانات و بودجه به میزان 35/0 متر مربع، کاشت 150 هزار اصله درخت و درختچه و تأمین 20 میلیون بوته گل با اعتبار 200 میلیارد ریال از طریق بخش خصوصی هم از جمله اقدام‌های اولویت دار سال اقتصاد مقاومتی در حوزه خدمات شهری تعیین شد.

معاون خدمات و محیط زیست شهرداری مشهد در این خصوص از فعالیت 9 هزار و 800 نفر در روزبازارها و شب بازارهای شهرداری خبر داد و گفت: این شمار در 22 بازار مشغول فعالیت هستند.

کاظمی با اشاره به ممانعت جدی شهرداری مشهد از فعالیت دستفروشان در سطح شهر افزود: از آنجا که اغلب این دستفروشان سرپرست خانواده بودند برای ساماندهی آن‌ها در بازار‌های تحت پوشش شهرداری، مجوزهایی صادر شده است.

* پیشنهاد ورود خیرین برای وقف قبر

پیشنهاد ایجاد بسترهای لازم برای ورود خیرین در زمینه وقف قبر برای کمک به اقشار آسیب پذیر شهر نیز گرچه با واکنش برخی اعضا مبنی بر ادعای رایگان بودن قبر توسط شهرداری و اخذ تنها هزینه‌های کفن و دفن و عوارض روبه‌رو شد، ولی با عنوان «سهام آخرت» به تصویب رسید.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد در این خصوص گفت: به ادعای شهرداری مشهد هزینه ای که در حال حاضر بابت خرید قبر اخذ می‌گردد، بخشی از هزینه‌های کفن، دفن، تغسیل و آمبولانس است.

صاحبی در عین حال از انعقاد تفاهم نامه ای برای رایگان بودن هزینه‌های کفن و دفن برای مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد خبر داد و افزود: برای کمک به سایر نیازمندان و اقشار آسیب پذیر شهر نیز باید از ظرفیت خیرین استفاده کرد.

به گفته وی، شهرداری مشهد لایحه‌ای در این خصوص در دست تهیه دارد که بزودی برای تصویب به صحن علنی راه خواهد یافت.

* تعهد برای تامین 250 دستگاه اتوبوس جدید

برای اولویت بندی اقدام‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه حمل و نقل نیز شهرداری مکلف شد نسبت به تأمین 250 دستگاه اتوبوس توسط بخش خصوصی در سال جاری اقدام کند.

واگذاری 25 درصد از اتوبوس‌های دراختیار سازمان اتوبوسرانی با راننده به بخش خصوصی، بازمهندسی خطوط (اصلاح خطوط و زمان‌بندی)، افزایش میزان جابه‌جایی مسافر از 350 به 420 نفر به ازای هر اتوبوس، احداث و تجهیز 300 ایستگاه توسط بخش خصوصی نیز از دیگر مأموریت‌های شهرداری در سال اقتصاد مقاومتی اعلام است.

همچنین کاهش حداقل 12 درصد از یارانه پرداختی شهرداری بابت سرانه تعمیرات اتوبوس‌های بخش خصوصی، نوسازی 2 هزار و 500 دستگاه تاکسی با اعتبار 2/14 میلیارد ریال از طریق پرداخت سود تسهیلات، احداث یک پایانه جدید مسافربری برون شهری با تعدیل پایانه مسافربری امام رضا(ع) از طریق بخش خصوصی نیز از دیگر اقدام‌های سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» تعیین شد. 

* در حاشیه

- رئیس کمیسیون امر به معروف و نهی از منکر شورای اسلامی شهر مشهد در ابتدای جلسه علنی روز گذشته از برخی موضعگیری‌ها در برابر توصیه‌های نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بشدت انتقاد کرد.

حجت الاسلام لطفی از مشهد به عنوان شهر شهادت و شهود یاد کرد و گفت: متاسفانه امروز خیلی ها، مشهد را با سایر شهرها مقایسه می‌کنند، در حالی که اگر جلوی این جریان گرفته نشود، در آینده نزدیک مشهد هم مانند کیش خواهد شد با این تفاوت که فقط وسط آن یک گنبد زرد طلایی است.

- رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر مشهد هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما از اختصاص 25 میلیارد تومان یارانه برای خرید اتوبوس در راستای قول دولت برای واگذاری 200 دستگاه اتوبوس در سال گذشته خبر داد.

فیاضی در اصلاح نقل قول خودش در خبر روز گذشته مبنی بر اختصاص نیافتن حتی یک ریال یارانه از سوی دولت طی سال‌های اخیر گفت: چهار میلیارد و 200 میلیون تومان نیز بابت یارانه بلیت اتوبوس طی سال گذشته به شهرداری مشهد اختصاص یافته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.