معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی از ثبت ۷۶ میراث فرهنگی ناملموس در استان خراسان رضوی خبر داد.

۷۶ میراث فرهنگی ناملموس در خراسان رضوی به ثبت رسیده است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی، محمد رکنی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: میراث ناملموس یک واژه بین المللی است و شامل گنجینه‌ای از دانش و مهارتها، ارزش های اجتماعی، آداب و رسوم، آئین ها و تجلیات زندگی است که احساسات خاصی را در وجود ما ایجاد می‌کند و این توانایی میراث ناملموس است که موضوعات معنوی را در جوامع مختلف از نسلی به نسل دیگر منتقل می کند.

وی افزود: میراث ناملموس نظیر فرهنگ به طور کلی در حال تغییر و پویایی مداوم است و هر نسل جدیدی به آن غنا می بخشد و بسیاری از مظاهر و جلوه‌های این میراث در معرض تهدید و یا جهانی شدن قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی بیان کرد: حوزه‌های میراث ناملموس دربرگیرنده مجموعه‌ای از عناصر میراثی هستند که مرز میان این حوزه ها بسیار متغیر بوده و از یک جامعه به جامعه دیگر متفاوت است از جمله این که حوزه‌ها باید به سنت شفاهی و گفتاری، هنرهای نمایشی و موسیقایی، رسوم اجتماعی، آئین‌ها و جشن‌ها، دانش و فعالیت‌های سنتی مربوط به طبیعت و کیهان و فنون و مهارت‌های مرتبط با صنایع دستی اشاره کرد.

رکنی یادآور شد: فعالیت حفاظتی از میراث ناملموس باید همیشه توسط همان جوامع، گروه‌ها و افرادی صورت گیرد که دارای این مواریث هستند به طوری که برای زنده نگه داشتن میراث ناملموس باید همیشه این میراث همراه با فرهنگ و درون جوامع و نسل به نسل به طور منظم انجام شده و آموخته شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر این میراث مورد حمایت قرار نگیرد برای همیشه نابود خواهد شد و یا به عنوان آثاری منجمد که تنها به گذشته تعلق داشته تبدیل خواهد شد کما اینکه در این میراث حفاظت از دانش و مهارت و محتوای اثر بیشتر از خود اثر اهمیت دارد به طوری که به عنوان بخش فعال از زندگی نسل کنونی باقی بماند تا بتواند به نسل آینده منتفل شود.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: نخستین گام برای حفاظت از میراث ناملموس شامل شناسایی، مستندسازی، پژوهش، نگهداری، ترویج، ارتقاء یا انتقال میراث به ویژه از طریق آموزش رسمی و غیر رسمی و همچنین احیای مجدد جنبه های مختلف آن می باشد.

رکنی افزود: در حال حاضر استان خراسان رضوی دارای 76 موضوع فرهنگی- مذهبی است که در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده و با توجه به گستردگی مناطق استانی و شهرستان‌ها، در تلاش برای شناسایی موضوعات و عناوین دیگر هستیم.

وی خاطرنشان کرد: رسانه‌های ارتباط جمعی نقش مهمی در معرفی و احیاء حوزه های میراث ناملموس از طریق ارتقاء آگاهی عمومی دارند تا این آثار در میان مردم عمومیت یافته و همچنین باعث شناخت بیشتر و مؤثر آنها نسبت به موضوعات میراث ناملموس گردد

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.