۷۳۰۰ واحد مرتبط با دام تحت پوشش دامپزشکی توسعه پایدار روستایی و توسعه خدمات در روستا و مناطق عشایری، محور مهم فعالیت های دامپزشکی در اقصی نقاط استان خراسان رضوی است.

توسعه پایدار روستایی، محور مهم خدمات دامپزشکی استان است

به گزارش قدس آنلاین، مدیرکل دامپزشکی استان خراسان رضوی با اعلام این خبر اظهار داشت: روستاها و مناطق عشایری به عنوان قطب مهم تولید و اشتغال از جمله نقاط هدف و مخاطبین اصلی دامپزشکی در نظر گرفته می شوند و بیش از 80 درصد خدمات دامپزشکی در مناطق روستایی در حال انجام است.

دکتر مجید روحانی نژاد سرمایه دام و طیور استان را سرمایه ای باارزش و مولد خواند که تقشی اساسی در ایجاد اشتغال و اقتصاد و معیشت مردم دارد و یادآور شد خدمات دامپزشکی سبب می شود تا تولیدات دام و طیور در واحدهای روستایی با بهره وری بیشتر و نیز با رعایت معیارهای بهداشتی تولید و در اختیار مصرف کنندگان در داخل و خارج از کشورقرار گیرد.

وی گفت: بر این اساس تعداد 7306 واحد فعال استان خراسان رضوی که بطریقی در زمینه پرورش دام نقش دارند  تحت پوشش خدمات رسانی دامپزشکی قرار دارد. روحانی نژاد یادآور شد بیش از 70 درصد جمعیت دام سنگین شامل 225 هزار راس و نیز بیش از 83 درصد از دام سبک استان به تعداد 6 میلیون و 700 هزار راس دام در مناطق روستایی تحت پوشش حدمات دامپزشکی قرار دارند. وی گفت: لازم به توضیح است که کشور ما در یکی از پرمخاطره ترین مناطق جهان از دیدگاه وقوع امراض و بیماریهای دامی مسری واقع شده است و اپیدمی شدن بیماریهای بومی و ورود و شعله ور گردیدن امراض غیر بومی، همواره سلامت دام کشور و اقتصادی را که بر پایه آن بنا گردیده است را با تهدیدات بسیار مواجه می سازد و چنانچه به هردلیل، عملیاتی که در سراسر کشور برای پیشگیری از وقوع بیماریها به مورد اجرا گذاشته می شوند با نقصان مواجه گردد خسارت های بسیار سنگین اقتصادی را بر روستائیان و عشایر و همچنین دامداران صنعتی و نیمه صنعتی تحمیل می نماید. لذا بر این اساس، استمرار برنامه های پیشگیری و مبارزه با امراض مسری دام از دیر باز تاکنون ، نه تنها امنیت سرمایه گذاری در بخش دامپروری را فراهم نموده است ، بلکه با ممانعت از وقوع ضایعات و تلفات در جمعیت دامی ، زمینه مناسبی را برای خودکفایی در تولید محصولات لبنی و گوشتی و همچنین نگهداری و پرورش دام سالم و به تبع آن محصولات لبنی و پروتئینی سالم ، فراهم نموده است . 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.