کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به عملیات سپر فرات در شمال سوریه از سوی ترکیه گفت: این عملیات در حالیکه معاون رئیس جمهور آمریکا در آنکارا به سر می‌برد عمق اختلاف نظر ترکیه و آمریکا را نشان می‌دهد.

حمله به جرابلس، عمق اختلافات آنکارا- واشنگتن / توافق بارزانی و اردوغان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمد علی دستمالی، کارشناس مسائل ترکیه در خصوص عملیات «سپر فرات» که امروز چهارشنبه از سوی ترکیه آغاز شده و طی آن تانکهای این کشور وارد جرابلس در شمال سوریه شده‌اند، گفت: تانکهای ترکیه در شرایطی وارد سوریه شده‌اند که جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا، مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق و حسین جابری انصاری معاون عربی آفریقایی وزیر خارجه کشورمان در آنکارا هستند و نشان می‌دهد که ترکیه در همان حالیکه در ترافیک دیپلماتیک به سر می‌برد، دست به اقدامات عملی خود هم می‌زند و در مواردی که احساس می‌کند راهی برایش باقی نمانده و نمی‌تواند از راه دیپلماتیک به خواسته‌های خود برسد از راه نظامی آن را دنبال می‌کند.

وی این عملیات را از دو جنبه قابل بررسی خواند و اظهار داشت: اولین هدف ترکیه از چنین عملیاتی پیشگیری از قدرتیابی روز افزون کردها در این منطقه است. ترکیه ترجیح می‌دهد که بجای نیروهای کرد وابسته به پ ک ک در شمال سوریه، ارتش آزاد و مخالفین کرد تحت حمایت اردوغان حضور داشته باشند.

این کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به اینکه ورود تانکها نشان می‌دهد که سایه اختلافات آنکارا- واشنگتن روز به روز بلندتر می‌شود، افزود: ترکیه با این کار نمادین و سمبلیک خود به آمریکا پیام داد که در حالیکه نفر دوم دولت واشنگتن در آنکارا به سر می‌برد وارد عملیاتی می‌شود که بارها از سوی آمریکا درباره آن مخالفت شده بود و ترکیه نیز بارها نسبت به حضور کردها در غرب فرات به طرف آمریکایی هشدار  داده بود.

دستمالی با ذکر این نکته که آمریکا از این قضیه خبر نداشته و بدون اطلاع این کشور انجام شده، اظهار داشت: آمریکا برخلاف ترکیه کردها را دشمن ندانسته و آنها را همطراز داعش قلمداد نمی‌کند بلکه متفق قابل اعتماد خود می‌داند. با این وجود آمریکا به حضور ترکیه در شمال سوریه اعتراض نخواهد کرد چراکه با ارتش آزاد روابط خوبی داشته و ترکیه عضو ناتو است.

وی همچنین با اشاره به سفر مسعود بارزانی به ترکیه گفت: چند موضوع در این دیدار مطرح شده است از جمله اینکه نحوه اداره مدارس وابسته به مدارس گولن در اقلیم مورد توافق طرفین قرار گرفت که تحت امر جریان گولن نباشند. مهمترین نکته‌ای که در دیالوگ طرفین مورد توافق قرار گرفت مسئله شمال سوریه بود.

این کارشناس ترکیه ادامه داد: گفته می‌شود که ترکیه با قدرتمند شدن کردها در شمال سوریه مخالف است که این جمله ناقص است زیرا ترکیه با قدرتمند شدن کردهای وابسته به پ ک ک مخالف است. اگر دولت ترکیه اطلاع می‌یافت که شهر منبج توسط کردهای وابسته به بارزانی آزاد می‌شود و آنها به سمت جرابلس می‌روند نه تنها مخالفتی نمی‌کرد بلکه آنها را پشتیبانی لجستیکی هم می‌کرد چراکه اختلاف آک پارتی یک اختلاف جدی است که اردوغان قصد کوتاه آمدن از آن را ندارد.

دستمالی یادآور شد: در این خصوص می‌توانیم شاهد باشیم که ترکیه در چانه زنی‌های خود با آمریکا برای نیروهای پیشمرگ موسوم به «روژاوا» که در اربیل آموزش دیده‌اند، تلاش می‌کند برایشان سهم بگیرد همچنان که در کوبانی سهم گرفت.

وی با اشاره به تحلیل‌هایی که در ایران مبنی بر احتمال شکل گیری مثلث ایران، ترکیه و روسیه مطرح می‌شد نیز گفت: این اقدام اثبات کرد که تحلیل‌های خوشبینانه اخیر درباره اینکه ترکیه در محور ایران و روسیه قرار می‌گیرد زیر سوال رفته مگر اینکه ادعا شود ترکیه با هماهنگی و رضایت جمهوری اسلامی ایران به جرابلس حمله کرده که این موضوع بعید به نظر می‌رسد.

این کارشناس مسائل ترکیه خاطرنشان کرد: ترکیه در موضوع سوریه در برخی موارد از جمله مبارزه با داعش با ایران و روسیه نقطه مشترک دارد اما در بحث حمایت از مخالفین سوری اختلافات بنیادین با آنها دارد که این اختلافات کنار گذاشته نخواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.