کارشناس مسائل روسیه گفت: تغییر نظام بین الملل یکی از راهبردهای مهم تهران و مسکو است.

بهمن: تغییر نظام بین الملل از راهبردهای مهم تهران و مسکو

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، شعیب بهمن مدیر بخش اوراسیای موسسه اندیشه سازان نور در نشست خبری امروز با عنوان تأثیر مناسبات ایران و روسیه بر آینده نظام بین‌الملل که در این مجموعه برگزار شد، با بیان اینکه در اینکه دیدگاه رهبران ایران و روسیه در خصوص نزدیکی روابط دو کشور موثر بوده شکی نیست، یادآور شد: نهادینه شدن روابط کمک می‌کند که این رابطه به اشخاص محدود نشود. در حال حاضر روسیه بدون پوتین برای خود روس‌ها نیز جایگاهی ندارد و مخالفان سیاسی پوتین هم خود را در جایگاهی نمی‌بینند که خلأ وی را پر کنند.

وی با اشاره به حضور چند طیف عمده سیاسی در عرصه روسیه گفت: اوراسیاگرایان، ملی‌گرایان، چپ‌گرایان و غرب گرایان عمده‌ترین گروه‌ها هستند که طیف اول اعتقاد راسخی به ارتباط با ایران دارد و طیف دوم قائل براین است که اگر منافع ملی حکم کند با کشورهای مختلف از جمله ایران باید ارتباط داشت، طیف سوم نیز در مبارزه با آمریکا تمایل زیادی به گسترش روابط با ایران دارد. اما طیف چهارم نه تنها رابطه با ایران بلکه نگاه روسیه به شرق را نیز برنمی‌تابد که البته این طیف جایگاه بلندی در سیاست روسیه ندارد. 

مدیر بخش اوراسیای موسسه اندیشه سازان نور در خصوص پیمان شانگهای و حمایت روسیه از عضویت ایران در‌آن نیز گفت: این عضویت می تواند بر ظرفیت‌های سازمان بیافزاید زیرا ایران می‌تواند اشنگهای را به خاورمیانه متصل کند و روسها تمایل دارند عضویت ایران در سازمان های منطقه‌ای نیز افزایش یابد.

بهمن تعارض ایران و روسیه با هژمونی آمریکا را موتور پیشران روابط دو کشور خواند و افزود: تغییر ناظم بین الملل یکی از راهبردهای مهم تهران و مسکو است. در روابط ایران و روسیه زمینه‌هایی برای ایجاد رابطه راهبردی وجود دارد از جمله اینکه دو کشور در آسیای مرکزی، قفقاز، شبه قاره، شمال‌آفریقا و خاورمیانه مواضعی مشابه دارند و هردو کشور مخالف گسترش حوزه حضور ناتو و آمریکا هستند.

وی ادامه داد: ایران و روسیه ظرفیت‌هایی برای توسعه مناسبات اقتصادی دارند که تا به حال چندان عملیاتی نشده اما روسیه تمایل بسیاری به گسترش این روابط دارد.

این کارشناس مسائل روسیه با بیان اینکه امروز روسیه مهمترین شریک ایران است افزود: در حوزه روابط نظامی نیز دو کشور از دیرباز فعالیت هایی داشته‌اند همچنین ایران و روسیه بزرگترین ذخایر انرژی را دارند و این قابلیت هست که به رغم وجود رقابت به همکاری با یکدیگر بپردازند. که نمونه آن اوپک گازی بود که با پیشنهاد رهبر ایران و همکاری روسیه شکل گرفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.