قدس آنلاین/ مهدی شهرآبادی: چند هفته قبل بود که فرمانده انتظامی هرمزگان از کشف بزرگترین محموله کالای قاچاق (در قالب ۲۱۰ کانتینر) در این استان خبر داد. این خبر پس از انتشار بسرعت با واکنش ها مردم و مسؤولان بویژه در شبکه های اجتماعی همراه شد و همه متفق القول بر این باور بودند که باید با این پدیده مخرب و به عبارتی بختک اقتصاد ایران بشدت باید مقابله شده و آن را ریشه کن کرد.

 نقص چتر نظارت بر خورها و اسکله های جنوب کشور

این در حالی است که طی سال های اخیر قاچاقچیان دانه درشت و باندهای سازمان یافته، با ترفندها و شیوه های خاص خود و از مبادی ورودی بخصوص اسکله ها و برخی سواحل، کالای خود را به راحتی وارد کشور کرده و آن را روانه بازارهای داخلی می کنند.

اما پرسش این که شرکت ها و افراد بدون هویت واقعی، این اجناس را که مانند یک فیل در یک انبار کاه می ماند را چگونه وارد کشور کرده و به راحتی آن را تا مقصد حمل می کنند؟!

 

* ضرورت کنترل اسکله ها

در این خصوص سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تأکید بر اینکه اسکله غیرمجاز نداریم، می گوید: بخشی از قاچاق از طریق خورها و اسکله‌های مجوزدار وارد کشور می‌شود. 

خورشیدی در پاسخ به اینکه آیا هنوز اسکله های غیرمجاز در کشور وجود دارد یا اینکه پرونده آن ها بسته شده است، می افزاید: در حال حاضر چیزی به نام اسکله غیرمجاز و خور غیرمجاز نداریم، زیرا هر سازه دریایی که بخواهد در کشور ایجاد شود، حتما باید مجوزهای لازم را از سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان تنها دستگاه حاکمیتی متولی سواحل و بنادر بگیرد، منتهی پرسش این است که از مجموعه اسکله ها و آنچه که تحت عنوان موج شکن (سازه های تحت عنوان موج شکن در سواحل کشور به خصوص سواحل جنوبی ساخته شده)، آیا استفاده غیرمجاز برای ورود کالاهای قاچاق صورت می گیرد یا خیر؟

وی اظهارمی دارد: واقعیت این است که بخشی از قاچاقی که به کشور از طریق سواحل وارد می شود، با استفاده از خورها و اسکله هایی صورت می گیرد که هیچگونه نظارتی توسط سازمان بنادر و دریانوردی روی آن ها نیست.

وی ادامه می دهد: انتظار ما این است که سازمان بنادر و دریانوردی با استفاده از گارد بندر و استفاده از سامانه‌های الکترونیکی و اپتیکی و بهره گیری از دوربین های مناسب، اینگونه سازه ها را تحت کنترل و نظارت خود درآورد تا مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

 

* رعایت حق وحقوق ساحل نشینان

اما یکی از مواردی که موضوع آن به صورت جدی در زمینه واردات کالا از دریا رعایت نشده، بحث رعایت حق وحقوق مرزنشینان و افراد بومی منطقه برای امرار معاش از طریق وارادات کالاست که به اذعان برخی افراد این مسأله هم نوعی قاچاق تلقی می شود!.

این در حالی است که قاچاقچیان با اعمال غیرقانونی خود به نوعی بازار ساحل نشینان و لنج داران جنوب کشور در استان های بوشهر و هرمزگان را نیز تحت تأثیر قرار داده اند.   

در این زمینه استاندار بوشهر می گوید: ساماندهی ته‌لنجی نباید به معیشت ملوانان ضربه بزند.

مصطفی سالاری می افزاید: آمار ته‌لنجی‌ها در استان‌های ساحلی بسیار تکان دهنده است اما ساماندهی این وضعیت نباید به وضعیت معیشت ملوانان ضربه بزند، من مدافع قاچاق نیستم، اما مدافع مرزنشینان هستم.

 

*اجناس قاچاق از بین برود

یک نماینده مجلس نهم نیز بر این باور است: قاچاق نابودگر صنعت داخلی شده و متأسفانه حتی بعضی از مبادی قاچاق برای برخی دارای سرقفلی است.

جعفر قادری تأکید می کند: اجناس قاچاق به محض کشف باید امحا شوند، نه اینکه اجناس کشف شده به جای امحا در مسیری قرار بگیرند که سبب سودآوری دولت شوند.

نماینده مردم شهرستان های زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی هم می گوید: کالای قاچاق کشف شده هر چه باشد از لوکس و غیر لوکس باید جلوی چشم همه معدوم شود و نباید به جامعه تزریق شود، زیرا این یک ایده و کار عملیاتی مثبت برای خروج از رکود است.

امیری خامکانی با بیان اینکه مردم هم باید نسبت به این موضوع حساس باشند تأکید می کند: استفاده از تولیدات داخلی رشد اقتصادی را به دنبال دارد و در راستای اشتغال فرزندانمان مؤثر است.

 

*تحویل 15روزه کالای قاچاق تا تهران!

جالب اینکه کالاهای قاچاق خیلی راحت به دست مصرف کننده می رسد تا جایی که رئیس اتاق اصناف ایران مدت زمان تحویل کالای قاچاق از کشور مبدا به تهران و دست مصرف کننده را 10 تا 15 روز اعلام می کند.

علی فاضلی شبکه توزیع کشور را ناسالم می داند و می افزاید: 700 هزار بنگاه صنفی بدون پروانه علت این فضای ناسالم است که تا پایان برنامه پنجم توسعه باید سازمان یافته می شد در حالی که اراده ای برای این کار وجود ندارد.

به هر حال کارشناسان ومسؤولان بر این باورند که بهترین راه مقابله با قاچاق کالا مسدود کردن منافذ ورودی کالای قاچاق یا کالای مشابه تولید داخل و برخورد جدی با قاچاقچیان کالاست که این امر مهم از طریق کنترل مبادی ورودی از جمله مرزها، اسکله ها وخورها و معدوم سازی کالای قاچاق ممکن خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.