رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در باکو آذربایجان اعلام کرد: جمهوری آذربایجان برای نخستین بار در بین شرکای اصلی صادراتی ایران قرار گرفته است.

آذربایجان به جمع شرکای اصلی صادراتی ایران پیوست

به گزارش قدس آنلاين به نقل از مهر، محمد ابراهیم نقی‌زاده با اشاره به اینکه آذربایجان هم اکنون دوازدهمین کشور دریافت‌کننده محصولات صادراتی ایران است موضوعی که پیشتر سابقه نداشت، گفت: درحالی صادرات کالا و خدمات ایرانی در آذربایجان در حال افزایش است که با توجه به بحران اقتصادی و کاهش قیمت نفت، واردات این کشور کاهش چشم‌گیری داشته است.

وی ادامه داد: در چهار ماهه نخست سال ۱۳۹۵، ایران ۱۷۸ میلیون دلار صادرات به آذربایجان داشته است در حالی که در طول ۱۲ ماه پارسال، در کل ۲۳۲ میلیون دلار صادرات به این کشور از سوی ایران به ثبت رسید.

رایزان بازرگانی ایران در آذربایجان اظهار داشت: همچنین واردات از آذربایجان نیز افزایش یافته است و در مقابل حجم انبوه کالاهای صادراتی ایران، آذربایجان که در ۱۲ ماهه پارسال ۱۵ میلیون دلار کالا به ایران وارد کرده بود، در سه ماه اول امسال به این رقم دست یافت.

وی با اشاره به اینکه رقبای اصلی ایران در این کشور ترکیه و روسیه هستند، گفت: آذربایجان بیش از ۹.۷ میلیون نفر جمعیت دارد و در طی سال ۲۰۱۵،   ۱۰.۵ میلیارد دلار واردات از کشورهای مختلف جهان داشته است که نشان می‌دهد ایران فرصت‌های بی‌شماری برای گرفتن بازار این کشور دارد.

نقی‌زاده با بیان اینکه یکی از اهداف ما تامین نیاز بازار درمانی آذربایجان است چرا که این کشور بیش از پیش به پزشک، دارو و تجهیزات پزشکی نیاز دارد، یادآور شد: آذربایجان از گذشته جزو مصرف‌کنندگان خدمات آزمایشی و تجهیزات پزشکی ایرانی‌ها بوده‌اند و امروز فرصت طلایی برای گسترش نفوذ در بازار این صنعت برای ایرانی‌ها فراهم شده است.

رایزن بازرگانی ایران در آذربایجان ابراز امیدواری کرد: به زودی شاهد افتتاح کارخانه داروسازی ایران دراین کشور باشیم که مراحل پایانی خود را می‌گذراند همچنین در آذربایجان شرکت‌های چند ملیتی مختلفی حضور دارند.

نقی‌زاده ادامه داد: از طرفی با توجه به کاهش قیمت نفت و افت شدید ارزش پول ملی، دولت آذربایجان نیز اصلاحات اقتصادی را در سال ۲۰۱۶ در دستور کار خود قرار داد به شکلی که در چهار محور اصلی تجارت، ترانزیت، توریسم و کشاورزی اقدامات زیادی انجام داد که هر یک از این محورها یک زمینه همکاری برای ایرانی‌ها است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.