قدس آنلاین – سبزوار: رئیس اداره امور عشایری مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سبزوار گفت : بیش از هشت هزار تن علوفه دامی به ارزش 75 میلیارد ریال بین عشایر غرب استان خراسان رضوی توزیع شد .

هشت طایفه عشایری با ۶۱۵ خانوار درغرب خراسان رضوی زندگی میکنند

 محمد نبوی فرد در گفت و گو با خبرنگارقدس آنلاین در سبزوار با بیان اینکه با اجرای این طرح زمینه برای تولید دو هزار و 700 تن گوشت قرمز فراهم شده است ضمن تاکید بر طرح دولت برای افزایش تولیدات دامی عشایر  افزود : با اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز 31 میلیارد ریال تسهیلات برای پرواربندی 22 هزار راس دام سبک به عشایر در غرب استان خراسان رضوی پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه ساخت یک مرکز بهداشتی و درمانی، سه انبار 500 تنی نگهداری علوفه و حمام از دیگر توجهات دولت یازدهم به بخش عشایری در خراسان رضوی می باشد ، از مرمت 2200 کیلومتر راه دسترسی عشایر شهرستانهای سبزوار، خوشاب و داورزن واقع درمناطق غرب خراسان رضوی با هزینه ای بالغ بر 45 میلیارد ریال در سه سال گذشته خبر داد .

نبوی فرد یادآور شد : همچنین در این مدت طرحهای جایگاه دام، چاه مالداری، آبشخور و حمام ضدکنه ویژه دامهای عشایر با اختصاص 540 میلیون ریال اعتبار مورد بهره برداری قرار گرفته است .

این کارشناس عشایری اظهار داشت : با اختصاص پنج میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی 50 کیلومتر شبکه انتقال آب شرب به چهار محله عشایری چاه تلخ، شند، چاه شند و گراب بخش روداب این شهرستان اجرا یی شده است .

رئیس اداره امور عشایری جهاد کشاورزی سبزوار با تاکید بر اینکه مطالعات ساخت دو بند خاکی در منطقه عشایری " شند و ذوالفرخ " از توابع بخش روداب این شهرستان انجام شده است ، از اختصاص اعتباری بالغ بر 20 میلیارد ریال برای اجرای این طرحها خبر داد.

وی ادامه داد : همچنین در این مدت 15 محله بالای 20 خانوار جمعیت عشایری در غرب خراسان رضوی از مزایای نیروی برق بهره‌ مند شده اند.

کارشناس مسئول اداره امور عشایری  جهاد کشاورزی سبزوار  خاطر نشان کرد : هم اکنون 12 محله در مناطق عشایری شهرستانهای سبزوار، خوشاب و داورزن از آب شرب بهداشتی بهره مند هستند و تنها سه محله در منطقه عشایری بخش روداب به دلیل شرایط خاص جغرافیایی منطقه با تانکر آبرسانی می‌شوند.

نبوی افزود: ساخت کانال هدایت سیلابها به بند خاکی چاه تلخ از توابع بخش روداب با اعتبار چهار میلیارد و 500 میلیون ریال از دیگر اقداماتی است که در این مدت انجام شده است.

وی در عین حال افزود : عشایر غرب خراسان رضوی متشکل از هشت طایفه با جمعیت 615 خانوار در 35 محله ساکن هستند و بیش از70 درصد از آنها در بخش روداب سبزوار زندگی می کنند.

این خانوارهای عشایری 75 هزار راس دام سبک معادل 20 درصد دام سبک و سه هزار و 600 نفر شتر معادل 60 درصد شتر این شهرستانها را در اختیار دارند و سالانه 900 تن گوشت معادل 20 درصد از گوشت مصرفی منطقه را تولید می کنند. /  انتهای پیام

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.