معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو با بیان این که ۵۵ درصد برق کشور از بخش خصوصی تامین می شود گفت: باید در پایان برنامه ششم، ۸۰ درصد برق کشور را توسط بخش خصوصی ایجاد کنیم.

 نصف برق مصرفی کشور توسط بخش خصوصی تامین می‌شود

به گزارش قدس آنلاين به نقل از تسنيم، علیرضا دائمی با بیان اینکه برنامه های وزارت نیرو در قالب برنامه پنجم، برنامه های سالانه و همچنین در قالب اقتصاد مقاومتی رقم خورده است، گفت: بر اساس راهبردها و برنامه های بلند مدتی که داریم و با هدف رسیدن به چشم انداز 1404، مقاطعی را در برنامه ها در نظر گرفته ایم که هر کدام تعریف کننده فعالیت های ما می شود.

وی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو سهم مهمی در ایجاد زیرساخت کشور برای رسیدن به آستانه های سرآمد شدن کشور دارد. برق و تامین انرژی الکتریکی برای همه کشور در همه بخش ها از جمله این برنامه ها است زیرا امروز زندگی مان به گونه ای با برق پیوند خورده است که زندگی بدون آن غیر قابل تصور است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو به مسئله تامین اعتبارات طرح های عمرانی اشاره کرد و گفت: مهمترین بحثی که سیاست اصلی وزارت نیرو است این می باشد که به تدریج خودمان را از وابستگی به بودجه های عمرانی خلاص کنیم و شرایطی را فراهم کنیم که با سرمایه گذاری بخش خصوصی و با حمایت هایی که انجام می دهیم، کارها و پروژه ها را پیش ببریم.

وی اجرای این سیاست ها را منطبق با اصل 44 قانون اساسی دانست و عنوان داشت: یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی نیز همین مسئله است. این اقدام یک چشم اندازی را برای ما ایجاد کرده است و آن اینکه باید در پایان برنامه ششم، 80 درصد برق کشور را توسط بخش خصوصی ایجاد کنیم. در واقع باید طی یک فرآیندی بخشی از واحدهای نیروگاه هایمان را به بخش خصوصی و سرمایه گذاران واگذار کنیم. توسعه نیروگاه های جدید را نیز باید به این بخش بسپاریم تا وابستگی مان در صنعت برق به اعتبارات دولتی به حداقل برسد.

دائمی در خصوص روند وضعیت فعلی تولید برق گفت: در حال حاضر برای تولید برق، سوخت رایگان در اختیار نیروگاه های بخش خصوصی می گذاریم، انتقال و توزیع آن بر عهده وزارت نیرو است و در نهایت مجبوریم برق را نصف قیمتی که تولید می شود به مردم برسانیم. با توجه به اینکه 260 میلیارد مگاوات برق تولید می کنیم دولت باید سالانه حدود 17 هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی برق یارانه پرداخت کند.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: وزارت نیرو باید تعهدات خود را در خصوص تولید کنندگان برق انجام دهد و لازمه این مهم این است که دولت حمایت های لازم را با پرداخت ما به التفاوت که در قوانین دیده شده است، انجام دهد. سه قانون در کشور بر این موضوع تاکید دارند که صنعت برق باید توسط بخش خصوصی تهیه شود و اعتبارات عمرانی آن به حداقل برسد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: امروز 55 درصد برق کشور از بخش خصوصی تامین می شود و اساساً در صنعت برق موفقیت های بسیاری را کسب کردیم. ایران جزو چند کشور نخست سازنده نیروگاه های گازی است و این دانش فنی شاید تنها در ده کشور دنیا باشد. از نظر نصب نیروگاهی نیز رتبه 14 جهان را داریم یعنی تقریبا هم طراز با کره جنوبی هستیم. از نظر میزان ضریب مصرف نیز باید گفت، تقریبا تمام مناطق کشورمان به جز روستاهایی که ده خانوار دارند، برق دارند یعنی بیش از 99 درصد جمعیت کشور به برق دسترسی دارند و این نکته مهم است به ویژه اینکه در کشورهای همسایه مان چنین ضریب نفوذی در برق نداریم.  

وی با اشاره به ساخت نیروگاه در کشورهای دیگر توسط مهندسین ایرانی عنوان داشت: برنامه ما برای ساخت نیروگاه در کشورهای دیگر قابل توجه است و البته در چند سال گذشته به دلیل نا امنی هایی که در کشورهای همسایه ایجاد شده است، این روند کمی در این کشورها کند شده است.

دائمی در ادامه بیان داشت: بر اساس برنامه اقتصاد مقاومتی مجبور هستیم، در سال 95 ده هزار مگاوات برق را آرام آرام اضافه کنیم. همچنین در برنامه ششم باید 25 هزار مگاوات به ظرفیت تولیدمان اضافه کنیم که باید توسط بخش خصوصی انجام شود.

وی یکی از اقدامات خوب انجام شده را ایجاد واحدهای تولید پراکنده دانست و عنوان ساخت: این واحدها می توانند در قسمت های مختلف کشور و در کل پهنه سرزمینی، توزیع شوند به گونه ای که بار و ایمنی شبکه را در بیمه کنند. پیش بینی مان این است که در سال 95 حدود 300 مگاوات واحد جدید تولید پراکنده ایجاد کنند تا به مصرف کمک شود.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو به حوزه آب اشاره کرد و عنوان داشت: اولین معضل پیش روی وزارت نیرو، کم آبی است. 15 سال خشکسالی که در کشور تدام داشت، باعث هجوم به آب های زیرمینی شد. بسیاری از رودخانه ها یا خشک شدند یا کم آب شدند و بسیاری از کشاورزان بدون اینکه مجوزی بگیرند، چاه های غیر مجاز زدند.

وی افزود: برنامه گسترده ای داریم تا بتوانیم در قالب اقتصاد مقاومتی این چاه ها را غیر فعال کنیم. پیش بینی شده است تا پایان سال 95، حدود 20 هزار چاه از مدار بهره برداری خارج شود. این کار بسیار دشوار است و در همین چند ماهی که از ابتدای سال گذشته است، توانسته ایم حدود 4800 چاه را از رده بهره برداری خارج کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.