' اون اسمیت' رقیب 'جرمی کوربین' در انتخابات رهبری حزب کارگر انگلیس روز چهارشنبه در سخنانی که به سرعت با واکنش منفی مواجه شد، پیشنهاد کرد غرب برای حل بحران سوریه، در آینده با گروه تروریستی داعش مذاکره کند.

پیشنهاد کوربین ، نامزد رهبری حزب کارگر انگلیس برای مذاکره با داعش

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، ' اون اسمیت ' وزیر سابق کار در کابینه در سایه حزب کارگر که به همراه کوربین در یک مناظره در شبکه 'بی بی سی' حضور داشت، برای توجیه این پیشنهادش گفت که تمامی درگیری ها و بحران ها از جمله درگیری ها در ایرلندشمالی، با مذاکره و گفت وگو پایان یافته اند.
'اون اسمیت' در این خصوص با اشاره به نقشش در عقد توافق صلح ایرلندشمالی موسوم به 'جمعه نیک ' ( گودفرایدی ) در سال 1998 در دولت تونی بلر، گفت: 'من از جمله کسانی بودم که به مدت سه سال برای برقراری صلح در ایرلندشمالی و آوردن طرف های مذاکره از جمله 'شین فین ' به دور یک میز تلاش کردم.' 
وی افزود: 'به نظرم تمامی بحران ها در نهایت از طریق مذاکره و گفت وگو قابل حل هستند. بنابراین اگر ما خواهان حل بحران ( در سوریه ) هستیم، لازم است که با همه بازیگران تعامل داشته باشیم اگرچه در حال حاضر داعش به وضوح علاقه مند به گفت وگو نیست. '
اما جرمی کوربین رهبر حزب کارگر در این مناظره که در آن در مورد سایر موضوعات از جمله برنامه هسته ای انگلیس و همه پرسی 23 ژوئن نیز بحث شد، تصریح کرد که خواهان گفت وگو با گروه تروریستی داعش نیست.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا نیازی به حضور داعش در مذاکرات برای حل بحران سوریه هست، گفت: هیچ طرحی برای حضور این گروه در مذاکرات وجود ندارد و نبایستی هم داشته باشد.
در همین حال اظهارات 'اون اسمیت ' که می تواند مشروعیت به گروه تروریستی داعش بدهند به سرعت با واکنش منفی مواجه شد.
لرد' آلن ویلیام جان وست' فرمانده سابق نیروی دریایی انگلیس و از اعضای ارشد حزب کارگر در گفت وگو با اسکای نیوز گفت که موضع 'اون اسمیت ' نشانگر یک 'ساده لوحی قطعی' است.
وی افزود: گروه داعش بسیار متفاوت از ارتش جمهوری خواه ایرلندشمالی است. شما نمی تواند با کسانی همانند این گروه، که قائل به کشتار دسته جمعی مردم هستند، دور یک میز بنشیند و مذاکره کنید.
براساس اعلام حزب کارگر درخصوص انتخابات رهبری این حزب، در 22 آگوست قرار است اوراق رأی گیری از طریق ایمیل و یا پست به اعضای این حزب فرستاده شود و تا 21 سپتامبر آینده اعضای یاد شده فرصت دارند که از بین دو نامزد یعنی جرمی کوربین و اسمیت اون، یک نفر را انتخاب کنند. 
نتیجه انتخابات رهبری حزب کارگر قرار است در 24 سپتامبر در اجلاس سرتاسری این حزب در شهر لیورپول اعلام شود. 
انتخابات پیش از موعد رهبری حزب کارگر، به دنبال استعفای اکثر اعضای کابینه در سایه و رأی عدم اعتماد اکثر نمایندگان پارلمانی این حزب به جرمی کوربین صورت می گیرد. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.