قدس آنلاین:در جامعه ای که امر به معروف و نهی از منکر تبدیل به فرهنگ شود ما دیگر شاهد بی تفاوتی و تماشاچی بودن افراد، نخواهیم بود و همه افراد حس مسئولیت پذیری اجتماعی خود را در بعد اصلاح رفتار دیگران به خوبی نشان خواهند داد و در این صورت است که معروف ها رواج پیدا می کند و منکرها کاهش می یابد.

راه مسئولیت پذیری جامعه نسبت به امر ظهور

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدحسین توانایی، استاد حوزه و دانشگاه در رابطه با تشریح نقش و جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه منتظر، بیان کرد: یکی از ویژگی های جامعه منتظر و نیز شخص حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه و یاران ایشان بنا بر آنچه در اخبار و روایات اسلامی ذکر شده، امر به معروف و نهی از منکر است. در همین رابطه از امام محمد باقر علیه السلام نقل شده است که فرمودند: «امام مهدی عجل الله تعالی فرجه و اصحاب و یاران ایشان، همه آمر به معروف و ناهی از منکر هستند.»

 

وی در تبیین چرایی استفاده از این شیوه در عصر ظهور گفت: دلیل اینکه از این مکانیسم استفاده می شود این است که طبق فرمایشی که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره کردند یکی از شیرین ترین، کارآمدترین و کارسازترین شیوه های تعامل اجتماعی، فریضه امر به معروف و نهی از منکر است.

 

این عضو ستاد اجرای امر به معروف و نهی از منکر کشور تصریح کرد: بر اساس این فرمایش از میان راه های موجود برای ترویج معروف ها و کاهش منکرها، موثرترین راهکار امر به معروف و نهی از منکر قلمداد می شود.

 

توانایی افزود: دلیل این اتفاق آن است که وقتی فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر به یک رفتار اجتماعی تبدیل می شود معدود افرادی که به هر دلیلی به دنبال انجام منکرات و تخلفات هستند خود را در محاصره فرهنگ سالم می بینند و به خود اجازه تخطی از مولفه های آن فرهنگ سالم را نمی دهند. چرا که فرهنگ امر به معروف به یک رفتار اجتماعی تبدیل شده و به محض اینکه فردی بخواهد آشکارا تخلفی انجام دهد از سوی افراد مختلف به او تذکر داده می شود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه تاکید کرد: در جامعه ای که امر به معروف و نهی از منکر تبدیل به فرهنگ شود ما دیگر شاهد بی تفاوتی و تماشاچی بودن افراد، نخواهیم بود و همه افراد حس مسئولیت پذیری اجتماعی خود را در بعد اصلاح رفتار دیگران به خوبی نشان خواهند داد و در این صورت است که معروف ها رواج پیدا می کند و منکرها کاهش می یابد.

 

استاد دانشگاه ابراز  کرد: حال اگر جامعه به سویی رود که افراد نسبت به رفتارهای یکدیگر بی تفاوت هستند و در برابر رفتار دیگران عکس العملی از خود نشان نمی دهند به تدریج نه تنها معروف ها کاهش و منکرها افزایش پیدا می کنند، بلکه معروف تبدیل به منکر می شود و برعکس و به این راحتی نمی توان به کسی تذکری داد.

 

حجت الاسلام توانایی تصریح کرد: بر اثر گسترش بی تفاوتی در جامعه اگر کسی مرتکب منکری شد به دلیل اینکه احساس می کند رفتار و عمل او درست است کسی نمی تواند به او متذکر شود و اگر با تذکری مواجه شد تعجب می کند چون متاسفانه آن منکر تبدیل به معروف شده است مانند تخلفات کوچک و بزرگی که در برخی دستگاه ها، ادارات و صحنه اجتماع مشاهده می شود و افرادی که دارای ایمان قوی و مسئولیت پذیری فردی بالایی هستند، معمولا از مشاهده آن ناراحت شده و اعتراض می کنند.

 

عضو ستاد اجرایی امر به معروف و نهی از منکر کشور خاطرنشان کرد: دلیل این رخداد آن است که همین افرادی که به اصطلاح مسئولیت پذیری فردی داشته و به آن عمل می کردند به تعبیر شهید مطهری «افراد صالحی بودند اما متاسفانه در نقش مصلح ظاهر نشده اند.»

 

وی در توضیح این مطلب گفت: افراد صالح در جامعه اسلامی فراوان اند اما بسیاری از آنها مصلح نیستند. هرچند در جامعه اسلامی ایران به ویژه پس از انقلاب اسلامی مردم نشان داده اند که مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی آنها توامان با هم بالا است. همین که انقلاب اسلامی بزرگ را به پیروزی رساندند و  در دوران دفاع مقدس از انقلاب خود دفاع کردند نشان از مسئولیت پذیری آنها دارد و این که امروز در عرصه های مختلف اجتماعی و سیاسی کشور حضور فعال دارند، بیانگر این واقعیت است.

 

حجت السلام توانایی در پایان یادآور شد: این فعالیت ها نوید آن را می دهد که اگر مسئولیت های اجتماعی در بسترپذیری اجتماعی در افراد جامعه تقویت شده و گسترش پیدا کند در این صورت ما به آن جامعه آرمانی نزدیک می شویم جامعه ای که در آن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر تبدیل به رفتار اجتماعی شده و امام عصر (ع) پس از ظهور با همراهی و کمک اصحاب خود می توانند معدود افراد هنجارشکن در جامعه را با تذکر آگاه کرده و زمینه رشد و افزایش معروف را در جهان فراهم آورند.

شبستان

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.