منطقه زاگرس جنوبی با داشتن میدان های گازی متعدد از بزرگترین مناطق گازخیر کشور است که در سال های آتی به رقیب پارس جنوبی در تولید گاز تبدیل می شود.

 زاگرس جنوبی، رقیب آینده پارس جنوبی در تولید گاز کشور

به گزارش قدس آنلاين به نقل از ایرنا، در پهنه گسترده ای از کشورمان، ذخایر گاز پراکنده شده که از جمله مهمترین و شناخته ترین آنها پارس جنوبی است.
منابع گازی ایران به پارس جنوبی محدود نمی شود و مناطق دیگر از جمله زاگرس جنوبی نیز به عنوان قطب گازی به شمار می روند.
میدان گازی پارس جنوبی با دارا بودن 34.2 تریلیون مترمکعب گاز استحصال پذیر، به عنوان بزرگترین میدان گازی جهان به شمار می رود؛ این میدان مشترک در منطقه ای به وسعت ٩ هزار و ٧٠٠ کیلومتر مربع قرار گرفته که حدود سه هزار و ٧٠٠ کیلومتر مربع از این میدان مشترک، در آب های سرزمینی ایران و حدود 6 هزار کیلومتر مربع از آن در آب های قطر واقع شده است.
با توجه به مشترک بودن این میدان عظیم گازی با کشور قطر و با هدف رسیدن به برداشت طرف مقابل، توسعه پارس جنوبی از اولویت های اصلی دولت قرار گرفته به طوری که تلاش می شود با افزایش تولید و راه اندازی فازهای جدید، فاصله کشورمان از قطر در تولید گاز در این میدان کاسته شود.
به گفته علی اکبر شعبانپور مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، تولید فعلی گاز از میدان مشترک پارس جنوبی به 430 میلیون متر مکعب رسیده است، اما تلاش می شود با راه اندازی فازهای جدید میزان تولید در بهار سال 1396 به 530 میلیون متر مکعب افزایش یافته و میزان تولید با قطر برابر شود.
در واقع، برنامه توسعه همه فازهای پارس جنوبی تعریف شده و قرار است پرونده توسعه همه فازهای این میدان گازی به جز فاز 14 تا پایان سال 96 بسته شود.
البته، با توجه به بهره برداری حداکثری ایران و قطر از پارس جنوبی، این میدان گازی به تدریج دچار افت فشار شده به طوری که چندی پیش مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از برنامه ریزی برای نصب تاسیسات تقویت فشار در سکوهای دریایی این میدان گازی خبر داد.
توجه به توسعه این میدان مشترک، سبب شده سایر مناطقی که از دخایر عظیم گازی برخوردارند، از اولویت اصلی برخوردار نباشند، اما با توجه به نزدیک شدن به زمان پایان توسعه فازهای پارس جنوبی و آغاز افت فشار، توسعه سایر مناطق گازخیر کشور در آینده مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت.
در این میان، منطقه زاگرس جنوبی به دلیل ویژگی های زمین شناختی به عنوان گنجینه ذخایر گازی کشور شناخته می شود که میدان های متعدد گازی را در خود جای داده است.
بر اساس گزارش ها، منطقه بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی با داشتن ظرفیت تولید بیش از 220 میلیون متر مکعب گاز در روز، بیش از 30 درصد از گاز کشور معادل 9 فاز پارس جنوبی را تامین می کند؛ در حالی که بهره برداری از همه میدان های گازی این منطقه آغاز نشده و حتی پروژه های اکتشافی نیز به پایان نرسیده است.
اکنون 9 میدان گازی آغار، دالان، نار، کنگان، سرخون، تابناک، هما، وراوی و شانول و دو میدان نفتی سعادت آباد و سروستان در این منطقه فعال است، اما 37 میدان اکتشافی جدید در حوزه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی قرار دارد که در سال های آتی توسعه یافته و به بهره برداری خواهند رسید.
همچنین بر اساس گزارش های غیر رسمی، میدان های جدید گازی در این منطقه کشف شده که برای اعلام نهایی باید عملیات تکمیلی اکتشافی درباره آنها انجام شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.