قدس آنلاین/ راضیه کشاورز: «پارک مساوی است با پنچری- كافی است یک‌بار امتحان كنید»، اگر نیم‌نگاهی در شهر بیندازیم این جمله را که بوی تهدید از آن به مشام می‌رسد به‌وضوح خواهیم دید؛ جمله‌ای که هم‌ روی در پاركینگ خانه‌ها و هم‌روی دیوار خیابان و كوچه‌ها خودنمایی می‌کند.

      پارکینگ‌ها خالی، خیابان ها پارکینگ!

كمبود جای پارك آن‌قدر به شهروندان فشار آورده كه آن‌ها قید رعایت كردن حقوق شهروندی را می‌زنند و در هر مکانی که بخواهند خودرو خود را پارک می‌کنند، فقط اگر راننده كمی انصاف داشته باشد شماره تلفن خود را پشت شیشه خودرو می‌گذارد تا بتوان با او تماس گرفت.

اما موضوع تنها به اینجا ختم نمی‌شود بلکه این روزها كمتر خیابانی را می‌توان پیدا كرد که در حاشیه آن خودرو ‌ها در دو طرف پارك نشده باشند و این موضوع امری کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد تا آنجایی که کمتر کسی به آن اعتراض می‌کند.

حاشيه خيابان‌ها تبديل به پاركينگي از انواع خودروها و موتورسيكلت‌ها شده است، پاركينگي كه حتي زير تابلوهاي ايستگاه‌هاي اتوبوس، توقف مطلقاً ممنوع و پياده‌روها هم انجام مي‌شود بدون اينكه كسي توجهي به تابلوهاي حمل با جرثقيل داشته باشد.

از آن جا كه‌ زمان توقف خودروها در شهرها به مراتب بيشتر از مدت زمان حركت آن هاست، از اين‌رو پيش‌بيني فضاي مناسب‌ پاركينگ، بويژه در مناطق پرتراكم و مركزي شهر از اهميت زيادي برخوردار است.

اما برغم همه‌ برنامه‌ريزي‌هايي كه در راستاي ساماندهي پاركينگ ها انجام شده، در حال حاضر كاربري پاركينگ در اصفهان بسيار نگران‌كننده است و به عنوان‌ يكي از معضلات پيچيده شهري از آن ياد مي‌شود.

اصفهان با کمبود فضای پارک مواجه نیست بلکه فرهنگ استفاده از پارکینگ جا نیفتاده و اگر همه شهر هم به پارکینگ تبدیل شود، بازهم بی‌نظمی به شهر حکومت خواهد کرد.

یک شهروند اصفهانی با اشاره به معطلی نیم ساعته خود برای خروج از پارک به دلیل پارک دوبل خودرو دیگر، می گوید: اینکه راننده ای اقدام به پارک دوبل می کند به دلیل بی توجهی به قوانین و ضعف فرهنگ وی از عواقب اقدام صورت گرفته است.

اکبر وانویی می افزاید: مهمترین اقدام پلیس در پارک دوبل جرایم نقدی و توقف خودرو به مدت یک هفته است که گاهی این اتفاق نیز نمی افتد، البته نمی توان به صرف جریمه کردن، رعایت قوانین را از عموم مردم انتظار داشت.

مطیعی یک مغازه دار اصفهانی نیز بیان می کند: افزون بر خودروهای شخصی؛ خودروهای حمل مواد گوشتی، شیر و لبنیات، مواد دارویی و خودروهای با پلاک دولتی نیز به شکل دوبل پارک می کنند که با توجه به توقف طولانی مدت این خودروها مسیرهای تردد دچار بی نظمی می شود.

 

وجود ۱۵ هزار فضای پارک در اصفهان

طبق آمارهای اعلام‌شده از سوی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان، حدود ۱۰۰پارکینگ در شهر اصفهان و زیر نظارت مدیریت شهری و شهرداری است. همچنین ۱۵هزار فضای پارک نیز وجود دارد که البته به گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تا پایان برنامه اصفهان۹۵ ظرفیت پارکینگ‌های شهر به ۲۰هزار فضای پارک افزایش یابد.

علیرضا صلواتی در گفت و گو با "قدس" بیان می‌کند: مدیریت شهری اصفهان به‌منظور رفاه حال شهروندان پارکینگ‌ها را ساخته است، اما متأسفانه پارک دوبل در اصفهان تبدیل به عادت شده از این رو پلیس راهور باید اولویت برنامه های خود را برخورد با پارک دوبل در خیابان قرار دهد.

وی بیان می کند: شهروندان باید به این باور برسند که به حقوق یکدیگر احترام بگذارند زیرا با پارک دوبل یک خط از خیابان را از مسیر خارج کرده و این به نوعی تجاوز به حقوق سایر شهروندان است.

وی در رابطه با پارك هاي حاشيه اي خيابان هاي اصفهان، ادامه می دهد: اين امر به صورت يك فرهنگ در جامعه جا افتاده و دسترسي راحت تر براي مردم ملاك است و لزوماً رانندگان اصرار دارند در هنگام انجام كاري خودرو خود را در نزديك ترين محل ممكن پارك کنند.

وی اظهار مي كند: متأسفانه ظرفيت‌ پاركينگ‌ها تكميل نمي‌شود و به عبارتي مردم عادت ندارند كه از پاركينگ به جاي پارك كنار خيابان استفاده كنند؛ از سوي ديگر پليس هميشه در خيابان حضور ندارد و اعمال قانون در همه ساعات روز امكان پذير نيست.

صلواتی ادامه می‌دهد: پارکینگ شبانه‌روزی در شهر وجود ندارد اما امکان توقف شبانه‌روزی برای خودروها وجود دارد و درباره هزینه پارک در فضای پارکینگ نیز باید بگویم که تعرفه‌های موجود بسیار ارزان هستند و تحت نظارت قرار دارند.

 

دلیل رواج یک ضد فرهنگ

به عقیده کارشناسان علت رواج یک ضد فرهنگ ضعف اهرم های نظارتی و برنامه ریز بوده و به همین دلیل نمی توان قبل از توسعه برنامه های فرهنگ ساز از عموم مردم انتظار برخورد مدبرانه را داشت.

یک کارشناس امور شهری تصریح می کند: اصرار برای تخلف های رانندگی موجب شده خیابان های اصفهان مملو از خودروهایی شود که به خواست راننده متخلف، دوبله پارک شده و در این میان سایر شهروندان، ترافیک ناشی از پارک کوتاه مدت یک شهروند را برای انجام امور روزمره تحمل می کنند.

طاهر صفرپور اضافه می کند: معضل پاركينگ‌هاي خالي و معابر پر از ماشين با همكاري شهروندان، شهرداري و پليس راهور حل شدني است و بايد تلاش شود با فرهنگسازي شهروندان را به استفاده از پاركينگ‌ها ترغيب کرد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.