قدس آنلاین– نرجس غلامپور: مگس زیتون ۱۰سال پیش از طریق زیتون های قاچاق وارد رودبار شد و هنوز باغداران این منطقه با غول آفت مگس دست و پنجه نرم می کنند.

  اقتصاد تک محصولی رودبار در معرض نابودی

این حشره در سه دوره هفت روزه از مراحل تخم، لارو و شفیرگی در داخل میوه زیتون زیست و از آن تغذیه می کند و پس از بلوغ از میوه زیتون خارج شده و جفت گیری دوباره را آغاز می کند  و سبب لهیدگی، بدشکلی و سیاه شدن میوه زیتون و کاهش کیفیت روغن آن می شود.

با توجه به اقتصاد تک محصولی رودبار امروزه به عنوان یک معضل جدی باغ های زیتون واقتصاد مردم این دیار را تهدید می کند.

احمدی یک باغدار زیتون اصلی ترین مشکل زیتون در گیلان را بی توجهی مسؤولان به این محصول عنوان کرد و با اشاره به قدمت دوهزار ساله زیتون در رودبار گفت: کمبود آب کشاورزی، وجود آفت و بیماری و واردات بی رویه زیتون و... از مشکلاتی است که کشاورزان زیتونکار رودباری با آن مواجه هستند.

محمدی یک گیاه پزشک در این زمینه به خبرنگار ما گفت: مگس میوه زیتون یکی از آفات مهم زیتون در کشورهای زیتون خیز حاشیه مدیترانه است و میوه های گیاه زیتون تنها میزبان های طبیعی شناخته شده برای این حشره هستند.

این کارشناس حفظ نباتات گفت: لارو مگس با تغذیه از میوه زیتون سبب ریزش میوه ها پیش از برداشت، کاهش کیفیت روغن زیتون، افزایش اسیدیته میوه و ورود قارچ های پاتوژن از سوراخ ورودی می شود.

 

سال طغیان مگس زیتون

بیش از 15سال است که سه استان زنجان و قزوین و گیلان در محاصره آفت مگس زیتون قرار گرفته اند.به طوری که در سال گذشته پیش بینی شده بود 60میلیارد تومان خسارت به محصول تولیدی این 3 قطب تولید زیتون زده شود.

حدود 103هزار هکتار از اراضی کشاورزی 26 استان کشور زیر کشت زیتون قرار دارد و امسال آفت مگس همه این مناطق را تهدید می کند.

در سال 93 میزان خسارت در این سه استان 30 درصد برآورد شد و در سال 94 با اقدامات پیشگیرانه به 4 درصد کاهش یافت .

محمد علی باغستانی رییس سازمان حفظ نباتات کشور درباره احتمال خسارت 30 تا 40 درصدی آفت مگس زیتون در سال جاری خبر داده است .

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه اقدام های زیادی برای کنترل آفت مگس زیتون از اسفند پارسال آغاز شد، هزینه اقدام های جهاد کشاورزی گیلان برای مبارزه با آفت زیتون را یک میلیارد و 500 میلیون ریال اعلام کرد.

 

شیوه های مبارزه با مگس زیتون

حبیب جهان ساز تأکید کرد برای به حداقل رساندن انتفال آفت مگس زیتون به محصول زیتون سال آینده به باغداران گیلان توصیه می شود افزون بر هرس کردن شاخه های آلوده درختان زیتون پس از برداشت محصول، زیتون های آلوده کف باغ را جمع آوری و به نوعی باغ ها را امحا کنند و باید باغ های قدیمی را کف بر کرده تا سال آینده کمترین آفت را به همراه داشته باشد.

حبیب جهان ساز با بیان اینکه بیشترین مشکل آفت مگس مربوط به 2هزار هکتار باغ قدیمی زیر سد منجیل می باشد، تأکید کرد: ما انتظار داریم که باغداران قدیمی از جمله باغداران زیر سد منجیل اقدام کرده و با کمک هم در احیای درختان زیتون تلاش کنیم.

 

برگزاری رزمایش مقابله با آفت مگس زیتون

اهمیت موضوع مقابله با آفت مگس زیتون در رودبار تا جایی بود که با هدف آشنایی بیشتر با شیوه های مبارزه بیولوژیک با آفت مگس زیتون در باغ های شهرستان دومین رزمایش مقابله با تهدیدات زیست محیطی این آفت مگس زیتون برگزار شد.

امیر مرادی مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری گیلان در این باره گفت: دولت امسال 500میلیون تومان برای مبارزه باآفت مگس زیتون اختصاص داده که 150میلیون تومان از این اعتبار را استانداری و بقیه را وزارت کشور تأمین می کند.

سرپرست فرمانداری رودبار هم با اشاره به فعالیت 12هزار باغدار زیتون  در 8300 هکتار سطح زیر کشت این شهرستان عنوان کرد: از همه امکانات برای مقابله با آفت مگس زیتون استفاده می کنیم.

علیرضا انصاری با بیان اینکه 80 درصد درآمد مردم رودبار از طریق تولید و فروش محصول زیتون تأمین می شود، افزود: گردش مالی تولید زیتون در رودبار سالانه به 500 میلیارد ریال می رسد.

 

اقتصاد رودبار را دریابید

آفت مگس زیتون از سال83 با زیتون های قاچاق وارد کشور شد و سالانه خسارات زیادی به محصول زیتون رودبار وارد می کند.

برای مبارزه با این آفت وزارت جهاد کشاورزی باید ضمن تدوین طرح جامع و اصولی اعتبارات لازم و مکفی در این زمینه تخصیص دهد.

زیتونکاران رودباری همچنین از ورود زیتون های خارجی به شهرستان رودبار همواره اعلام نارضایتی می کنند، بنابراین می طلبد مسؤولان برای مدیریت عرضه نابهنگام و حتی جلوگیری از عرضه زیتون های وارداتی در منطقه تلاش مضاعف داشته باشند.

نگاهی به وضعیت بازار این روزهای زیتون (سوغات رودبار) نشان می دهد، نبود برند و متولی واحد در بخش صنایع جانبی زیتون، متنوع نبودن و پایین بودن کیفیت محصولات فرآوری شده و اشباع بازار از زیتون های تولیدی غیر و کشورهای دیگر از مهمترین مشکلات بازرگانی این محصول است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.