قدس آنلاین / وحید زینالی: صنعت شیرینی و شکلات نیمی از صادرات صنایع غذایی را به خود اختصاص داده است. سهم آذربایجان‌شرقی از این میان، صادرات ۶۰ درصدی شکلات و شیرینی از جغرافیای ایران به دیگر کشورهاست و تبریز به عنوان قطب صنعت شیرینی و شکلات حرف اول را در تولید این محصول می‌زند.

دعوای شِکرانه

هم‌اکنون 850 واحد بزرگ و کوچک صنایع غذایی، شیرینی، شکلات و آشامیدنی در استان فعال است و بیش از 50 درصد شیرینی و شکلات کشور شامل 600 نوع محصول متنوع در استان تولید می‌شود و در این میان 52 درصدِ شکلات، 40 درصدِ بیسکویت، 43 درصدِ ویفر، 46 درصدِ تافی و 38 درصدِ آب‌نبات کشور محصول تولیدی آذربایجان‌شرقی است. با این حال این صنعت هم از گزند قاچاق در امان نمانده و مشکلات کوچک و بزرگی بر پای آن بسته شده است.

در بیست و چهارمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان پیش از همه یونس ژائله رئیس انجمن صنایع غذایی، بهداشتی و دارویی استان به بیان مشکل کمبود نهاده‌ها و مواد اولیه مورد نیاز صنایع غذایی استان به‌ویژه شکر پرداخت و گفت: در اردیبهشت ماه سال‌جاری نامه‌ای به آقای جهانگیری با موضوع کمبود مواد اولیه و شکر نوشتیم که راه به‌ جایی نبرد و جواب مشخصی دریافت نکردیم؛ در تیرماه هم دوباره نامه نوشتیم و گفتیم 80 درصد کارخانه‌ها به دلیل کمبود شکر تعطیل‌ شده‌اند. ما پیگیر نامه‌ها هستیم، بورس؛ شکر را تأمین نکرده و ما تا 25 شهریور نمی‌توانیم صبر کنیم. می‌خواهیم این موضوع از دست جهاد کشاورزی خارج و دوباره به وزارت صنعت واگذار شود.

ژائله اذعان داشت: استان ما بیشترین آسیب را از نبود شکر می‌بیند چرا که بزرگ‌ترین مصرف کننده شکر هستیم.

رئیس انجمن صنایع غذایی، بهداشتی و دارویی آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: پیشنهاد می‌کنیم راهکاری ارائه شود که بتوانیم خودمان در استان ثبت سفارش کنیم که می‌توانیم از عهده این کار برآییم.

بیش  از 60 درصد تولید کننده مواد غذایی در استان ما استقرار یافته و ما می‌توانیم مجوز ثبت سفارش را ارائه دهیم به شرطی که جهادکشاورزی موافقت کند.

کریم مهری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی هم که ظاهراً از صحبت‌های ژائله دلخور شده بود، توضیح داد: در مورد شکر به خاطر اینکه رانت از بین برود امروز 9هزار تن شکر در بورس عرضه می‌شود و قیمت عمده 4200 تومان است؛ کسانی که وارد بورس نمی‌شوند باید دلایل خود را ارائه دهند. در همین دو ماه به آقای ژائله بالای 15هزار تن شکر داده‌ایم. چرا این‌جوری می‌گویند؟!

ژائله هم گفت: هیچ هم این‌طور نیست! ما هر چه خریداری کرده‌ایم در چارچوب بورس بوده و کل عرضه 900 تن بیشتر نبوده است، در خرداد 5 هزار تن شکر خریداری کردیم که مصرف آن به یک ماه هم نمی‌رسد؛ ما می‌خواهیم مشکل را حل کنیم نه اینکه فرافکنی بکنیم.

 

استاندار: قبول ندارم

اما جبارزاده که تا حالا صبر کرده و شنونده بود و هیچ نمی‌گفت مگر سکوت، به ناگاه دیوار سکوت را شکست و گفت: ژائله! کوتاه می‌آیی یا بازرس بفرستیم. به خدا 80درصد واحدها تعطیل نیستند، واحدهای ما سه چهار شیفته کار می‌کنند؛ کوتاه بیا ژائله جان، ما شکر شما را مازاد بر نیاز تأمین می‌کنیم فقط کوتاه بیا!

بعد ادامه داد: این‌طوری می‌گویی خبرنگاران هم برمی‌دارند می‌نویسند: بسم‌الله الرحمن الرحیم؛ 80 درصد واحدهای تولیدی شیرینی و شکلات تعطیل هستند.

استاندار با همان لحن جدی تأکید کرد: باز تأکید می‌کنم لازم است شرکت تأمین و تجهیز صنایع استان هم در جهت تأمین نهاده‌های دامی و هم مواد اولیه صنایع تأسیس شود؛ خواهش می‌کنم در کنار آن‌ هم یک شرکت تخصصی صادرات تولیدکننده محصولات کشاورزی به وجود بیاید. بله؛ یک همچنین شرکتی هم لازم داریم که محصولات ما را به کشورهای همسایه برساند. مجوزهای قانونی و هموار کردن راه هم با ما و تأسیس و گرداندن شرکت‌ها هم با شما، از لحاظ تأمین نقدینگی هم کمک می‌کنیم.

جبارزاده که هنوز دلش از صحبت‌های ژائله خنک نشده بود رو به ژائله گفت: ژائله! ما می‌گوییم در این شرایط مملکت، باید اقتصاد استان ما مستقل شود و بتوانیم منابع کافی برای تأمین نهاده‌های دامی به ارزان‌ترین شکل را داشته باشیم.

 

* نباید هیچ واحد تولیدی به خاطر مواد اولیه تعطیل شود

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: اینکه بیان می شود 80 درصد واحدهای شیرینی و شکلات استان به دلیل نبود شکر تعطیل هستند را قبول ندارم.

اسماعیل جبارزاده اظهار داشت: خواهش می‌کنیم سازمان صنعت، معدن و تجارت در عرض 24 ساعت موضوع را بررسی کند و اگر واحدی به دلیل نبود شکر تعطیل شده باید سریع تأمین شود.

وی افزود: قسمتی از بحث شکر برمی‌گردد به وظیفه‌ای که بر اساس مصوبات قانونی از وزارت صنعت، معدن و تجارت به جهادکشاورزی محول شده و شماری از عزیزان در این زمینه بحث دارند که نیازمند جلسات کارشناسی مجلس است که باید بررسی شود.

وی یادآور شد: امروز در راستای حمایت از تولید داخل واردات شکر سفید به کشور ممنوع اعلام شده که سیاست درستی است و اگر بناست ارزش افزوده ای تولید شود بخشی از این ارزش افزوده باید در استان ما تولید شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: تولیدکننده باید از عرضه مواد اولیه در بورس استقبال کند و ما این مواد اولیه را به شکل توناژ بالا از بورس خریداری کرده و در اختیار واحدها قرار دهیم و هیچ واحدی در آذربایجان شرقی به خاطر نبود اقلام و مواد اولیه نباید تعطیل شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.