قدس آنلاین: مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی از سهم ۵۰ درصدی خراسان رضوی در صادرات و ۹۸ درصدی واردات کشور خبر داد.

خراسان رضوی مبدأ ۵۰ درصد صادرات و مقصد ۹۸ درصد واردات کشور است

به گزارش قدس آنلاین، محمدهادی ضیایی مهر در نشست خبری که در محل ساختمان توسعه مدیریت و منابع راه‌آهن خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: راه‌آهن خراسان رضوی یکی از مناطق 19 گانه راه‌آهن سطح کشور و از جایگاه بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه هزار و 500 کیلومتر خطوط ریلی در خراسان رضوی قرار دارد، افزود: با این میزان 12 درصد از خطوط ریلی کشور را دارا هستیم، همچنین در بخش حمل‌ونقل بار در سطح استان سال گذشته حدود 6.6 دهم میلیون تن بار جابه‌جاشده است که سهم جابه‌جایی بار از سطح کل 21 درصد سهم ریل و بقیه جاده و هوایی بوده است.

مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی عنوان کرد: حلقه اتصال به کشورهای آسیای میانه از طریق مرز سرخس رخ‌داده و این حلقه اتصال باعث شده که کریدور ریلی مهمی داشته باشیم.

ضیایی مهر بابیان اینکه در سال گذشته 85 درصد ترانزیت ریلی کشور در مرز سرخس بر عهده ما بوده است، خاطرنشان کرد: در بخش ترانزیت در سال گذشته رشد 150 درصدی داشتیم و باید گفت زیرساخت‌های سرخس را به همین منظور در سال‌های اخیر ارتقا دادیم و 75 کیلومتر هم‌اکنون خطوط ریلی سرخس است.

وی با اشاره به اینکه واگن‌های کشورهای آسیای میانه در سرخس تعویض بوژی می‌شوند و این ‌یک الزام است، تأکید کرد: ظرفیت سایت تعویض بوژی ما در اوایل شروع به کار 100 واگن در شبانه‌روز بود و هم‌اکنون 400 واگن در شبانه‌روز در این سایت مورد تعویض بوژی قرار می‌گیرند.

مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی با تأکید بر اینکه پایانه ریلی سرخس بزرگ‌ترین پایانه ریلی مرزی کشور است، یادآور شد: با اقدامات صورت گرفته در سرخس و همچنین اجرای طرح خط دوم بافق به بندرعباس توانستیم ظرفیت حمل‌ونقل بین‌المللی مرز سرخس را با کشورهای آسیای میانه در سال به هفت میلیون تن برسانیم.

ضیایی مهر تصریح کرد: نرخ تعرفه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ما از سال 87 ثابت بوده است و علی‌رغم این موضوع از سال گذشته تعرفه‌های تخفیفی در نظر گرفتیم، همچنین در سال گذشته با برنامه‌ریزی و اجرای قطارهای برنامه‌ای و مستقیم ترانزیتی سرخس به بندرعباس توانستیم چرخه سیر واگن‌ها را سریع‌تر کنیم.

وی با اشاره به آمار صادرات و واردات توسط راه‌آهن استان در بازه‌های زمانی مختلف، خاطرنشان کرد: در بخش صادرات سهم خوبی داریم به‌طوری‌که 50 درصد صادرات ریلی کشور به آسیای میانه در ایستگاه‌های راه‌آهن استان خراسان رضوی بارگیری و حمل و همچنین 98 درصد واردات هم در ایستگاه‌های خراسان رضوی وارد می‌شود.

مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی ادامه داد: یکی از دغدغه‌هایی که صادرکنندگان کالا به آسیای میانه داشتند تأمین واگن در بخشی از سال بود که هم‌اکنون این موضوع برطرف شده است.

ضیایی مهر با اشاره به اینکه یکی از بندهای 24 گانه اقتصاد مقاومتی حمایت از صادرات کالا است و راه‌آهن هم نقش فراوانی در این موضوع دارد، تأکید کرد: امسال طی جلسات مختلفی که با کشورهای آسیای میانه داشتیم، شرایط را طوری برنامه‌ریزی کردیم که بتوانیم واگن موردنیاز استان خراسان رضوی و سطح کشور را تأمین کنیم و امروزه توانستیم نیاز صادرکنندگان را در خراسان و سطح کشور در بحث تأمین واگن حل کنیم.

 وی بابیان اینکه همواره 50 درصد قطارهای مسافربری کشور در خراسان رضوی و مشهد مقدس در حال تردد هستند، خاطرنشان کرد: با اتصال دو شهر جدید به خطوط ریلی ما باید گفت امروز با 26 شهر و مراکز استانی در کشور اتصال ریلی داریم.

 مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی بیان کرد:33 درصد مسافر ریلی کشور سهم خراسان رضوی است، همچنین 14 میلیون مسافر در سال گذشته در سطح استان خراسان رضوی جابه‌جا شدند که توانستیم رتبه اول را کسب کنیم.

 ضیایی مهر عنوان کرد: در سال گذشته پروژه‌های مختلفی را در زیرساخت‌های مسافربری آغاز کردیم، به‌گونه‌ای که در 17 بهمن‌ماه سال گذشته دو پروژه مهم و تأثیرگذار برای قطارهای مسافربری افتتاح کردیم که هوشمند سازی ترافیک قطارها در مسیر تهران مشهد یکی از آن‌ها و دیگری بحث برقی سازی خطوط ریلی مشهد تهران بود.

وی با اشاره به اینکه در بحث برقی سازی خطوط ریلی مشهد تهران زمان سفر شش ساعت خواهد بود، تأکید کرد: سرعت نهایی این برای قطارها در این پروژه 200 کیلومتر دیده‌شده و درصورتی‌که اگر منابع موردنیاز این پروژه تأمین شود، سه‌ساله راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه امسال بحث افزایش سرعت قطارها در مسیر تهران مشهد صورت گرفت و از ابتدای تابستان سرعت قطارها به 140 کیلومتر افزایش پیدا کرد، یادآور شد: سرعت 160 کیلومتر هم پیش‌بینی‌شده است که قطارهای سریع‌السیر ما این قابلیت را دارند.

 ضیایی مهر افزود: قطارهای راه‌آهن کشور درجه‌بندی است و مسافرین حق انتخاب قطار موردنظر خود را دارند، به‌عنوان‌مثال در راه‌آهن استان و مشهد برای همه اقشار از 45 تا 200 هزار تومان به‌صورت درجه‌بندی بلیت و قطارهای متنوع وجود دارد.

 وی همچنین از احداث پایانه شماره دو در مشهد خبر داد و خاطرنشان کرد: مطالعات اجرای این پایانه صورت گرفته است، همچنین مکان آن در کنار پایانه شماره یک واقع در ضلع شرقی میدان راه‌آهن است و بنا داریم در ایستگاه راه‌آهن مشهد یک پل ارتباط حمل‌ونقل درون‌شهری ریلی به برون‌شهری را با قطار شهری ایجاد کنیم.

 مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی در پایان مبنی بر اینکه چه تعداد شرکت حمل‌ونقل ریلی در مجموعه راه‌آهن استان به ارائه خدمات می‌پردازند، گفت: 12 شرکت حمل‌ونقل ریلی مسافربری داریم که همه این شرکت‌ها در مسیر مشهد قطار دارند و از زیرساخت ریلی استان بهره می‌گیرند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.