سفیر ترکیه در اتحادیه اروپا از بی اعتمادی عمیق بین بروکسل و آنکارا سخن گفته و اعلام کرد که آنها خواستار عضویت در این اتحادیه تا قبل از سال ۲۰۲۳ هستیم.

خواسته ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا / بی اعتمادی عمیق بین بروکسل-آنکارا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، ترکیه می خواهد بدون توجه به بحران های سخت در کشورش بعد از کودتای نظامی نافرجام در عرض حداکثر شش سال آینده عضو اتحادیه اروپا شود.

"سلیم یانل"، سفیر ترکیه در اتحادیه اروپا در گفتگو با روزنامه "دی ولت" تاکید کرد که می خواهد قبل از سال 2023 به عضویت اتحادیه اروپا درآید.

وی با اشاره به این مسئله که جمهوری ترکیه در سال 2023 صد ساله می شود عضویت در اتحادیه اروپا تا آن زمان  را دستاوردی بزرگ و با اهمیت برای کشورش دانست.

این دیپلمات ترک تاکید کرد که کشورش برای عضویت کامل در اتحادیه اروپا تلاش می کند. برای ما در دراز مدت این مسئله قابل قبول نیست که عضو اتحادیه اروپا نشویم. عضویت در اتحادیه اروپا برای ما بسیار مهم است.

به گفته یانل عضویت در اتحادیه اروپا استانداردها در همه زمینه ها از جمله زمینه های سیاسی، اقتصادی و حمایت از سلامت و مصرف کننده را افزایش می دهد.
وی همچنین از انتظار ترکیه برای حمایت بیشتر از طرف اتحادیه اروپا بعد از کودتای نافرجام در کشورش سخن گفته و تاکید کرد که ما اعتقاد داریم که اروپاییان و آمریکایی ها خطری را که ترکیه را تهدید کرده است نفهمیده اند. این یک بحران عمیق بود و احتمالا عمیق ترین بحران جمهوری ما بود.

وی در ادامه درباره خطرات روزافزون جنبش گولن برای ترکیه سخن گفته و در بخش دیگری از این گفتگو این جنبش را یک جنبش تروریستی نامید.

این دیپلمات ترک در ادامه گفت: ترکیه انتظار دارد که صدر اعظم آلمان، رئیس شورای اروپا، رئیس کمیسیون اروپایی یا رئیس دوره ای این اتحادیه حالا به ترکیه سفر کنند. آن ها به این ترتیب از دموکراسی در ترکیه حمایت کرده و این را نشان می دهند.
غرب باید بالاخره به این روند خاتمه دهد که اردوغان را متهم به رویکردهای استبدادی کند و با ما اعلام همبستگی کند. اردوغان دموکراسی را نجات داده است.
وی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد که بین اتحادیه اروپا و ترکیه در حال حاضر متاسفانه بی اعتمادی عمیقی حاکم است. ما تردید زیادی داریم مبنی بر اینکه ترکیه آزادی ویزا برای شهروندان ترک را حتی بعد از برآورده شدن 72 شرط آن اجرایی کند. ما حالا از بروکسل تضمین هایی برای پایبندی به این وعده خود می خواهیم.

وی همچنین بر لزوم آزادی ویزا برای شهروندان ترک تا ماه اکتبر تاکید کرده و هر گونه تاخیر در این باره را قابل قبول و پذیرفتنی ندانست.

این دیپلمات ترک در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد که اگر شرط آزادی ویزا برای شهروندان ترک تضمین نشود ما دیگر هیچ پناهنده سوری را از اتحادیه اروپا نمی پذیریم، اما من اعتقاد ندارم که توافق پناهندگان بین اتحادیه اروپا و ترکیه با شکست مواجه خواهد شد. ما راه چاره ای پیدا خواهیم کرد چرا که این توافق برای هر دو طرف مهم است.

وی نگرانیهای اروپا درباره آینده دموکراسی در کشورش را بی مورد دانسته و از اقدامات اردوغان بعد از کودتای نافرجام در این کشور حمایت کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.