قدس آنلاین: حجت الاسلام لطیفی با اشاره به ماموریت انسان های منتظر در زمان غیبت برای زمینه سازی ظهور، بیان کرد: این ماموریت قدم برداشتن به سوی تحقق زمینه ها و شرایط است نه تحقق علائم و نشانه ها.

زمینه سازی برای ظهور به ایجاد شرایط است یا نشانه ها؟!

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین دکتر رحیم لطیفی، عضو هیات علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه با اشاره به اینکه اصل آمدن منجی موعود مورد اتفاق همه ادیان است، گفت: برهمین اساس پیروان ادیان و مذاهب به اقامه عدل و عدالت توسط ایشان اعتقاد دارند و اگر هندوها منتظر «کلکی» یا «کلکین»، بودایی ها منتظر «بودای دوازدهم»، «میتریه» و یا «میترا» و یا زرشتی ها منتظر «سوشیانت» هستند و یهودی ها و مسیحی ها منتظر «ماشیح» یا همان «مسیح» و در نهایت اگر همه فرق مسلمانان منتظر امام مهدی (عج) اند، همگی اعتقاد دارند آن منجی موعود زمانی می آید و عدل و داد را اقامه می کند.

 

وی اضافه کرد : عدالتی که این منجی برپا خواهد کرد، موضعی و یا محدود نیست و بطور مثال به ایران، عراق، حجاز یا ... خلاصه نمی شود بلکه این عدالت در تمام پهنه جهان گسترده می شود و مضمون برخی از روایات اسلامی آن است که این عدالت حتی از حوزه شئون اجتماعی بشر نیز فراتر می رود و میان حیوانات و دیگر موجودات هم عدل برقرار می شود و این دستاورد مورد قبول همه ادیان است.

 

لطیفی با اشاره به اینکه روایاتی با اندک تفاوت معنایی میان شیعه و سنی با این مضمون «یملأ الله به الارض قسطا و عدلا بعد ما ملئت ظلما و جورا» درباره ظهور امام مهدی(عج) وجود دارد،تصریح کرد: این حدیث دارای یک ظاهر و یک باطن و واقعیت است و به عبارت دیگر از این حدیث شریف چند نوع تفسیر می توان ارائه کرد.

 

عضو هیات علمی جامعه المصطفی (ص) العالمیه با اشاره به تفسیر ظاهری و سنتی این حدیث گفت: براساس این تفسیر هرگاه زمین پر از ظلم و جور شود، آن گاه امام مهدی(عج) ظهور خواهند کرد و طبق این تفسیر انسان به این توهم می افتد که اگر مقدمه ظهور امام مهدی(عج) وجود و فراگیری ظلم و جور است منتظر واقعی ظهور نباید به اصلاحات، تدابیر و مصالح امور بپردازد و یا بی تفاوت بماند یا خود ظلم و جور ایجاد کند زیرا ظهور امام زمان(عج) با فراگیری ظلم و جور گره خورده است و آن شعر حافظ را یادآوری می کند که «زلف آشفته او موجب جمعیّت ماست/چون چنین است، پس آشفته‌ترش باید کرد».

 

وی ادامه داد: براساس این تفسیر دو نوع برداشت برای منتظران صورت می گیرد که یا دست به هیچ اصلاحی نزنند و تلاشی برای انقلاب، قیام، نهی از منکر، برپایی کلاس معنویت و اخلاق نکنند و برداشت دوم آن است که در گسترش و فراگیری ظلم و جور حرکت کنیم و جامعه را به حال انفجاری برسانیم تا در نهایت امام زمان (عج) ظهور کنند که این برداشت دوم نه با ظاهر روایت نه با دلایل عقلی همخوانی ندارد بلکه قاعده عقلی براین عقیده است که انسان باید برای نابودی ظلم و جور و بی عدالتی قیام و تلاش کند.

 

حجت الاسلام لطیفی اضافه کرد: برداشت دوم از این تفسیر حتی با آیات قرآن هم متضاد است که «كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ» و با مبانی عقلی و اسلامی نیز تطابق ندارد و برهمین اساس عالمان مخصوصا استاد شهید مرتضی مطهری در کتاب «قیام و انقلاب مهدی (عج)» و دیگر اساتید در این مورد تفاسیری ارائه دادند که در یکی از آنها آمده ظهور امام مهدی (عج) دارای شرایط و زمینه ها و دارای علائم و نشانه هایی است و این دو نباید مخلوط شود.

 

عضو هیات علمی جامعه المصطفی (ص) العالمیه با اشاره به اینکه علائم و نشانه ها به معنای آن است که در تحقق کار امام مهدی (عج)دخالتی ندارد و حتی برخی از آنان به دست دشمن محقق می شود مثل شیوع رشوه، رباخواری یا تظاهر به قرآن خواندن برای دنیا و یا رفتن به حج به همین دلیل و ... همه علائم هستند و ما مامور به تحقق اینها نیستیم و خود به خود اتفاق می افتند.

 

وی با اشاره به زمینه ها و شرایط لازم برای ظهور ابراز کرد: یکی از این شرایط فراهم شدن ارتش ماهر 10 هزار نفره است که تکنولوژی و توان برپایی حکومت جهانی را داشته باشد و زمینه دیگر خودآگاهی مردم و احساس تشنگی و نیاز آنهاست؛ آیت الله سبحانی در کتاب «مبانی ظهور» چهار مورد از این زمینه ها و شرایط ظهور را ذکر کرده است.

 

حجت الاسلام لطیفی با اشاره به ماموریت انسان های منتظر در زمان غیبت برای زمینه سازی ظهور، بیان کرد: این ماموریت قدم برداشتن به سوی تحقق زمینه ها و شرایط است نه تحقق علائم و نشانه ها.

 

عضو هیات علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه با طرح مثالی در این زمینه خاطرنشان کرد: برای مثال برای طبخ یک غذا، زمینه ها و شرایطی نیاز است مانند آماده بودن گوشت، روغن، اجاق گاز و دیگر مواد لازم که همگی شرایط و زمینه ها هستند و اگر نباشند غذایی درکار نیست اما همین آماده شدن غذا نشانه هایی مثل متصاعد شدن بخار از دیگ، سر و صدای قابلمه و کفگیرها و یا استشمام بوی غذا در اطراف دارد و هیچ آشپز ماهری دیگ و کفیگر و قابلمه را به هم نمی زند تا تولید صدا کند و بگوید غذا زمانی آماده می شود که همچنن صدایی شنیده شود.

ادامه دارد...

شبستان

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.