یک قاضی دادگستری تهران، با بیان اینکه آسیب‌های ناشی از فضای مجازی یکی از معضلات جدید و در عین حال بیشمار دادگاه‌های خانواده است که در حقیقت این نوع پرونده‌ها به ارتباطات ناسالم در فضای مجازی بر می‌گردد، گفت: قانونگذار ما این نوع تخلفات را پیش بینی نکرده است و به همین خاطر دعواهای ناشی از فضای مجازی در رابطه با زوج‌های جوان از سوی قضات و دستگاه اجرایی نیاز به تحقیق بیشتری دارد.

روابط آزاد در فضای مجازی عامل اصلی خیانت‌های زناشویی

به گزارش قدس آنلاین؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، طبق آمارهای محاکم قضایی و امنیتی و براورد پرونده‌ها،  آمار طلاق اعم از حقیقی و عاطفی و همچنین خیانت زوجین به یکدیگر بواسطه  شبکه‌های اجتماعی بالا رفته است و این زنگ خطری است که البته صدای آن چند سالی است که به گوش می‌رسد اما همچنان ادامه دار است و بدون اینکه برنامه جامعی در روند فرهنگسازی در این زمینه در نظر گرفته شود، همچنان آسیب ناشی از شبکه‌های اجتماعی در خانواده‌ها به خصوص به زوج‌های جوان ضربه‌های بدی را وارد ساخته است.

امروزه بسیاری از زوج‌ها به خصوص خانم‌های متاهل خانه‌دار در شبکه‌های اجتماعی حضوری فعال دارند ؛فضای حاکم بر این شبکه های مجازی گاها آنها را خواسته و ناخواسته از ابعاد مختلف تعهد به خانواده و همسر دور کرده و در یک بازه زمانی کوتاه مدت چنان مسیر زندگی و سبک زندگی را اشتباه می روند که انتهای آن فقط مهر طلاق است! این همان نقشه و بازی شوم مدیران شبکه‌های اجتماعی است که چون شن زیرآب زیر پای زندگی خانوادگی را خالی کرده و آن را به کام جدایی و مرگ بکشاند چه بسا اینگونه هم بوده است.

همچنین شاهد تلمبار شدن پرونده‌های فریب،  قتل، آزار، اذیت جنسی ناشی از دوستی‌ها در فضای مجازی در مجتمع های قضایی هستیم به طوری که چند صباحی است نگاه جدی و خاص مسوولین به این حوزه در رأس نیازسنجی ها قرار دارد.

جرائم اخلاقی در فضای مجازی به خصوص شبکه اجتماعی تلگرام بسیار گزارش شده است

سرهنگ بلاغی ، یکی از کارشناسان پلیس فتا، در گفت و‌گو با خبرنگار طنین یاس، جرائم اخلاقی را در شبکه‌های اجتماعی، بسیار نگران کننده دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه از ابتدای سال 94، جرائم اخلاقی در فضای مجازی به خصوص شبکه اجتماعی تلگرام بسیار گزارش شده است و این مهم در حقیقت ضرر معنوی در نظام خانواده‌ها است که متاسفانه باید بگویم که در رابطه زوج‌های جوان هم نفوذ پیدا کرده است.

وی ادامه داد: به اعتقاد من توجه به جرائم اخلاقی در فضای مجازی باید بیش از هر  تخلف دیگری در دست رسیدگی قرار گیرد چرا که این نوع تخلفات؛ خانواده‌ها را به کام طلاق، قتل، و دعوا‌های زناشویی کشانده است و چه بسا این نگرانی برای خانم‌ها و آقایان متاهل بیشتر به چشم می‌خورد و توصیه ما این است که اگر نیازی در ورود به این شبکه‌ها ندارند، وارد نشوند و یا اگر می‌خواهند ورود پیدا کنند حتما به صورت آگاهانه باشد.

سرهنگ بلاغی در توصیه ای به دختران و زنان جوان گفت: خواهش من از دختران جوان و خانم‌ها این است که به راحتی عکس‌ها و فیلم‌های خصوصی در مجالس خود را در اختیار آقایان در فضای مجازی قرار ندهند چرا که متاسفانه در این فضا عده ای هستند که از این عکس‌ها  برای ارتباطات نامشروع یا انتقام گیری یا اخاذی سوء استفاده‌هایی می‌کنند.

بسیاری از پرونده‌های خانوادگی ریشه در شبکه‌های اجتماعی دارد

علی بابایی قاضی دادگستری تهران، در گفت و‌گو با خبرنگار طنین یاس، آسیب‌های ناشی از فضای مجازی در زندگی زناشویی را معضل نگران کننده دادگاه‌های خانواده در حال حاضر دانست و با بیان این مطلب افزود: آسیب‌های ناشی از فضای مجازی یکی از معضلات جدید و در عین حال بیشمار دادگاه‌های خانواده است که در حقیقت این نوع پرونده‌ها به  ارتباطات ناسالم در فضای مجازی بر می‌گردد که این عامل به دلیل پیچیده بودن و عنصر پنهانی داشتن در این فضا همواره کار را دشوار ساخته است.

این قاضی دادگستری ادامه داد: قانونگذار ما این نوع  تخلفات را پیش بینی نکرده است و به همین خاطر دعواهای ناشی از فضای مجازی در رابطه با زوج‌های جوان از سوی قضات و دستگاه اجرایی نیاز به تحقیق بیشتری دارد.

