عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: استفاده از نخ‌دندان برای پاک کردن فضای بین‌ دندانی بهترین روش برای پیشگیری از پوسیدگی بین‌دندانی است که شاهدی بر رد اتلاف وقت در هنگام استفاده از نخ‌دندان است.

نخ دندان بهترین راه برای پیشگیری از پوسیدگی بین‌ دندانی است

به گزارش قدس آنلاین، زینب کدخدا، متخصص جراح لثه در گفت‌وگو با خبرنگار سینا درباره اعلام انجمن دندانپزشکی انگلیس مبنی بر اتلاف وقت با استفاده از نخ دندان اظهار کرد: تمامی منابع علمی که به نحوی در علوم دندانی صاحب‌نظر هستند به تأثیر مثبت نخ دندان در سلامت دندان معتقد هستند؛ حتی در مواردی که دندان‌ها بسیار متصل و فشرده هستند، میکروب می‌تواند از فضای کوچک بین دندانی عبور کرده و با نشستن بر سطح دندان پلاک میکروبی را در این ناحیه تشکیل دهد.

این متخصص جراح لثه، گفت: چنانچه  میکروب سطوح بین‌ دندانی پاک نشود، پوسیدگی بین‌دندانی ایجاد می‌شود که با توجه به قطر موهای مسواک نفوذ به این نواحی با آن امکانپذیر نیست؛ بهترین روش استفاده از وسیله‌ای نازک‌تر از رشته مسواک برای نفوذ به فضای بین‌ دندانی است.

وی افزود: تفاوت نخ دندان با سایر نخ‌ها در این است که رشته‌های آن تابیده به یکدیگر نیست، نخ‌دندان از فضای‌ بین‌دندانی با یک حرکت اره‌ای گذشته و می‌تواند فیلم باریک میکروبی را از سطح بین‌دندانی بردارد.

کدخدا، گفت: با توجه به این‌که پوسیدگی‌های بین‌دندانی عامل اصلی شکایت بیماران از درد دندان هستند، گویای تأثیر مثبت استفاده از نخ دندان در سلامت دندان‌ها بوده و مبحث اتلاف وقت با نخ دندان را رد می‌کند.

این متخصص جراح لثه، درباره مضرات شیوه ناصحیح استفاده از نخ دندان گفت: نخ‌دندان قدرت زیادی ندارد که باعث کج شدن دندان‌ها یا ایجاد فاصله بین آ‌ن‌ها شود، اما طرز ناصحیح استفاده از نخ‌دندان  سبب ایجاد زخم و آسیب لثه خواهد شد، همچنین باید دقت شود که در هنگام استفاده از نخ‌ دندان علاوه بر خارج کردن باقی‌مانده‌های غذا با یک حرکت سایشی صحیح سطح دندان نیز پاک شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.