قدس آنلاین- بیرجند: معاون وزیر نفت و مدیرعامل پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: انبار ذخیره نفتی خراسان جنوبی ظرفیت بالقوه برای صادرات نفت به افغانستان است و تا آبان ماه به طور رسمی به بهره برداری می رسد.

انبار ذخیره نفتی خراسان جنوبی ظرفیت بالقوه برای صادرات به افغانستان است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از بیرجند، عباس کاظمی  در دیدار با استاندار خراسان جنوبی با اشاره به روند ساخت انبار ذخیره نفت خراسان جنوبی، اظهار داشت: انبار بسیار مطلوب و مدرنی برای ذخیره نفت در استان طراحی شده است و پشتیبانی خوبی برای خراسان جنوبی از لحاظ ذخیره فرآورده‌های نفتی است.

وی افزود: با بهره‌برداری از این انبار امیدواریم فروش مرزی فرآورده‌های نفتی به کمک استانداری خراسان جنوبی در این منطقه افزایش پیدا کند.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه کشور ایران قادر به تامین فرآورده‌های نفتی افغانستان در درازمدت است تصریح کرد: با توجه به اینکه ایران چهارراه انرژی است و فرآورده‌های ما مازاد و در حال توسعه است اگر کشور افغانستان مایل باشند کل فرآورده‌های نفتی افغانستان به صورت دائم و به صورت خط انتقال تأمین می‌شود.

وی با اشاره به انبار ذخیره نفت در خراسان جنوبی اظهار داشت: کارهای پیش راه‌اندازی آن پس از تکمیل پروژه آغاز شده است و در مدت دو ماه آینده راه‌اندازی خواهد شد.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: با افتتاح این انبار، انبار ذخیره فرآوردهای نفتی داخل شهر بیرجند نیز با تمام فعالیتهایش به این مکان منتقل می‌شود.

کاظمی بیان کرد: با بهره‌برداری از این انبار پشتبانی مطلوبی برای استان خراسان جنوبی و استانهای هم‌جوار در حوزه ذخیره فرآورده‌های نفتی فراهم می‌شود.

وی افزود: انبار ذخیره نفتی ظرفیت بالقوه برای صادرات نفت به افغانستان است و مشکل خاصی در پروژه نیست. مراحل نهایی آن در حال انجام است که تا آبان ماه به طور رسمی فعالیت خود را آغاز می‌کند.

مدیرعامل پخش فرآوردهای نفتی تصریح کرد: روزی دو و نیم میلون لیتر فرآورده‌های نفتی در خراسان جنوبی مصرف می‌شود و با توجه به توسعه گازی که در استان انجام شده است بحث انتقال خط نفت توجیه اقتصادی ندارد و اگر بحث صادرات نفت به افغانستان توسعه پیدا کند امکان مطالعه خط لوله فرآورده وجود دارد.

کاظمی بیان کرد: در حال حاضر با توجه به احداث انبار 100 میلون لیتری فرآورده‌های نفتی این انبار قادر است مصرف بیش از دو ماه را درون خودش ذخیره‌سازی کند.

وی با اشره به اینکه اگر قرار باشد صادرات نفت به افغانستان توسعه پیدا کند در این راستا باید تجار و دولت افغانستان کمک کنند افزود: با توجه به وضعیتی که در کشور داریم امسال به ظرفیت پایدار صادرات 400 هزار بشکه فرآورده در روز رسیده‌ایم که بالقوه 500 هزار بشکه در بنادر محدودیت پیدا کرده‌ایم و بنادر ما در اشغال نفت‌کشهای فرآورده هستند و دارند فرآورده ما را صادر می‌کنند.

مدیرعامل پخش فرآوردهای نفتی تصریح کرد: تا 30 سال آینده می‌توانیم به صورت پایدار فرآورده‌های کشور افغانستان را تضمین کنیم.

کاظمی در ادامه با اشاره به ظرفیتهای فراوان در خراسان جنوبی بیان کرد: استان خراسان جنوبی غیر از بخش کشاورزی دارای ظرفیتهای دیگر مانند معادن نیز است که باید توسعه پیدا کند.

۰

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.