قدس آنلاین- شاهرود- بابا محمدی: اصحاب رسانه شهرستان شاهرود از طرح های شهرداری شاهرود دیدن کرده و از نزدیک با اقدامات آن و میزان پیشرفت طرح ها باخبر شدند.

بازدید خبرنگاران شاهرود از طرح های شهرداری

به گزارش قدس آنلاین، جمعی از خبرنگاران شاهرودی روز چهارشنبه به همراه مهندس میرفانی  شهردار و معاونین شهردار و روسای سازمان های تابعه شهرداری شاهرود از طرح های در حال انجام شهرداری در بخش های مختلف دیدن کرده و در جریان میزان پیشرفت آنها قرار گرفتند.

یکی از اقدامات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شاهرود تجهیز یک دستگاه خودروی امداد و نجات و آتش خاموش کن دو منظوره با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 700 میلیون ریال است.

خودروی دیگری نیز توسط جهاد خودکفایی به منظور پشتیبانی تجهیزات در حوادث سنگین تجهیز شده است.
به تازگی بخش های جدیدی نیز به وادی السلام شاهرود اضافه شده است. ساخت سالنی به شکل سوله به مساحت 400 متر مربع برای برگزاری مراسم خواندن نماز میت به منظور رفاه حال تشییع کنندگان از جمله این فضاها است.

توسعه قبرستان نیز با ایجاد قبرهای خشتی در حال انجام است. این خشت ها به دلیل داشتن ترکیب طبیعی به راحتی به طبیعت بازگردانده می شوند. بنابر آمار روزانه به طور میانگین 2.5 نفر در شاهرود فوت کرده و این میزان در ماه به طور متوسط به 80 نفر می رسد.

یکی از برنامه های شهرداری انتقال صنوف مزاحم از داخل شهر به شهرک مخصوص آنان است. با توجه به اینکه طرح پیشین شهرک صنوف مورد استقبال شهروندان قرار نگرفته بود، شهرداری اقدام به تغییر نقشه با ایجاد قطعات کوچک تر از 100 متر مربع کرده است. به گفته سرپرست واحد عمران شهرداری کل این طرح دارای تقریبا 1300 واحد است که در فاز نخست حدود 700 واحد آن به مردم واگذار شده است.

با فراهم شدن تدریجی امکانات زیرساختی، روشنایی برق به این منطقه رسیده اما حضور شرکت آب و فاضلاب به حضور مردم و ساخته شدن تعدادی از این واحدهای تجاری وابسته است. شهرداری شاهرود آمادگی خود را برای تأمین آب مورد نیاز نخستین سازندگان این واحدها در شهرک اعلام کرده است.

همچنین مناسب سازی ورودی شهر از سمت میدان الغدیر در دستور کار این نهاد قرار دارد. چند سالی است که حضور تعداد زیاد مسافران و اقامت شبانه آنان در شاهرود به عنوان خوش آب و هوا ترین منطقه در مسیر زائران حرم مطهر رضوی سبب شده تا مسئولان شهر به فکر ایجاد امکاناتی برای رفاه حال آنان باشند.
در حالی که بوستان های سطح شهر دیگر ظرفیتی برای پذیرش این حجم بالای مسافران به خصوص در ایام تابستان را ندارند، شهرداری اقدام به ایجاد کمپ زائر در ابتدای جاده بسطام و کمپ الغدیر در ورودی شهر از سوی دامغان کرده است.

حدود 200 سکو، سرویس های بهداشتی و نمازخانه ای در دو طبقه با زیربنای 800 متر مربع تاکنون در این فضا ایجاد شده و ساخت حمام، واحدهای تجاری و واحدهای اقامتی یک خوابه نیز در دستور کار قرار دارد.
با ساخت این نمازخانه بزرگ در ابتدای شهر، اتوبوس های زائران نیز که در ساعات پایانی شب و ابتدای صبح برای ادای نماز جلوی تعدادی از مساجد داخل شهر توقف کرده و سبب ایجاد ترافیک می شدند، به این مکان مراجعه می کنند.

