معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو گفت: بر پایه قیمت های امروز با بکارگیری قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، اجرای سیکل ترکیبی در نیروگاه های گازی کشور می تواند صرفه جویی ۱۴۰ تریلیون ریالی به دنبال داشته باشد.

 ۱۴۰ تریلیون ریال صرفه جویی وزارت نیرو با اجرای قانون رفع موانع تولید

به گزارش قدس آنلاين به نقل از ایرنا، مطابق ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر به همه وزارتخانه ها بویژه نفت و نیرو و شرکت های تابع و وابسته به آنها و سازمان ها و موسسه های دولتی و همه دارندگان عنوان و ردیف در قوانین بودجه کل کشور اجازه داده می شود سالیانه تا سقف یکصد میلیارد دلار به صورت ارزی و 500 هزار میلیارد ریال به صورت ریالی برای نفت و گاز و میعانات گازی و فرآورده های نفتی و کالاها و خدمات قابل صادرات یا واردات به قیمت های صادراتی یا وارداتی به نرخ روز ارز بازار آزاد یا معادل ریالی آن با احتساب حقوق دولتی، عوارض قانونی و سایر هزینه ها و برای سایر موارد با قیمت های غیریارانه ای قرارداد منعقد کنند.
میزان تعیین شده هر سال تا سقف نرخ تورم سال پیش تعدیل می شود.
این موارد مربوط به سرمایه گذاری یا اقدام اشخاص حقیقی یا حقوقی خارجی یا داخلی با اولویت بخش های خصوصی یا تعاونی است که به تولید، صادرات، ارتقای کیفیت، صرفه جویی یا کاهش هزینه در تولید کالا یا خدمت و زمان و بهبود کیفیت محیط زیست یا کاهش تلفات جانی و مالی می انجامد.
در همین پیوند، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو امروز (سه شنبه) به ایرنا گفت: در دولت یازدهم با هدف ایجاد تسهیلاتی برای تولیدکنندگان و صنعتگران با هدف خروج از رکود و ارتقای بهره وری و کاهش استفاده از سوخت های فسیلی، به قانون رفع موانع تولید توجه ویژه ای شده است.
به گفته «علیرضا دائمی»، ماده 12 این قانون به صرفه جویی های ناشی از اقدام هایی می پردازد که سرمایه گذاران بخش خصوصی انجام می دهند و به کاهش مصرف سوخت یا آب منجر می شود.
وی بیان داشت: بر پایه این قانون، در ازای هر گونه تغییر در توزیع و تولید آب و برق از سوی سرمایه گذاران بخش خصوصی که به تولید بیشتر با مصرف ثابت سوخت منجر شود، ارزش ناشی از آب و برق صرفه جویی شده به بهره برداران تعلق می گیرد.
دائمی اضافه کرد: این قانون بسیار ارزشمند است اما تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته بود و اینک شرایطی برای استفاده از آن فراهم شده است.
معاون وزیر نیرو گفت: اجرای سیکل ترکیبی نیروگاه ها در قالب این قانون قابلیت پیاده سازی می یابد که طی آن، می توان بازدهی و بهره وری نیروگاه ها را افزایش داد.
به گزارش ایرنا، نیروگاه سیکل ترکیبی در واقع ترکیبی از توربین بخار و توربین گازی است؛ ژنراتور توربین گازی، برق تولید می کند و همزمان، انرژی حرارتی تلف شده از توربین گاز (توسط محصولات احتراقی) برای تولید بخار مورد نیاز توربین بخار استفاده و به این ترتیب برق اضافی تولید می شود. با ترکیب کردن این دو، سیکل بهره وری نیروگاه افزایش می یابد.
دائمی گفت: امسال در قالب ماده 12 قانون رفع موانع تولید، اجرای سیکل ترکیبی در نیروگاه ها به ظرفیت هفت هزار مگاوات آغاز شده است که تکمیل و بهره برداری از همه آنها دو تا سه سال زمان می برد.
وی اضافه کرد: بر پایه قیمت های امروز، تولید هر یک هزار مگاوات برق نیروگاهی به 20 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و اجرای سیکل ترکیبی در نیروگاه ها با ظرفیت پیشگفته می تواند صرفه جویی 140 تریلیون ریالی را به دنبال داشته باشد.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو ادامه داد: این صرفه جویی، با صرف هزینه بسیار ناچیز از محل سوخت صرفه جویی شده نیروگاه ها قابل انجام است.
وی یادآوری کرد: متوسط بازده کنونی نیروگاه های کشور 37 درصد برآورد می شود که با استفاده از ماده 12 قانون تا 60 درصد قابل ارتقاست.
به گزارش ایرنا، ظرفیت اسمی نیروگاهی ایران اسلامی بیش از 75 هزار مگاوات است و از این نظر در رتبه نخست منطقه و جایگاه چهاردهم جهان قرار دارد.
به گفته وزیر نیرو، بیش از 99 درصد جمعیت شهرها و روستاهای کشور به شبکه سراسری برق دسترسی دارند.
تبادل برق با هفت کشور پیرامونی عراق، افغانستان، پاکستان، ارمنستان، آذربایجان، ترکمنستان و ترکیه و همچنین جمهوری خودمختار نخجوان و فعالیت بدون خاموشی شبکه برق برای چهاردهمین سال پیاپی، از دیگر دستاوردهای صنعت برق کشور است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.