جلیل فخرایی: همایش بین‌المللی بزرگداشت خاتم‌الشعرای شعر فارسی، عبدالرحمن جامی دیروز در شهرستان تربت‌جام آغازبه‌کار کرد.

جامی عامل پیوند حوزه‌های تمدنی منطقه بود

این همایش دو روزه با حضور ٣٧ نفر از اندیشمندان داخلی و خارجی از کشورهای روسیه، ترکیه، کره، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، آذربایجان و عراق در سالن اجتماعات شهید صارمی دانشگاه آزاد اسلامی این شهر برپا شده است.

دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی به این همایش، با اشاره به ویژگی‌های مهم شخصیتی جامی، تأکیدکرد:

او علی‌رغم مال و ثروت فراوان، هیچ‌گاه سادگی طبع خود را از دست نداد و به جز مدح پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) ثنای کسی را بر زبان نیاورد.

لاریجانی در پیام خود، موقعیت جامی را در جایگاهی والا در تاریخ ادبیات ایران دانست و اضافه کرد: او در دوره خویش آنچنان رفتار کرد که توانست عامل پیوند حوزه‌های تمدنی اطراف یعنی تمدن ایران، افغانستان و آسیای میانه باشد.

دکتر محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه نیز در پیامی به این کنگره با تجلیل از شخصیت والای این شاعر پارسی‌گو، بر اهمیت بازشناسی و بازخوانی آثار وی در دوره معاصر تأکید کرد.

وزیر امور خارجه با اشاره به احترامی که جامی در میان مذاهب مختلف اسلامی دارد افزود: در شرایط امروز که افراط‌گرایی و تنش‌های قومی و نژادی آرامش دیرپای مردمان منطقه را تهدید می‌کند، بزرگداشت شخصیت‌هایی چون جامی با تأکید بر شناسایی، احیا و گسترش ارزش‌های مشترک نهفته در آثار آنان می‌تواند به نسل حال و آینده کشورهای اسلامی کمک کند تا دوران جدیدی از بردباری مذهبی و زندگی توأم با آرامش و صلح و برادری را تجربه کنند.

دکتر علیرضا قیامتی دبیر همایش بین‌المللی عبدالرحمن جامی با اشاره به برنامه‌های اجرایی این رویداد گفت: از مجموع ٣٠٧ مقاله رسیده به دبیرخانه همایش، ١٨۶ مقاله پذیرش شده که از این میان ۶٠ مقاله در ٢ روز برگزاری همایش ارایه می‌شود.

وی افزود: از میان مقالات دریافتی، ۵٧ مقاله از کشورهای خارجی و ٢۵٠ مقاله نیز از داخل کشور است.

وی در فرازی از سخنان خود در افتتاحیه این کنگره خاطرنشان کرد: بدون شک جامی از تأثیرگذارترین شعرا و عرفایی است که نفوذش افزون بر ادب فارسی، مرزهای فرهنگ و ادب بسیاری از اقلیم‌های منطقه را درنوردیده و جلوه‌گری شعر و سخن عارفانه او در زبان و ادب کردی و سرزمین‌های قفقاز و آذربایجان، ترکیه و مصر و شام و حجاز از زمان حیات وی تاکنون، از او شاعری کم‌نظیر در ادب و عرفان فارسی ساخته است.

وی افزود: بزرگداشت جامی می‌تواند فرصت بسیار شایسته‌ای برای همدلی و وحدت و درنهایت امنیت پایدار ملی فراهم سازد، به‌ویژه که جامی از شاعران برجسته‌ای است که بیشترین و تأثیرگذارترین ستایش‌ها را از ائمه‌اطهار(ع) در دیوان خود دارد. همچنین همایش جامی می‌تواند بستر مناسبی برای پیوندهای مشترک فرهنگی کشورهای منطقه فراهم آورده و با عنایت به محبوبیت و نفوذ کم‌نظیر شعر و اندیشه وی در کشورهای حوزه کهن فارسی و آسیای میانه، هم‌گرایی در شناخت پیشینه فرهنگی و همدلی را سبب شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.