قدس آنلاین/ هنگامه طاهری: رویکرد شورای چهارم مقابله با تراکم فروشی است و منبع درآمدی به عنوان تراکم فروشی را قبول نداریم.

لایحه ای برای "تراکم شهر"

 

رییس کمیسیون برنامه بودجه، فناوری اطلاعات و امور اداری شورای شهردر نشست روز گذشته با خبرنگاران گفت: با لایحه ای که به تصویب می رسانیم، تکلیف تراکم فروشی و بلند مرتبه سازی شهر روشن شده و بر اساس آن تراکم شهر تراکمی واقعی و مطلوب خواهد شد .

دکتر محمد سهیلی همچنین اظهار داشت: طی همان مصوبه ای که جرایم تخلفات ساختمانی براساس ارزش معاملاتی ساختمان تا حدی واقعی شد ، در همان مصوبه شهرداری از دریافت 36 و نیم درصد پپرین تراکم منع شد .

وی بیان داشت: در این صورت نیاز به تراکم فروشی به شدت کاهش یافته و یا از بین می رود.

او افزود: در 20 سال گذشته بازنگری در طرح های تفصیلی و جامع نداشتیم و تراکم شهر مناسب 10 سال قبل بود اما الان با این لایحه تراکم شهر مطلوب و واقعی شده ودیگر نیازی به واگذاری تراکم مازاد نیست.

سهیلی تصریح کرد: کمیسیون طراح های تفصیلی در شهرداری هم حق ندارد به صورت مصداقی مثلا برای یک پلاک خاص تراکم مازاد واگذار کند.بلکه این کمیسیون فقط می تواند مشکلِ یک منطقه یا یک کوچه خاص را حل کند.

*بهای خدمات شهری

او خاطر نشان کرد: یکی از 8 کمیته ستاد تدوین نظام درآمدهای پایدار داریم در واقع بحث بهای خدمات شهروندی است این لایحه با اصلاحاتش آماده است که در سال جاری به شورای شهر ارایه می کنیم .

وی اذعان داشت: اما اجرای آنها منوط به پیش بینی در بودجه های سنواتی می شود و اولین زمان اجرای آن سال 96 خواهد بود.

وی اظهار داشت: درست است که مردم با پرداخت وجه مخالفند اما ما نمی خواهیم درآمدهای شهرداری را افزایش بدهیم بلکه میخواهیم نظام درآمدها را مورد بازنگری قرار بدهیم .

سهیلی گفت: طبق پیش بینی ما تا سال 99 ، هزار میلیارد تومان از منابع درآمدی شهرداری کم و هزار میلیارد تومان اضافه می شود. اما چنانچه کارشناسان این افزایش و کاهش را با هم مورد بررسی قرار بدهد ممکن است به این نتیجه برسد که این به مصلحت شهر است.

*برخورد با تصرفات

وی تاکید کرد که از این پس از طریق مصوبات به طور جدی با تصرفات برخورد می شود.

سهیلی در این خصوص گفت: در صورتیکه مطمئن شویم تکلیف املاک فعلی در حال مشخص شدن است از هر گونه تصرف می توانیم جلوگیری کنیم .

وی یادآور شد: قبلا تصرفات همیشه یک علامت سوال بزرگ بود اما حالا از طریق مصوبات می شود با این مورد با جدیت برخورد کرد.

 وی در این زمینه با اشاره به زمین های حاشیه شهر بیان داشت: حاشیه شهرنقطه ضعف شهر نیست بلکه بستر توسعه شهر است و با توجه به املاک ارزان قیمت حاشیه شهر و زیر ساخت های ایجاد شده و تلاش هایی که برای بازسازی بافت فرسوده شده است این قسمت شهر به بستر بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری تبدیل میشود.

او اضافه کرد: اگرچه میزان سرمایه گذاری در حاشیه شهر پایین تر است اما با توجه به جمعیت قابل توجه این بخش بازدهی سرمایه گذاری می تواند بازدهی قابل توجهی باشد .

وی گفت: رویکرد ما به کل شهر این است که ما تفاوت شاخص ها را یا از بین ببریم یا کاهش بدهیم . در این زمینه در یک برنامه 5 ساله همه مناطق شهر در خصوص شاخص های اصلی توسعه یافتگی به وضعیت میانگین فعلی می رسند .

به گفته او اولویت با  مناطقی  است که از میانگین شاخص های توسعه پایین تری چون فضای سبز مهار آب های سطحی و شاخص های توسعه شهری برخوردارند.

او افزود: ابتدا  همه مناطق به میانگین توسعه یافتگی می رسند سپس مناطقی که از شاخص های توسعه یافتگی پایین تری برخوردارند توسعه و رشد فراتر می یابند .

وی بیان داشت: ما حتی در جلسه ای با شوراهای محلات مقرر کردیم شهروندان حاشیه شهر با پرداخت بهای خدمات شهری تا 10 برابر بهای خدماتی که پرداخت کرده اند شاهد اجرای طرح های توسعه شهری باشند .

سهیلی اضافه کرد: برنامه 4 ساله ما بر این مبنا است که شوارح و زیر ساخت ها و معابر اصلی را ایجاد کنیم.اما تسهیلاتی که برای سرمایه گذاران پیش بینی کردیم  به قوت خود باقی است.

وی اذعان کرد: ما تعهدات طرح را از مجریان طرح خواستار شدیم  و در حال حاضر مجریان موظف شده اند توقع هیچ گونه بهره وری اقتصادی یا بهره وری انتفاعی از این طرح نداشته نباشد و حتی مجری قطاع 3 و 4 تعهد دارد منابع کشوری را جلب کند.

او در همین خصوص بیان کرد:ازجمله تعهدات شرکت عمران و بهسازی ایران در خصوص قطاع 3 و 4  این است که حدود 1300 میلیارد تومان منابع برای بافت های فرسوده جلب کند واگر منابع دریافتی از این طرح کفایت نکرد منابع کشوری را جذب نماید.

*سو استفاده های مالی شهرداری

تخلفات شهرداری در مورد سو استفاده های مالی بسیار انگشت شمار است حجم بسیاری از گزارشات 137 در خصوص آسفالت و سد معبر و فضای سبز و ... است اما درصد شکایت مردم از رشوه خواری و سوئ استفاده های مالی شهرداری صفر است.

تخلفاتی اینچنینی الزاما توسط کارکنان شهرداری انجام نمیشود بلکه افرادی هستند که سمتی در شهرداری ندارند ودر فرآیندهای ماده 100ورود یافته و گاه اعمال نفوذ می کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.