هنر/ صبا کریمی: انتظارها به سر آمد و بالاخره زمان اکران آخرین فیلم پر سر و صدای اصغر فرهادی یعنی «فروشنده» فرا رسید. فیلم در حالی در میانه اکران معمول سینمای ایران جا زده شد که دغدغه اصلی عوامل و مسؤولان سینمایی، رسیدن آن به اسکار است.

معادله هزار مجهولی به نام قیمت بلیت سینما

هنوز این فیلم اکران نشده، حواشی بسیاری گریبانگیرش شده که  یکی از آنها بحث بهای بلیت است که در این روزهای اخیر فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است.

پیش‌فروش بلیت از یکشنبه هفته جاری با قیمت‌گذاری بی‌سابقه‌ای آغاز شد. بر اساس این رویه، در حالی که قیمت بلیت فیلم‌های سینمایی در بهترین سالن‌ها 10 هزار تومان است، قیمت بلیت «فروشنده» برای روزهای شنبه تا چهارشنبه 12 هزار تومان و برای پنجشنبه و جمعه 15 هزار تومان تعیین شد.

اگرچه به گفته مسؤولان، قیمت‌گذاری بهای بلیت با نظر عوامل «فروشنده» بوده است اما بالاگرفتن اعتراضات به این رانت، عوامل فیلم را به واکنش وادار کرد و آنان در بیانیه‌ای به این افزایش قیمت اعتراض کردند. این در حالی است که شورای صنفی این افزایش قیمت را رویه‌ای عادی اعلام کرد که قرار بوده از ابتدای سال جاری عملی شود و یکی از دلایل دیگرش زمان 125 دقیقه‌ای فیلم است. این در حالی است که به نظر می‌رسد فرصت برای افزایش بهای بلیت همزمان با اکران فیلم تحسین‌شده جشنواره «کن» بی‌ارتباط نیست.

 

اختلاف‌نظرها درباره قیمت بلیت

موضوع را با منوچهر محمدی، تهیه‌کننده سینما و غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش در میان گذاشتیم و علل این افزایش قیمت و روند آن را بررسی کردیم.

محمدی در این باره می‌گوید: در تمام دنیا قیمت بلیت سینما بر اساس شرایط اقتصادی جامعه، فیلم، تهیه‌کننده و سینمادار تعیین می‌شود و روی یک رقمی ‌توافق می‌کنند. در ایران وزارت ارشاد روی قیمت نظارت دارد بدین معنا که قیمت از طریق شورای صنفی نمایش زیر نظر وزارت ارشاد سال به سال تعیین می‌شود. نکته اول این است که هنوز قیمت بلیت در ایران تثبیت نشده و نسبت به کشورهای همجوار، منطقه و حتی کشورهای اروپایی تفاوت‌های فاحشی دارد. اگر معدل قیمت بلیت در دنیا را به طور متوسط از 7 تا 10 دلار در نظر بگیریم، متوجه می‎شویم که قیمت بلیت در ایران بسیار ارزان است.

وی در ادامه با بیان اینکه قیمت تولید فیلم با یک ضریب بسیار بالا سال به سال گران‌تر می‌شود، افزود: بخشی دیگر از این افزایش معلول مسایل اقتصادی و دستمزد بازیگران و شرایط تولید فیلم است. در واقع این قیمت بلیت به‌طور کلی با قیمت تولید همخوانی ندارد. در این میان، بین سینماداران و تهیه‌کنندگان و مالکان فیلم اختلاف نظری مبنی بر این قیمت‌گذاری وجود دارد. مالکان فیلم معتقدند ما باید به‌شکل جدی به این افزایش قیمت توجه کنیم و آن را در نظر بگیریم زیرا باید بخشی از هزینه‌های جاری فیلم و سرمایه مصرفی از این راه به تهیه‌کننده برگردد اما سینمادارها برعکس این نظریه معتقدند که قیمت بلیت‌ها باید هر چند سال یک بار با کندی بالا برود.