رییس دادگستری سابق شهرستان رباط کریم ، تنوع در فضای مجازی و اغنا نبودن زنان از لحاظ عاطفی را دو عنصر مهم در خیانت زنان متاهل در فضای مجازی دانست و اظهار کرد: امروزه به دلیل تنوع و حجم ارتباطاتی افراد بواسطه شغل‌ها،شخصیت‌ها و تیپ‌های مختلفی که در فضای مجازی حضور دارند  یک دخترجوان و حتی یک بانوی متاهل شاید در بیشتر موارد بدون اینکه قصد خیانتی داشته باشد تحت تاثیر این افراد با چهره‌ها و روحیات اخلاقی متعدد قرار گیرد و ناخودآگاه رابطه ای به وجود آید که در روزهای بعد شعله ورتر شود..

وی در ادامه از پرونده‌هایی خبرداد که خانم به دلیل اغنا نشدن عاطفی از طرف همسرش به این نوع شبکه‌های مجازی متوسل شده است و متاسفانه در بسیاری از موارد، پایانی جزء طلاق نداشته است.

دادستان سابق شهرستان پاکدشت، رسالت فرهنگیان را در پیشگیری از این نوع آسیب‌های اجتماعی بسیار مهم دانست و افزود: فرهنگیان جامعه و صاحب نظران در این عرصه به خصوص قشر رسانه بسیار در پیشگیری و اطلاع رسانی در این فضا رسالت دارند و این باید یکی از دغدغه‌های روزانه این افراد در این عرصه قلمداد شود و این نیازمند اطلاع رسانی جامع و همچنین اظهار نظر‌های مفید و دادن راهکار برای مقابله با این نوع آسیب‌ها است.

نگاه شبکه‌های اجتماعی نگاه غربی است نه دین گرایانه

بابایی تصریح کرد: در این چند سال اخیر ریشه بسیاری از پرونده‌های خانوادگی به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ختم شده است و این درخور فرهنگ ملی و مذهبی خانواده‌های ایرانی نیست چرا که شبکه‌های اجتماعی ماهیت غربی دارند و آمار و تجربه نشان داده است که نگاه این نوع شبکه‌ها تناسبی با فرهنگ اصیل ایرانی ندارد و متاسفانه با ورود این نوع شبکه‌ها در خانواده‌ها به نوعی فرهنگ غربی هم همراه با وجود خارجی آن وارد شده است.

در ادامه گزارشگر یکی از بانوان ضربه خورده از شبکه های مجازی با قبول حفظ نام با یکی از بانوان ضربه خورده از فضای مجازی به گفت وگو نشست، این خانم؛ به رفتار همسر خود بواسطه حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: متاسفانه از وقتی که همسرم گوشی تلفن جدید خریده است مدام در شبکه‌های اجتماعی حضور فعال دارد و این باعث شده تا رفتار همسرم تغییر کرده و توجهات زیادی که در قبل به من داشت کاسته شود و این تغییر رفتار روز به روز در همسرم متاسفانه تقویت می‌شود و من نمی‌دانم چگونه با این مشکل رفتار کنم.

وی ادامه داد: مدتی است همسرم شب‌ها دیر تر می‌خوابد و با دوری از من و رفتن به یک اتاق دیگر خود را مشغول به شبکه‌های اجتماعی می‌کند و متاسفانه چند باری جلوی چشمان خودم این رفتارها دیده شده و منجر به دعوا و کتک کاری شده است.

همسرم با وجود نداشتن کمبود عاطفی به خاطر وجود شبکه‌های اجتماعی خیانت می‌کند

این خانم تصریح کرد: من از لحاظ عاطفی هیچ کمبوی برای همسرم نگذاشته ام اما از وقتی شبکه‌های اجتماعی وارد خانواده‌ها شده است زندگی‌ها را هم متاسفانه دستخوش تغییر قرار داده است. در فضای فیسبوک و اینستگرام زنان و دختران جوانی وجود دارند که به راحتی تجارت جنسی می‌کنند و در عرض چند دقیقه ذهن مردان جوان را متوجه خود می‌سازند که خواهش ما از مسولین این است که در برخورد با این زنان تاجر محکم تر عمل کنند چرا که ریشه زندگی بسیاری از متاهلین به این واسطه در معرض جدایی است و باید در این زمینه سختگیری‌های بیشتری صورت بگیرد.

وی سازگاری را تنها راه پیش روی خود دانست و خاطر نشان کرد: به دلیل علاقه ای که به همسرم دارم و همچنین ترس از خانواده ام راه سازگاری را در پیش گرفته ام اما می‌دانم که بین من و همسرم طلاق عاطفی صورت گرفته است و من هر روز رفتارم را تغییر می‌دهم تا همسرم از این شبکه‌های مجازی دور شود اما همچنان با ورود بی رویه  و افراطی همسرم در این نوع شبکه‌ها روبرو هستم و امیدوارم پلیس فتا و مسوولین فکری به حال این نوع شبکه‌ها کنند که متاسفانه زندگی  و آرامش را از زوج‌ها گرفته است.

در واقع خانواده هایی شبیه به این خانواده که در آستانه از هم پاشیدگی هستند در جامعه ما کم نبوده و حتی غیرقابل  دسترس هم نیستند زیرا این دست اختلافات در اندازه های بزرگ و کوچک می توانیم به راحتی درک کرده و ببینیم. به نظر می رسد اگر بنابر شعاری که برخی از افراد آن را سرلوحه کار خودکرده اند که نمی توان جلوی اینترنت یا محصولات اینترنتی را گرفت می توان از این محصولات به درستی و در عین حال با درایت و آگاهی استفاده کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.