بازسازی کمربندی قدیم شاهرود نیز مدتی است که از سوی شهرداری در حال اجرا است. در این طرح که با عنوان 45 متری فدک از آن یاد می شود، یک باند خیابان آسفالت شده و باند دوم نیز به زودی تکمیل می شود.
این خیابان علاوه بر اتصال مستقیم به خیابان 48 متری و کاهش بار ترافیکی میدان هفتم تیر، می تواند مورد استفاده شهروندان ساکن در شهرک فدک نیز قرار گیرد.

سازمان اتوبوسرانی نیز در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، خود دست به کار شده و با کمک کارمندان اقدام به ساخت سایبان برای تمام ایستگاه های اتوبوس سطح شهر کرده است. در این راستا تاکنون 20 سایبان نصب شده و 30 مورد دیگر نیز در حال ساخت است که تا پایان تابستان نصب می شود. گفتنی است هزینه ساخت این سایبان ها یک سوم هزینه ای است که در گذشته برای خرید آنان صرف می شده است.
همچنین ساخت 10 ایستگاه مکانیزه اتوبوس نیز در برنامه های آینده سازمان اتوبس رانی شهرداری شاهرود قرار گرفته که هرکدام نیازمند 300 میلیون ریال هزینه است.

به گفته رییس سازمان اتوبوسرانی شاهرود و حومه، قرار است خطی سراسری شبیه به بی آر تی از میدان الغدیر تا میدان حسینی شاهرودی ایجاد شود.

هادی رییسی افزود: در طرح دیگری به زودی نحوه فعالیت اتوبوس های شهری تغییر کرده و به جای حضور 10 دستگاه اتوبوس برای جابه جایی مسافران از شهرک های اطراف به مرکز شهر و ایجاد ترافیک به دلیل استقرار دایم آنان در ایستگاه ها، پنج یا شش دستگاه اتوبوس به صورت خطی در گردش بوده و امکان جابه جایی شهروندان در مسیرهای مختلف فراهم می شود.

این سازمان دارای 78 دستگاه اتوبوس و چهار دستگاه مینی بوس است.با توجه به واگذار نشدن اتوبوس های جدید از سوی دولت به شهرداری ها، شهرداری شاهرود اقدام به بازسازی آنان کرده است.

همچنین خبرنگاران با حضور شهردار از طرح بهسازی مجموعه تفریحی آبشار دیدن کردند. در این طرح که به تدریج و با اشکال گوناگون در بخش های مختلف این پارک در حال اجرا است، پرترددترین منطقه تفریحی شهر چهره جدیدی به خود می گیرد.

اسکان پرتعداد مسافران و حضور سه تا چهار هزار نفر در هر شب، مسئولان شهرداری را برآن داشت تا امکانات بیشتری در این مکان فراهم کنند.

در این طرح که از زمستان گذشته آغاز شده، سکوهای قدیمی جمع آوری شده و سکوهایی با مساحت بیشتر و با فرم جدید و دارای نظم خاصی ایجاد شده است. برای دسترسی به سکوها نیز راه های جدیدی ساخته شده است.
همچنین خیابان حدفاصل جنوب پارک آبشار که به پارک شهدای محراب منتهی می شود که در گذشته به دلیل حضور خودروهای پارک شده ایجاد ترافیک می کرد، اکنون دارای دو مسیر رفت و برگشت و با امکان تردد آسان است.

در تمامی این طرح های عمرانی یادشده، نکته ای دارای اهمیت است و آن اجرای طرح به صورت امانی و به وسیله نیروهای شهرداری است. به دلیل کمبود بودجه به خصوص در سال گذشته، مصالح به کار برده شده مانند جداول و پازل ها در کارگاه های شهرداری ساخته شده و مورد مصرف قرار می گیرد.

همچنین اصحاب رسانه شهرستان از طرح های دیگری چون مجموعه پارک خطی در آبشار و همچنین تعدادی از پارک های ساخته شده در شهرک های اطراف شهر بازدید کردند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.