 

سه‌شنبه‌ها کار پنج‌شنبه‌ها را می‌کند

تهیه‌کننده فیلم «امکان مینا» تأکید می‌کند: بنابراین ما با 2 دسته روبه‌رو هستیم. یک دسته مخالفانی که با افزایش قیمت بلیت نگران ریزش مخاطب هستند زیرا در حال حاضر سینما جزو ارزان‌ترین تفریحات محسوب می‌شود. دسته دیگر که موافق این افزایش قیمت هستند، با توجه به گرانی هزینه‌های سینما و مالیات، بیمه و... نیازمند افزایش این قیمت هستند چون در غیر این صورت ادامه حیات سینماگران ممکن نیست. در هر صورت این اختلاف وجود دارد و باید حد وسط را در این میان گرفت.

محمدی معتقد است که با توجه به گسترش فضای مجازی و اینکه بسیاری از مخاطبان بلیت را اینترنتی تهیه می‌کنند، قیمت‌ها باید از حالت ثابت خارج شود. تنها راهی که می‌شود این فضا را تجربه کرد، این است که فاکتور فیلم و ارزش کیفی آن را در نظر بگیریم. مخاطبان حاضرند برای بعضی فیلم‌ها به دلیل شرایط تولید و ویژگی‌هایی که دارد، پول بیشتری پرداخت کنند. ضمن اینکه قیمت بلیت سینما باید نسبت به روزهای هفته، جایگاه نشستن در سالن سینما و... شناور باشد. البته صِرف نیم‌بها کردن بلیتِ روزهای سه‌شنبه بخشی از مشکلات ما را حل کرده است و فیلم در سه‌شنبه‌ها معادل رقم پنج‌شنبه‌ها فروش می‌کند.

به عقیده وی باید انعطاف بیشتری میان پخش‌کنندگان و تولیدکنندگان باشد و قیمت بر اساس ساعت و روز نمایش و شرایط اجتماعی شناور باشد. ضمن اینکه می‌توان تسهیلاتی را برای اقشار مختلف در نظر گرفت. همچنین واقعاً نباید قیمت بلیت در سانس 10 صبح با 10 شب برابر باشد. بخشی از پردیس‌های سینمایی مدت‌هاست درباره این موضوع در حال مذاکره هستند. به هر حال تورمی‌ که سالانه وجود دارد، روی قیمت‌ها هم تأثیر می‌گذارد و باید کارشناسی جدی و دقیقی در این مورد انجام شود که طی یک قاعده مشخص در نهایت منجر به توافق و اجماع نظری میان سینمادار و مالک فیلم شود.

غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش، بخش اصلی این ماجرا را به عدم کارشناسی موضوع مرتبط می‌داند و می‌گوید: این موضوع 2 بخش دارد. یکی تهیه‌کننده که درخواست افزایش قیمت بلیت دارد زیرا یارانه‌ای در این خصوص به وی پرداخت نمی‌شود و به دنبال این است که بخشی از هزینه‌ها از این راه تأمین شود. از طرفی دیگر، سینمادارها هم نگران ریزش مخاطبشان هستند.

وی با بیان اینکه شورای صنفی تهیه‌کنندگان به وزارت ارشاد درباره افزایش قیمت درخواست داده و هنوز پاسخی از سوی ارشاد داده نشده است، می‌گوید: در مورد «فروشنده» هم فعلاً تصمیم گرفته شد که از شنبه آتی قیمت‌ها به روال سابق برگردد و قرار است طی جلسه‌ای که هفته آینده برگزار می‌شود، یک تصمیم قطعی درباره نحوه قیمت‌گذاری بلیت اتخاذ شود.

فرجی می‌گوید: نظرم این است که بهای بلیت برای هر سالن می‌تواند متفاوت باشد که با توافق سینمادار و تهیه‌کننده سقفی در نظر گرفته شود. به هر حال هر مجموعه خصوصی و دولتی که توسط فرد یا افرادی اداره می‌شود، مشخص است چه ظرفیت‌هایی دارد و نحوه خدمت‌رسانی‌اش چگونه است. ضمن اینکه باید بابت مبلغی که از مخاطب گرفته می‌شود، شأن وی هم رعایت شود. در نهایت فکر می‌کنم حل‌ این مسأله نیازمند توافق کتبی میان صاحب فیلم و سینمادار است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.