آینده نگر بودن ،داشتن چشم انداز، مصمم بودن، تمرکز و انگیزش و از خودگذشتگی از خصوصیات بارز یک کارآفرین است.

کارآفرینی موتور محرکه توسعه اقتصادی است

«مهری شاهمرادی‌فرد» کارآفرینِ خلاقی که ایده‌‎های جالبی در سر دارد. دانش آموخته کارشناس ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تهران که حدود ده سال است در حوزه گردشگری به طور جدی فعالیت می‌کند.
این عضو فعال انجمن زنان مدیر کارآفرین در تعریف خود از کارآفرین می گوید: هر فرد رویا و آرزویی برای خود دارد. گاهی آن رویاها را به خاطر می‌آوریم و گاه نه. رویاهای کارآفرینان تنها به خیال محدود نمی‌شوند، چرا که به دنبال راهی برای به واقعیت رساندن آن‌ها هستند. کارآفرینی مفهومی است که از دیدگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته و همه بر این باورند که کارآفرینی موتور محرکه توسعه اقتصادی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است.
وی در خصوص فعالیت حرفه ای خود می گوید: به دلیل اینکه یکی از دغدغه های من در حوزه گردشگری، گردشگری زنان بود پایان نامه خودم را در خصوص چالش‌ها و موانع گردشگری زنان در ایران با پایلوت منطقه آزاد ارس شروع کردم. چرا که پی بردن به موانع گردشگری زنان در ایران به دلیل ماهیت مهم نقش گردشگری در پُرکردن اوقات فراغت و کسب آرامش برای زنان، ایجاد اشتغال و مشارکت مهم زنان در صنعت بزرگ گردشگری و کسب درآمد با ورود زنان به این حوزه و رفع موانع و تبعیض جنسیتی یکی از اولویت های مهم گردشگری در ایران است. به همین منظور به شکل کیفی این کار را ادامه داده و به این نتیجه رسیدم که بیشترین چالش‌های گردشگری زنان که توسط پرسش و تحقیق از زنان گردشگر صورت پذیرفته شامل موانع فرهنگی، امنیتی، موانع و سیاست‌های تبعیض جنسیتی، موانع اقتصادی و عدم استقلال مالی زنان، کمبود امکانات تفریحی و گردشگری و اقامتی با کیفیت برای بانوان، نبود انگیزه های کافی برای گردشگری از طرف خود زنان، موانع و مشکلات مربوط به مسایل خانوادگی و خانه است.
در تحقیقات متعدد شاهد آن بودم که زنان اوقات فراغت مناسبی ندارند و البته زمان هایی برای اوقات فراغتشان هست، اما آن ها خوب از آن اوقات استفاده نمی‌کنند. این موارد انگیزه‌ای قوی برای ایجاد و تحقق این کار در من به وجود آورد.

این کارآفرین موفق اضافه می کند: من هم مانند بقیه معتقدم نقش فعال زنان در جوامع انسانی به صورت گسترده‌ای سبب رشد و پیشرفت جامعه خواهد شد. با رواج نگرش توسعه پایدار در دهه 1980 میلادی، توجه به زنان در حوزه فرآیند توسعه انسانی وارد مرحله جدیدی شده است. همانطور که می‌دانیم یکی از معیارهای توسعه یافتگی کشورها، میزان اهمیتی است که زنان در آن کشور دارند. امروزه نگاه دنیا به زنان معطوف شده است و بدون مشارکت آن ها که نیمی از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند توسعه جامعه امکان پذیر نیست. در تحقیقات بسیاری که توسط من و تیمی که با هم همکاری می‌کنیم صورت پذیرفته به این نتیجه رسیده ایم که امروزه توریست به یکی از اهداف مهم توسعه در جوامع تبدیل شده است. بنابراین حضور زنان در این صنعت می تواند بسیار کمک کننده و در درآمد و اشتغال زایی تاثیرگذار باشد.
شاهمرادی‌فرد در پاسخ به اینکه چرا به موضوع گردشگری بانوان پرداخته است می گوید: گردشگری علاوه بر اینکه می تواند اوقات فراغت بانوان به صورت مناسبی پر کند، می‌تواند فرصت های مهم درآمد زایی و اشتغال ایجاد کند. با این رویکرد شروع به کار در این حوزه کردم. سازمان های زیادی مانند سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این راه سهیم هستند و نیاز به مشارکت همه آن ها حس می‌شود.
وی می گوید:تازه ترین آمار منتشر شده ، نشان از رشد 90درصدی خانم ها در دانش آموختگان رشته گردشگری دارد. اما متاسفانه با وجود این آمار پُررنگ، حضور خانم ها در حوزه های مدیریتی، اجرایی و سیاست گذاری بسیار محدود است. امیدوارم این موضوع هر چه سریعتر مورد بررسی و تحقیق قرار بگیرد و بتوانیم از نیروی عظیم زنان در حوزه گردشگری و رشد و پیشرفت جامعه بهره بیشتری ببریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.