وزیر آشتی سوریه با بیان اینکه حلب نقطه عطف اصلی در نبرد بین المللی علیه سوریه است گفت: تصمیم قطعی همپیمانان سوریه، دست برنداشتن از نبرد حلب است.

 دست برنداشتن از نبرد حلب

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، علی حیدر وزیر آشتی سوریه گفت که حلب، نقطه عطف اصلی در نبرد بین‌المللی و درگیری علیه سوریه است، و تصمیم قطعی و نهایی همپیمانان سوریه این است که از نبرد حلب دست برندارند.

مشکلات دولت سوریه در مسیر آشتی

وی در خصوص تلاشهای دولت سوریه برای حل و فصل اوضاع در محلات شرقی حلب و آیا در سایه ایجاد موانع در مسیر آشتی‌ها از سوی آمریکا و غرب، راه حل نظامی در حلب همان راه حل برگزیده است گفت: این تجربه همیشه با دو عامل درگیر است. عامل اول وظیفه دولت سوریه در قبال ملت که اقتضا می کند همه آنچه نیاز و ضروری است را برای آنها فراهم کند و اگر بررسی کنیم درخواهیم یافت که دولت سوریه در تامین مایحتاج مناطقی از قبیل دمشق، الزبدانی، مضایا، المعضمیه، قدسیا، حمص قدیم، الوعر، حماه، لاذقیه و سایر مناطقی که آشتی در آنجا تحقق یافت، پیشگام بوده است و این آشتی‌ها موجب شد که این مناطق از درگیری ها دور شوند، بنابراین دولت سوریه همیشه ابتدا طرح آشتی را قبل از هر طرح دیگری در دستور کار خود دارد.

حیدر افزود: حلب استثنا نیست، در زمانی که ارتش سوریه پیروزی اول خود را با قطع خطوط امدادرسانی به تروریستها و بازگشایی گذرگاههای امن برای خروج اهالی محقق کرد، در آن لحظه بشار اسد رئیس جمهور فرمان عفو عمومی صادر کرد و این عفو، فراگیر تر از عفوهای گذشته بود. همچنین ریاست جمهوری نیز با صدور بیانیه ای خواستار همبستگی و آغاز بازسازی سوریه بر مبنای محبت و وطن فراگیر شد. از روز دوم نیز یک طرح عملیاتی کامل برای بازکردن گذرگاهها آغاز شد و شماری از مسئولان از جمله 5 وزیر به حلب سفر کردند و یک تیم مشترک تشکیل دادند. سپس طرحی کامل برای رسیدگی به اوضاع حلب و تامین مایحتاج 400 هزار شهروندی که قصد خروج دارند و همچنین افراد مسلحی که مایل به حل و فصل اوضاعشان هستند، تدوین شد. بنابراین در سفرم به حلب گفتم که دولت سوریه به وظیفه خود عمل کرد و هر آنچه را که ضروری بود، ارائه کرد.

وزیر آشتی سوریه تاکید کرد: مشکلی که ما دائما در مسیر آشتی با آن مواجه می‌شویم، دیکته های خارجی است که به حد تحریم دینی و فتوای ممنوعیت آشتی رسیده است. در زمانی که ما دستمان را برای آشتی دراز کردیم، هیئتهای شرعی گروههای مسلح، با برگزاری نشست در داخل حلب قدیم، بر گروگان ماندن اهالی حلب نزد افراد مسلح اصرار ورزیدند.

وی افزود: گمان می‌کنم که ما الان در مرحله ای قرار داریم که درگیری به بالاترین سطح خود رسیده است و این درگیری ها افراد مسلح را به جای می رساند که خواهند دید کاملا به بن بست رسیده اند.

این مقام سوری گفت:در زمانی که ما در آن از گذرگاهها صحبت می‌کردیم، اظهاراتی از سوی سازمان ملل مطرح می‌شد مبنی بر اینکه این سازمان بر پرونده انسانی نظارت خواهد کرد و راههایی را باز خواهد کرد و همه چیز را برای اهالی در داخل فراهم می‌کند و در نتیجه همه چیز برای افراد مسلح فراهم می شود و غیرنظامیان همچنان گروگان باقی می مانند. در حالی که طرح ما جدا کردن افراد مسلح از غیر نظامیان یا خارج کردن غیر نظامیان بود تا افراد مسلح را در میادین واقعی درگیری تنها بگذاریم.

حلب نقطه عطف اصلی در نبرد علیه سوریه

وزیر آشتی سوریه در ادامه تاکید کرد: حلب نقطه عطف اصلی در نبرد بین‌المللی و درگیری در سوریه است و در نتیجه همپیمانان سوریه تصمیم قطعی گرفته‌اند که از نبرد حلب دست برندارند. این در حالی است که تصمیم سوریه بسیار کامل‌تر از این است و آن این است که از ذره‌ای از خاک کشور چشم‌پوشی نکند.

