قدس آنلاین- بیرجند: استاندار خراسان جنوبی گفت: شوراها باید وقت بیشتری گذاشته و قوانین را بیشتر مطالعه کنند. آنها حق وضع و تغییر عوارض را ندارند و همواره باید به یکدیگر کمک کنیم زیرا کار مشترک بهتر از کار انفرادی جواب می‌دهد.

شوراها حق وضع و تغییر عوارض را ندارند/ شوراهای اسلامی باید سالی یکبار به جراید گزارش عملکرد دهند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از بیرجند، سید علی‌اکبر پرویزی در دیدار با مسئولان اجرایی، رؤسای شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران بخش مرکزی بیرجندبا بیان اینکه در برخی از شاخصه‌ها وضعیت شهرستان بیرجند نسبت به دیگر شهرستانها مطلوب و در برخی موارد کمتر از دیگر شهرستانها است، افزود: از تلاشهای شوراهای شهر و روستا و دهیاران  و بخشداران قدردانی می‌کنیم زیرا می‌دانیم آنها در شرایط سختی کار می‌کنند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در طول سه سال گذشته حتی منتقدان دولت یازدهم هم به خوبی می‌دانند که دولت کمک زیاد و قابل توجهی به شوراها کرده است که در 10 سال گذشته اقدامات صورت گرفته قابل مقایسه نیست.

پرویزی با اشاره به اینکه اقدمات صورت گرفته برای این است که جایگاه شوراها به جایگاه اصلی خود برگردد، افزود: گاهی برخوردهای سلیقه‌ای سبب بروز مشکلات شده اما انتظار این بود که شوراها به سمت جایگاه واقعی خود سوق داده شوند و مدیریت جامعه شهری و روستایی در اختیار شوراها باشد.

وی با بیان اینکه تصدی‌گری کار دولت نیست، گفت: برخی دولتها اعتقاد داشتند که تمامی کارهای ریز و درشت را حتی در روستاها باید خود انجام دهند اما برخی دیگربر این اعتقاد نیستند. ما نیز امسال در خراسان جنوبی گفتیم  اعتبارات در کمیته شهرستانها توزیع و تصویب شود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه بسیاری از کارها و برنامه‌ها باید در سالهای قبل انجام می‌شد اما دولت یازدهم نسبت به تکمیل آنها اقدام کرد، اظهار داشت: این دولت در حد توان خود در بدترین شرایط مالی که با وضعیت درآمد نفتی دولت گذشته قابل مقایسه نیست، گامهای زیادی برداشت از جمله در این دولت به اندازه طول عمر 38 ساله دولتهای قبلی، قیر داده شد.

پرویزی گفت: در جلسه دیدار با اصولگرایان اعلام کردیم اگر پیشنهاد اجرایی دارند ارائه کنند زیرا شوراها حافظ منافع مردم هستند و هیچ مسئولیتی جز تصویب اعتبارات بودجه شهرداری و نظارت ندارند.

وی افزود: شوراها باید وقت بیشتری گذاشته و قوانین  را بیشتر مطالعه کنند. آنها حق وضع و تغییر عوارض را ندارند و همواره باید به یکدیگر کمک کنیم زیرا کار مشترک بهتر از کار انفرادی جواب می‌دهد.

استاندار خراسان جنوبی حاشیه‌نشینی را از معضلات کشور دانست و اظهار داشت: حاشیه‌نشینی مشکلات و معضلات زیادی به دنبال دارد.

وی خواستار معرفی  روستاهایی که مشکل آنتن‌دهی موبایل یا مخابرات دارند، شد و عنوان کرد: اشتغال روستائیان و پدیده خشکسالی از دیگر مشکلات استان خراسان جنوبی است.

پرویزی افزود: اشتغال نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که شرایط برای سرمایه گذاری فراهم شود. متأسفانه گاهی رفتارهای نادرست برخی از دستگاه‌ها سبب کاهش سرمایه‌گذاری در منطقه می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه فرش قرمز پهن کردن با شعار میسر نمی‌شود، افزود: نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی هستیم که تا کنون در مدت 6 سال گذشته تمامی راه‌ها بر روی ما بسته بود اما بعد از برجام گامهای خوبی برداشته شد.

وی اظهار داشت: اولویت ما در خراسان جنوبی تأمین آب شرب، راه روستایی، ساماندهی مزار شهدا، مسجد، آسفالت است که با وجود مشکلات توانستیم 51 پیمانکار را‌ه‌های اصلی را در خراسان جنوبی نگه داریم و تا دو ماه دیگر نیز تمامی مطالبات به پیمانکاران در خراسان جنوبی پرداخت می‌شود.

مقام عالی دولت در خراسان جنوبی در ادامه به سخنانش در شورای اداری طبس اشاره کرد و گفت: برخی از دوستان سخنان ما در شورای اداری طبس در مورد شوراها را به خود گرفته و ناراحت شدند، اما مگر تخلف در دستگاه اجرایی غیر ممکن است. مسلماً امکان خطا و اشتباه وجود دارد و معتقدیم با افرادی که بخواهند سوء استفاده کنند، باید برخورد شود.

پرویزی افزود: تاکنون در این راستا یک پرونده را به دادگاه قضایی ارسال کردم و به احتمال زیاد دو پرونده دیگر هم به دادگاه ارسال شود.

وی ادامه داد: شوراهای اسلامی باید سالی یکبار به جراید گزارش دهند که در طول سال چه کارهایی انجام دادند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: برخی از دوستان شورا که گفتند سخنان استاندار پخته نبوده است باید بگویم که حرفهای من طبق سند است و برخی شوراها از شورا بودنشان خارج شدند که این عمومیت ندارد.

وی افزود: شوراها باید در جای خود به خوبی مستقر باشند و حق ندارند بذل و بخشش کرده و زمینی را به صورت رایگان در اختیار دولت قرار دهند.

مقام عالی دولت در خراسان جنوبی با بیان اینکه اموال مردم را نباید به دولت بخشید، گفت: دولت اگر زمینی می‌خواهد باید به ازای آن به شهرداری پول دهد و اگر ایرادی به شوراها گرفته شد، خط قرمز نبوده است.

پرویزی اظهار داشت: می‌دانیم شوراها در روستاها محرومیت دارند اما گاهی برخی رفتارها از چارچوب خارج می‌شود و اگر شوراها کار خود را طبق قانون و به درستی انجام دهند، مشکلات ایجاد نمی‌شود.

وی افزود: باید جلوی تخلفات و جلوی ساخت و سازهای غیرقانونی گرفته شود و باید در تصویب طرح تفصیلی دقیق بود که توفیق شوراها توفیق نظام است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.