قدس آنلاین: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌رضوی گفت: براساس آمارهای موجود در حال حاضر نرخ بیکاری در استان خراسان‌رضوی افزایش یافته است.

میزان نرخ بیکاری در خراسان‌رضوی افزایش یافته است

به گزارش قدس آنلاین، محمود احمدی ظهر امروز در نشست خبری اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌رضوی به‌مناسبت هفته دولت اظهار داشت: در حوزه مدیریت روابط کار در رسیدگی به اختلافات، بیشتر این اختلافات از طریق سازش حل و فصل می‌شود و آمار آن 21 درصد کاهش نسبت به سال‌های گذشته داشته و برگزاری دوره‌های آموزش روابط کار در این زمینه بسیار موثر بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌رضوی ‌تصریح کرد: در دوره‌های آموزشی روابط کار، تعداد 4536 نفر آموزش دیده‌اند و در پنج ماه اول امسال 100 درصد تعهدات انجام شده، همچنین 5 طرح در این حوزه برنامه ریزی شده است.

وی در رابطه با بررسی پرونده‌های بخش مدیریت کار خاطرنشان کرد: 39 درصد پرونده‌ها در این حوزه به مراجع تشخیص فرستاده شده‌اند و متوسط بررسی هر پرونده 21 روز است و این نشان‌دهنده همکاری مناسب است، همچنین نتایج این پرونده‌ها از تعداد 11 پرونده، 10 عدد تایید و فقط یک پرونده نقض شد و این به معنای تایید 90 درصد پرونده‌ها در دیوان اداری است.

احمدی در رابطه با آمار حوادث کار عنوان کرد: براساس آمار سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی و پزشکی قانونی این حوادث از 52 درصد به 45 درصد کاهش یافته، همچنین لازم به‌ذکر است در 4ماه در شده سال 95، میزان 122 درصد از اهداف تحقق یافته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در رابطه با آمار بیمه بیکاری گفت: تعداد 11 هزار و 707 نفر در سال 94 دارای بیمه بیکاری بودند که این رقم در سال 95 افزایش یافته و به 14 هزار و 894 نفر در سال 95 رسیده است.

احمدی با اشاره به میزان قطع مقرری عنوان کرد: برای کنترل اشتغال پنهان، 35 درصد افزایش قطع مقرری داشته‌ایم‌، همچنین 11 درصد افزایش اشتغال مجدد برای افرادی که دارای بیمه بیکاری بودند نسبت به سال 94 داشته‌ایم.

وی در زمینه کمک به واحدهای مشکل‌دار، خاطرنشان کرد: در 4 ماه اول سال 95 میزان کمک افزایش 287 درصدی داشته و این از اقدامات مناسب دولت بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی تاکید کرد: در راستای کمک به واحدهای مشکل‌دار به 17 کارگاه و 3410 نفر در سال  95 کمک شده، در حالی که این آمار در سال 94، 10 کارگاه و 881 نفر بوده و شاهد رشد 70 درصدی از نظر تعداد کارگاه هستیم.

احمدی با بیان اینکه در استان خراسان‌رضوی از نظر تشکل‌های فعال رتبه دو را داریم، افزود: تعداد 116 شورای اسلامی کار، 72 انجمن صنفی کارگران و هفت کانون انجمن‌های صنفی کارگر در خراسان‌رضوی وجود دارد و مجموعاً 1145 تشکل کارگری و کارفرمایی در سطح استان وجود دارد که 20 درصد نسبت به گذشته افزایش یافته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌رضوی ادامه داد: برای بحث آموزش کارگران در بحث ایمنی برنامه‌ریزی‌هایی شده چراکه بیشترین  عامل حوادث کار اشتباهات کارگری است که با آموزش مناسب 50 درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در استان خراسان‌رضوی افزایش یافته است، گفت: براساس آمار سال 95 تعداد افراد جویای کار 15 هزار و 482 نفر و فرصت های شغلی 1779 تا بوده است، لازم به‌ذکر است که نیروهای مشغول در بازار کار مهارت کافی ندارند و نیاز است فنی و حرفه‌ای آموزش‌های خود را به سمت بازار کار ببرد.

احمدی از اجرای طرح پژوهشی بین اداره کار و جهاد دانشگاهی خبر داد و افزود: 70 درصد اشتغال استان و بیش از 50 درصد جمعیت در مشهد مستقر هستند، در همین راستا قرار است سند توسعه مشهد مورد پایش قرار گیرد و مشکلات در حوزه اشتغال مشخص شود سپس به کل استان تعمیم داده شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در رابطه با افتتاح پروژه‌ها به مناسبت هفته دولت گفت: اداره کار، اداره اجرایی غیر عمرانی است و پروژه عمرانی برای افتتاح نداریم اما در بحث کاریابی‌ها، تعداد 10 مرکز کاریابی در هفته گذشته در حاشیه شهر افتتاح کردیم، همچنین تقریبا 520 واحد مسکن کارگری مربوط به فولاد خراسان در نیشابور افتتاح می‌شود. در بحث جایگزینی نیروی کار داخلی به جای خارجی 63 درصد افزایش جایگزینی داشته‌ایم و 168 نفر جایگزین اتباع خارجی شده‌اند.

احمدی در رابطه با بدهی‌های دولت به پیمانکاران گفت: کل بدهی‌ها 39 میلیارد بوده که 4 میلیارد آن پرداخت شده و صرف دستمزد و پرداخت معوقات کارگران می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌رضوی در رابطه با نرخ رشد اقتصادی خاطرنشان کرد: در سال 94 در حوزه کشاورزی 5.4، حوزه صنعت منفی 2.2 و در حوزه خدمات 0.2 بوده در حالی‌که این رقم در سال 95 حوزه کشاورزی 4، صنعت 8.8 و خدمات 2.9 بوده و شاهد رشد چشمگیر در حوزه صنعت هستیم.

وی با اشاره به اینکه هفتمین استان بیکار در کشور هستیم گفت: تسهیلات در بحث اشتغال حدود 800 میلیارد تومان است و سرمایه‌گذاری نیز در استان گسترش یافته است. خراسان‌رضوی استانی پر هزینه است و رتبه 20 از نظر پایین‌بودن هزینه‌های اقتصادی را دارد همچنین سیاست‌های استانی در جهت مهار بیکاری پیش می‌رود. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.