ماهیت گروههای تروریستی در حلب

وی درباره ماهیت گروههای تروریستی که در حلب می‌جنگند و با نام اسم جیش‌الفتح گرد هم آمده‌اند و دولتهایی که از آنها حمایت می کنند گفت: جیش‌الفتح نام جدید جبهه النصره است که این جبهه نیز متشکل از 23 الی 27 گروه تروریستی است و در نتیجه ما از ارتشی تشکیل شده از مزدوران سخن می گوییم که ستون اصلی آن جبهه النصره است، صرف نظر از نام جدید و لباسی که تلاش می کنند به این گروه بپوشانند و آن را از القاعده جدا کنند. در حقیقت با تغییر نام و فتوا چیزی در واقعیت تغییر نخواهد کرد، بلکه تنها چیزی که تغییر می‌کند پرچم است. در نهایت همه این گروهها یک گروه هستند که شاخه های مختلفی دارد و تحت فرماندهی مشترک ترکیه، قطر و عربستان و اسرائیل عمل می کند. اسرائیل هرگز به دور از این فرماندهی نیست و اگر این رژیم تا الان به این موضوع اعتراف نکرده است، برای این است که موجبات تحریک مردم را علیه خود فراهم نکند. اما پوشش اصلی این فرماندهی منطقه ای، آمریکا است.

عوامل پیشبرد آشتی ها در جنوب

وزیر آشتی سوریه درباره عواملی که منجر به پیشبرد آشتی‌ها در منطقه جنوب شد و امکان ارتباط آن با روابط بین رژیم سعودی و صهیونیستی گفت: یک عامل در پیشبرد آشتی ها در جنوب مؤثر نبوده است، بلکه مجموعه‌ای از عوامل دخیل هستند. اولین عامل که داخلی است که از انسجام بین گروههای تروریستی مانند آنچه در شمال اتفاق افتاد، جلوگیری کرد و منجر به درگیری‌های خونین بین آنها شد که این درگیری ها همچنان ادامه دارد و شدیدترین این درگیری‌ها درگیری‌هایی است برای نفوذ و کنترل بر گروههای مسلح در میدان به وقوع می پیوندد. عامل دوم طبیعت منطقه و بافت عشایری جنوب است که منجر به عدم انسجام بین گروههای تروریستی شده است. عامل سوم کشورهای حامی این گروههای تروریستی همه توان خود را وقف نبرد حلب کرده اند، زیرا می‌دانند که نبرد اصلی در شمال است و از سوی دیگر ترکیه و اردن هیچ نفعی از نبرد جنوب نمی برند و آتش این نبرد در حال گرفتن دامن آنها نیز است.

نقش اردن در نبرد علیه سوریه

حیدر در بخش دیگری از این گفتگو اذعان داشت: اردن در گذشته قبل از ترکیه پادگانهایی برای آموزش تاسیس کرده بود که این پادگانها با پروژه عربستان و اسرائیل برای جنگ علیه سوریه مرتبط بود. هم اینک پادگانهای آموزشی در القائم و الأزرق موجود است و برخی از نیروهای انگلیسی و آمریکایی در پادگانهای آمریکاکه از زمان اشغال عراق تاسیس شده اند حضور دارند. همگان به یاد دارند که آمریکا پادگانهایی برای حمایت لجستیکی در خاک اردن و مثلث اردن، سوریه و عراق تاسیس کرد. این پادگانها که قبل هیچ اردنی اجازه نزدیک شدن به آن نداشت، به پادگانهایی برای آموزش و پایگاهی برای حمایت لجستیکی از گروههای مسلح تبدیل شد.

وزیر آشتی سوریه تاکید کرد که اردن تا این لحظه در جنگ علیه سوریه نقش دارد، اما این کشور فاقد امکاناتی است که ترکیه برای بازکردن مرزهای طولانی و آزاد گذاشتن عناصر مسلح برای عبور و مرور از مرزهای خود در اختیار دارد. بنابراین اردن به عنوان یک پایگاه پشتیبانی از گروههای مسلح باقی مانده است نه برای یک نبرد اصلی و تعیین کننده. نبرد اصلی علیه سوریه بویژه بعد از توافق عربستان قطر و ترکیه از شمال اداره شد. زیرا در آغاز اختلافات بود که چه کسی پروژه جنگ علیه سوریه را هدایت می‌‌کند.

وی با اشاره به نزدیکی دیدگاهها درباره سوریه گفت: اخیرا برخی از کشورها در خصوص سوریه متوفق القول هستند اما امکان دارد که فردا بر سر رهبری منطقه دچار اختلاف شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.